• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Elektronica Tomos A35

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerA35 » 13 jan 2015 13:46

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005 of 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Aantal maanden
Wat is het probleem? Lampjes branden continu door.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Spanningsregelaar vervangen voor een nieuwe.

Goedemiddag allen,

Onlangs heb ik mijn Tomos A35 weer rijdende gekregen en alle mechanische problemen opgelost. Ik wou vandaag gaan beginnen met het opknappen van de elektronische delen. De vorige eigenaar heeft echter zodanig met de bedrading lopen kl*ten, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb spanning, want als ik mijn lampjes vervang, dan branden ze tot dat ik ga rijden gewoon goed. Daarom dacht ik dat de spanningsregelaar wel eens kapot zou kunnen zijn (heb ik al eens vervangen zonder resultaat). Mijn vraag is nu echter, hoe kan ik de output spanning van de regelaar het beste meten? Ik heb verschillende wiki's en handleidingen geraadpleegd, maar ik kom er niet precies uit. Ik heb de beschikking over een goede multimeter.

Ik heb het overigens over het platte, rechthoekige model spanningsregelaar.

Iemand met een goede tip?

MeneerA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerA35 » 16 jan 2015 14:36

Heb ondertussen zelf al uitgevonden hoe het zit. Vanuit het blok komt ongeveer 15V, vanuit de spanningsregelaar komt niets! Ik vind het wel vreemd, want ik heb onlangs mijn oude regelaar vervangen voor een nieuwe van hetzelfde type. Alles op dezelfde wijze weer aangesloten. Raar dat hij in no-time kapot is.

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 16 jan 2015 16:51

Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Spanningsregelaar vervangen voor een nieuwe.

Goedemiddag allen,

Onlangs heb ik mijn Tomos A35 weer rijdende gekregen en alle mechanische problemen opgelost. Ik wou vandaag gaan beginnen met het opknappen van de elektronische delen. De vorige eigenaar heeft echter zodanig met de bedrading lopen kl*ten, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb spanning, want als ik mijn lampjes vervang, dan branden ze tot dat ik ga rijden gewoon goed. Daarom dacht ik dat de spanningsregelaar wel eens kapot zou kunnen zijn (heb ik al eens vervangen zonder resultaat). Mijn vraag is nu echter, hoe kan ik de output spanning van de regelaar het beste meten? Ik heb verschillende wiki's en handleidingen geraadpleegd, maar ik kom er niet precies uit. Ik heb de beschikking over een goede multimeter.

- Kan ergens kortsluiting zijn ontstaan? (bedrading ligt ergens bloot bijvoorbeeld)
- Weet je zeker dat de spanningsregelaar wel juist is aangesloten? (een foto zou fijn zijn)
- Zijn er misschien kabels vervangen met de verkeerde weerstand?
(bijvoorbeeld dikkere koperdraden dan voorheen wat voor een te lage weerstand zorgt)

Bij de 3-polige spanningsregelaar kan je de weerstand over de de 3 aansluitingen onderling meten om te kijken of hij stuk is.
weet niet of dat het bij de 4-polige ook opgaat? (nie meten met de stekkers er nog op natuulk)

Kan je ons verder nog zoveel mogelijk informatie geven,
bijvoorbeeld welke lampjes er zijn gebruikt, hoe de bedrading loopt, hoe de massa is aangesloten ect.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

MeneerA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerA35 » 20 jan 2015 12:22

Goedemiddag allen,

- Kan ergens kortsluiting zijn ontstaan? (bedrading ligt ergens bloot bijvoorbeeld)
- Weet je zeker dat de spanningsregelaar wel juist is aangesloten? (een foto zou fijn zijn)
- Zijn er misschien kabels vervangen met de verkeerde weerstand?
(bijvoorbeeld dikkere koperdraden dan voorheen wat voor een te lage weerstand zorgt)

Bij de 3-polige spanningsregelaar kan je de weerstand over de de 3 aansluitingen onderling meten om te kijken of hij stuk is.
weet niet of dat het bij de 4-polige ook opgaat? (nie meten met de stekkers er nog op natuulk)

Kan je ons verder nog zoveel mogelijk informatie geven,
bijvoorbeeld welke lampjes er zijn gebruikt, hoe de bedrading loopt, hoe de massa is aangesloten ect.
Allereerst: bedankt voor je reactie!

Ik ben aan de hand van de punten die je opnoemt alles nog eens nagelopen:

- Bedrading was goed (doorgemeten) en lag nergens bloot.
- Lampjes waren gewoon de standaard 12V lampjes. Ook deze gemeten en ze waren niet doorgebrand/defect.
- Massa loopt met een kabel van de aansluitingen naar een centraal punt op het frame.

Ik had gelukkig mijn oude regelaar, die ik een tijdje terug had vervangen, bewaard. Ik was er toen van overtuigd dat de oude regelaar gewoon op/defect was. Ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ik hem toen niet erg zorgvuldig heb doorgemeten.

Ik heb die oude regelaar gisteren nog eens aangesloten en goed doorgemeten. En wat bleek? Hij gaf gewoon spanning van tegen de 12V. Toen heb ik de rest ook aangesloten en zowel de voor- als achterverlichting werkte weer gewoon!

Ik heb het vermoeden dat ik de nieuwere regelaar de eerste keer niet goed aangesloten heb, waardoor hij sluiting heeft gemaakt. Ik heb toen alles weer goed aangesloten, maar toen was het al te laat.

Ben in ieder geval erg blij dat het weer fatsoenlijk werkt! Hartstikke bedankt voor je reactie.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers