• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A35 moeilijk te starten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 02 jan 2015 14:43

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? Enkele weken
Wat is het probleem? Tomos start pas na 10-15x kicken
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja, nieuwe zuiger van hetzelfde type en ook de pakkingen zijn vervangen.

Goedemiddag,

Onlangs heb ik wat probleempjes gehad met mijn Tomos A35, die niet meer wilde starten. Om dit euvel te verhelpen heb ik het volgende gedaan:

- Het blok goed schoon gemaakt
- Nieuwe bougie
- Nieuwe zuiger (zelfde type)
- ATF olie vervangen
- Nieuwe koppakking, voetpakking en uitlaatpakking
- Luchtfilter schoon gemaakt
- Carburateur schoon gemaakt
- Brandstoffilter schoon gemaakt

Na het nemen van deze stappen heb ik mijn Tomos weer aan de praat gekregen. Hij rijdt nu prima en spint als een naaimachine. Het probleem is nu echter wel dat ik hem maar met moeite gestart krijg. Als het blok koud is, dan moet ik zeker 10-15x keer kicken om hem aan de gang te krijgen. Als het blok eenmaal warm is, dan krijg ik hem wél met één keer kicken aan de gang. Voordat ik mijn Tomos een beurt gegeven had, startte hij wel altijd met 1/2 keer kicken. Ik heb gewoon een standaard setup en ik heb in principe niets veranderd.

Hier nog even wat punten die wellicht van belang kunnen zijn:

- De bougie vonkt goed. Ik heb hem tegen een stuk blank staal aangehouden en hij gaf mooie, goed zichtbare vonken
- De bougie werd vrij snel zwart en een heel klein beetje vochtig, dit zou kunnen duiden op een te rijk mengsel. Dit was echter ook het geval met de oude bougie, maar toen ondervond ik er geen problemen mee
- Ik heb het idee dat het ietwat naar brandstof begint te stinken wanneer ik mijn Tomos probeer aan te kicken

Iemand die mij wellicht een klein duwtje in de rug kan geven? Alvast bedankt.

Jespertje
Tomosforummer

Berichtdoor Jespertje » 02 jan 2015 22:58

Welke sproeier heb je in je carb zitten?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor TheStealthSpy » 03 jan 2015 00:22

-Heb je compressie?
-Valse lucht bij de carburateur (denk aan het nylonbusje en rubber ring)?
-Ontstekingstijdstip staat goed?
-Goede voetpakking gebruikt (bijv carter met grote spoelpoorten waar een cilinder met kleine spoelpoorten opgaat)?
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 03 jan 2015 13:11

Welke sproeier heb je in je carb zitten?

Er zit een sproeier 54 in, deze zat er bij de aankoop al op! Ik dacht in eerste instantie dat hij te groot was, aangezien de bougie zwart en ietwat vochtig wordt. Maar voorheen startte hij met dezelfde sproeier wel gewoon goed. Ook de oude bougie was zwart en vochtig.

MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 03 jan 2015 13:24

-Heb je compressie?
-Valse lucht bij de carburateur (denk aan het nylonbusje en rubber ring)?
-Ontstekingstijdstip staat goed?
-Goede voetpakking gebruikt (bijv carter met grote spoelpoorten waar een cilinder met kleine spoelpoorten opgaat)?
Ik heb compressie, hij kickt nog even zwaar als voorheen, je voelt aardig wat weerstand. De pakkingen zijn ook goed, zijn dezelfde als er voorheen op zaten.

Op valse lucht bij de carburateur zou nog wel eens kunnen, die is er namelijk een aantal malen op gezet en weer afgehaald. Zeker een punt om even te controleren.

Wat het onstekingstijdstip betreft. Kan dit door gebruik van de Tomos uit zichzelf veranderen? Of kan dit alleen handmatig veranderd worden? Hij startte namelijk altijd al met 1/2x kicken.

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor TheStealthSpy » 03 jan 2015 23:25

Kan iid geen kwaad om dit tijdstip te controleren. Dan kan je dat idd uitsluiten. De brommer rookt niet veel?
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Jespertje
Tomosforummer

Berichtdoor Jespertje » 04 jan 2015 00:11

Ik gok het zo dat je hem bij een koude start verzuipt. Een tomos veranderd z'n ontstekingstijdstip niet zelf dacht ik. Tenzij je 1 met pick-up hebt. Maar daar kan je zelf ook niks aan veranderen. Welke carb heb je, 14/9 of 14/12?

MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 04 jan 2015 15:20

Ik gok het zo dat je hem bij een koude start verzuipt. Een tomos veranderd z'n ontstekingstijdstip niet zelf dacht ik. Tenzij je 1 met pick-up hebt. Maar daar kan je zelf ook niks aan veranderen. Welke carb heb je, 14/9 of 14/12?

Ik heb de 14/9 er op liggen!

MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 04 jan 2015 15:43

Kan iid geen kwaad om dit tijdstip te controleren. Dan kan je dat idd uitsluiten. De brommer rookt niet veel?
Ik heb denk ik een gigantische fout gemaakt en ik denk dat je gelijk wat de ontsteking betreft. Ik heb een tijdje terug inderdaad een nieuwe zuiger gekocht. Maar daar zat enkele dagen levertijd op. Dus heb ik puur om te kijken of ik mijn Tomos uberhaupt nog aan de gang kreeg, een Puch Maxi zuiger geïnstalleerd. Die was qua maten exact hetzelfde als de standaard zuiger voor de A35. Het enige verschil is dat deze zuiger enkele millimeters HOGER is. Daar heb ik dus totaal niet meer over nagedacht ;( .

MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 07 jan 2015 16:05

Oké, het heeft even geduurd voordat ik de afstelling kon checken, had niet het juiste gereedschap om het (dichte) vliegwiel er af te halen. Vreemd genoeg was de afstelling gewoon goed. De contactpunten gaan op tijd open en de ruimte daartussen was exact 0,35 mm. Heb ook nog eens het luchtfilter, de carubateur en de pakkingen gechekt. Leek allemaal in orde.

Ik snap er dus even helemaal niets meer van. Hij slaat nu ook (bijna) af als je maar heel even het gas los laat. Hij blijft tijdens het kicken ook maar naar brandstof stinken.

Kan het niet aan de sproeier liggen of iets in die richting? Ik heb vandaag weer een stuk gereden en de bougie blijft zwart en vochtig. Dan zou je toch zeggen dat hij een te veel aan mengsel krijgt. Of kan het iets met een verstopte uitlaat te maken hebben? Ik heb er nu een kilometer of 1500 op gereden en hij is in die tijd nooit ontkoold.

MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 07 jan 2015 16:08

Dat idee begin ik nu dus ook een beetje te krijgen ja! Het vreemde is ook dat wanneer het koud is, hij helemaal NIET op de choke start. Als ik de choke aan heb staan, dan start hij nog niet eens met 100x kicken.

Misschien een idee om de sproeier eens aan te passen naar een 49/50?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 07 jan 2015 21:41

Dat is het enige wat mij op dit moment nog zegt dat er iets in de setup niet klopt. Normaal hoort er een sproeiermaat 49 of 50 in een standaard 14/9. Nu alles luchtdicht is gemaakt zal deze idd met sproeier 54 te rijk lopen, dat verklaart ook de brandstoflucht en zwarte bougie.

Kijk meteen de einddemper na van de uitlaat (als het tenminste geen katalysator model is) of deze niet geheel dichtgekoolt zit. Als dit wel het geval is, de demper schoonmaken (ook de gaatjes) en vergeet de uitlaatpoort niet, want die kan ook verkoold zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 08 jan 2015 09:10

Dat is het enige wat mij op dit moment nog zegt dat er iets in de setup niet klopt. Normaal hoort er een sproeiermaat 49 of 50 in een standaard 14/9. Nu alles luchtdicht is gemaakt zal deze idd met sproeier 54 te rijk lopen, dat verklaart ook de brandstoflucht en zwarte bougie.

Kijk meteen de einddemper na van de uitlaat (als het tenminste geen katalysator model is) of deze niet geheel dichtgekoolt zit. Als dit wel het geval is, de demper schoonmaken (ook de gaatjes) en vergeet de uitlaatpoort niet, want die kan ook verkoold zijn.
Ik heb zojuist een sproeier 49,50,51 los besteld, onze lokale brommerboer heeft namelijk alleen de meest standaard maten liggen (voor de hoofdprijs natuurlijk). De demper van de uitlaat probeer ik vanmiddag te controleren en los te krijgen met kruipolie, want volgens mij zat hij aardig vast.

MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 10 jan 2015 11:40

Gisterenavond een nieuwe zuiger gemonteerd en tevens nog een keer alle pakkingen vervangen. De voetpakking vervangen door een pakking met brede spoelpoorten. Blijkbaar ben ik daar de eerste keer toch de fout mee ingegaan.

Problemen lijken opgelost, start weer in een keer en loopt weer stationair!

Deze mag dicht, bedankt voor de hulp.

Gesloten
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen