• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

50cc tomos opvoeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
EvH
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2014 17:18
  • Citeer

Berichtdoor EvH » 10 nov 2014 20:42

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 2008
Sinds wanneer speelt dit probleem? -
Wat is het probleem? hallo mensen, ik heb een 50cc snor tomos, ik heb een technigas terugloop grotere carb(15/15) sproeiertje 56 en alle begrenzers eruit.
hij loopt nu ongeveer 40 en ik zou hem graag 50/55 willen laten lopen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? -

ik zat zelf te denken aan een bromkop / HD kop (38mm). Wat is eigenlijk het verschil tussen een bromkop en een hogedrukkop? en moet er dan ook een groter sproeiertje in?

groetjes erik
Omhoog


rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 11 nov 2014 09:32

Van een HD-kop gaat je brommer niet harder lopen, wel trekt je brommer dan sneller op. Je zou dan de tandwielverhouding kunnen veranderen (dus bij je achter wiel een kleiner tandwiel) om je top te verhogen en je trekkracht daarmee iets te verminderen. Met een HD-kop hoef je niet je sproeier te veranderen (moet die natuurlijk wel goed afgesteld zijn waar je ook nog mee bezig bent zo te lezen in het andere topic).

Het verschil tussen een bromkop en een HD-kop is dat een HD-kop een nog kleiner verbrandingsruimte heeft dan een bromkop.

Wat je ook nog kan doen is je ontsteking op bromstand zetten (als je dat nog niet gedaan hebt). Dat scheelt ook een stuk.

Grt. Rik
Omhoog

EvH
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2014 17:18
  • Citeer

Berichtdoor EvH » 11 nov 2014 12:11

Mijn ontsteking staat al op bromstand. Twv= 26/36

En ik vraag me ook af hoe me brommer wat sneller kan lopen met 50cc. ik snap er echt niks van.

ook heb ik het idee dat mijn uitlaat bij de demper lucht lekt, zou mijn tomos hierdoor zachter kunnen lopen/minder optrek vermogen hebben?
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 11 nov 2014 22:14

Hallo waarde EvH

1. Begin eens met je achtertandwiel te verkleinen naar 28T. Met je huidige tandwiel van 36 scheelt dat (normaal gesproken) al 8 km aan snelheid.
2. Ga op dit forum eens zoeken naar het verschil tussen een snor en een bromzuiger. Je zal zien dat in de bromzuiger 2 sleufgaten zitten. Als je die ook in je zuiger maakt scheelt dat ook kracht.
3. plaats een bromkop of vlak je snorkop 3mm af.
4. Haal de 9mm bus uit het spruitstuk.
5. plaats de 9mm carburateur terug en experimenteer met de sproeiers. (50 >> +)

Als je dat allemaal goed gedaan hebt loopt hij zeker sneller als 40.

[Mijn Tomos liep tussen de 52 tot 60 met de 9mm carb en de gewone bromuitlaat, atw 22. Maar ik had de spoelpoorten in carter en cilinder groter gemaakt. Maar nu heb ik `m terug getunned naar 45. Bij noodremmen ben je te laat.]
Doe je voordeel er mee.
Keeshaven
Omhoog

EvH
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2014 17:18
  • Citeer

Berichtdoor EvH » 12 nov 2014 13:05

sorry het was een typ fout zie ik nu pas haha. maar mijn twv is 26/26.
ik heb inderdaad gelezen dat een bromzuiger meer effect geeft.

mijn spruitstuk heb al al ontgrenst en heeft nu een diameter van 15mm
mijn carb is ook 15mm met een 56 sproeier zoals ik al verteld had.

in mijn technigas terugloop uitlaat zat geen begrenzer. dus ik snap niet waarom hij nu nog maar 40 rijd.
ik zou echt niet weten wat er mis is met mijn setup(dat die niet harder rijd met deze setup)

heb je misschien nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?
i
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 nov 2014 15:39

Wat zegt de kleur van de bougie electroden je? Grijs-wit is te arm mengsel-> valse lucht checken en/of sproeier omhoog, zwart -> te grote sproeier en/ of ontsteking te laat. Electroden die mooi koffie-met-melk-bruin zijn duidt op een goede afstelling.

Zelf heb ik het idee dat iig de sproeier 56 in de 15 mm carburateur te weinig is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

EvH
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2014 17:18
  • Citeer

Berichtdoor EvH » 13 nov 2014 11:12

mijn bougie is mooi koffie-met-melk-bruin.

ik vond inderdaad zelf ookal dat sproeier 56 best klein is voor een 15/15 carb.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 nov 2014 13:05

Zit het originele filter er nog achter of heb je een (open) gaasfilter of powerfilter? Die originele kast beperkt denk ik je snelheid aangezien de hoeveelheid lucht wat erdoorheen komt beperkt is tot een 14/12 carburateur. Ga je qua carburateur groter moet je ook meer lucht kunnen toevoeren (icm de juiste maat sproeier maar iig groter dan 56).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

EvH
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2014 17:18
  • Citeer

Berichtdoor EvH » 13 nov 2014 15:30

ik heb gewoon de standaard filter,
dus als ik dat pijpje van de luchtfilter die in het frame gaat op boor naar 15mm zou het dan goed zijn?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2014 12:41

Nee, want die is groot zat. De beperking zit m in de andere kant, de inlaat in het frame. Er is ergens een topic geweest (kan m niet vinden) waar je de aanpassingen aan de luchtfilterkast kunt maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 18 nov 2014 13:20

Waarde EvH

Ik heb even het bovenstaande gelezen.

En ben even in het archief "gedoken" en mijn artikel over het luchtfilter ter hand genomen en de foto`s hersteld.
Lees dat even 2x door, dan ben je al een stuk wijzer.

Het is te vinden onder de titel: Het luchtfilter in theorie en beeld. (uit 8 dec 2012)

Mijn andere artikel over het vergroten van mijn luchtfilter ingang zal ik ook opzoeken. Effe geduld.

Tot zover gemeld


Zo, ik heb het andere artikel gevonden. Het was wel een kwartiertje zoeken, logisch want ik had het 7 jaar geleden geschreven. Het is te vinden onder de naam: Aanpassen van het standaard luchtfilter (19 okt. 2007) In eerste instantie geschreven door Robin.

Doe je voordeel er mee.
Keeshaven
Omhoog

EvH
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2014 17:18
  • Citeer

Berichtdoor EvH » 18 nov 2014 14:58

super! heel erg bedankt voor je moeite, ik ga eens gauw kijken

groetjes erik
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.