• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

s25 loopt plotseling niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
thegoevi
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thegoevi » 22 dec 2014 18:47

Welke Tomos model heb je? s25
Wat is het bouwjaar? nog onbekend
Sinds wanneer speelt dit probleem? gister
Wat is het probleem? loopt totaal niet meer.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nieuwe bougie , carb schoongemaakt, een 28 tands atw (zat eerst een 22 op die helemaal kaal was gedraaid), nieuwe benzine erin gedaan(en oude eruit gehaald natuurlijk) en nog een heleboel maar dat heeft niks met het motortje te maken.

Mijn net gekochte s25 loopt ineens niet meer. nadat hij een tijd heeft stil gestaan bij de vorige eigenaar heb ik hem even een onderhoudsbeurtje gegeven. ik heb dus de oude benzine eruit gehaald nieuwe erin gedaan daarna nog even een nieuwe bougie. natuurlijk ook nog even de carburateur (een 10 mm bing) schoongemaakt en een nieuwe vlotterbak pakking erin gedaan want deze lekte nogal. en toen was ik even een stukje gaan rijden ging prima liep netjes 35km/h. op de terug weg viel hij uit ik dacht dat het was omdat de benzine op was ik had er niet erg veel ingedaan. maarja meer benzine erin en nu wil hij niet meer starten ik heb al een andere bougie geprobeerd carb weer schoonge maakt niks werkt. en ja hij vonk en de bougie is nat als ik hem eruit haal dus hij krijgt zn benzine. ook heb ik hem proberen te starten met en zonder luchtfilter en met snelstart dus ik ben een beetje ten einde raad.

heeft iemand trouwens enig idee uit welk jaar deze s25 kan kopen hij heeft de stalen kappen en een 10mm bing.

alvast bedankt

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 22 dec 2014 22:29

Heb je wel de juiste benzine er in gedaan? Mengsmering?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

thegoevi
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thegoevi » 23 dec 2014 11:00

ja er zit gewoon 95 in met 1 op 50 mengsmering

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 dec 2014 12:46

Na het schoonmaken , heb je de carburateur goed op het spruitstuk gezet ivm valse lucht? Het kan ook zijn dat ergens een krukaskeerring eruit ligt (vaak kan dit door lang stilstaan gebeuren) of een pakking v.d. cylinder oid lekt. Of staat de choke er op en verzuip je hem gewoon? Probeer eens te kicken met gas vol open als je "denkt" dat ie verzopen is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

thegoevi
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thegoevi » 23 dec 2014 14:35

hij zuigt geen valse lucht ik heb de linker krukas keerring bekeken die was niet lek. gelijk even de ontsteking afgesteld die stond eerst voor de snorstand nu in het midden van de twee streepjes. choke stond er niet op helaas. de rechter kruskaskeering bekijk ik vanavond wel even. kan het ook zijn dat de uitlaat ineens volgekakt zit? er komt trouwens wel een beetje olie uit het dempertje.

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 26 dec 2014 23:10

olie kwam er bij mij ook altijd uit. Geen zorgen om maken.
Misschien een andere bougie proberen, of toch iets met de ontsteking.

Vaak is het iets heel kleins, wat je makkelijk over het hoofd ziet.
Ik zit zelf ook nog te denken aan een kabelbreuk van de zwarte kabel.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 dec 2014 12:12

Om uit te sluiten of het idd de by-pass is naar de uit knop die sluiting maakt kun je de draad uit je blok ook tijdelijk rechtstreeks aan de bobine/ cdi hangen. Heb je dan geen probleem moet je het daar gaan zoeken (kabel mantel klem en de koperdraad ligt tegen frame of ander ijzeren deel)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

thegoevi
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thegoevi » 27 dec 2014 21:46

nou hij loopt weer een beetje. ik heb die zwarte draad rechtstreeks op de bobine aangesloten hierdoor leek hij wel beter te vonken ik heb meteen maar een nieuwe bougie kabel en dop erop gezet en nu loopt hij heel soms en ook maar een paar seconden lang. ik heb het wel voorelkaar gekregen hem een halve minuut te laten lopen door met het gas te spelen maar hij loopt dan heel onregelmatig alsof hij plots geen vonk meer krijgt en dan weer wel etc. maar als ik de bougie eruit haal en met de hand de kickstarter een paar rondjes draai heb ik een continue vonk. iemand nog ideeën? bedankt!

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 27 dec 2014 22:47

wat voor ontsteking heb je erop zitten. Is het eentje met contactpunten? waarschijnlijk zijn die aan vervanging toe
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

thegoevi
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thegoevi » 27 dec 2014 22:51

2 spoelen ontsteking

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 dec 2014 10:07

Waarschijnlijk is de cdi unit defect of kapot aan het gaan. Kun je met een "leen" of 2e hands iets proberen? Massa van de cdi is wel goed aangesloten en maakt goed contact?

thegoevi
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thegoevi » 01 jan 2015 17:36

ja ik dacht ook aan de cdi dus ik had er even een van andere tomos afgehaald maar die leek helemaal niks te doen(was ook een ander model) massa had ik al helemaal opgeschuurd en goed vast gezet dus daar lag t ook niet aan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jan 2015 11:39

Kijk eens of je nog wel spanning uit de spoelen krijgt met een multimeter op wisselspanning. Zwarte draad +/- 75 volt of meer, gele draad 12-14 volt. Indien je van de zwarte draad helemaal geen spanning krijgt, kan je spoel defect zijn. Die moet je dan doormeten over massa

thegoevi
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thegoevi » 04 jan 2015 01:35

nou ik heb hem doorgemeten alles doet het prima behalve de cdi. ik ben er dus achter gekomen dat er eerst een iskra 2 spoelen ontsteking op zat met een idm cdi! weet niet of dit veel uit maakt? maar dus even van een van mn andere tomosjes een iskra cdi gejat en nu vonkt hij heel onregelmatig een stevige vonk( de donor tomos liep alleen met hoge toeren) dus ik denk dat de cdi naar de klote is. trouwens met de idm cdi erop vonkte hij volgens mij wel regelmatig maar heel zwak. zal binnekort even de complete ontsteking van die andere tomos afjatten en dat proberen en anders pak ik even de complete ontsteking (moderne 4 spoelen) van mijn dagelijks gebruikte tomos om even uit te sluiten dat het in de elektra zit. ik heb trouwens al nieuwe krukaskeerringen geplaatst en de uitlaat even een beetje schoongemaakt en uiteraard een nieuwe pakking geplaatst.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers