• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Jonge A3 Standard met vermogensverlies 100% origineel

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 27 mar 2015 19:28

Welke Tomos model heb je? A3 Standard
Wat is het bouwjaar? 2008
Sinds wanneer speelt dit probleem? Spontaan ontstaan sinds enkele weken
Wat is het probleem? Vermogensverlies, extra merkbaar bij tegenwind. Tomos is bij volgas met gemak tegen te houden.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Neen, is 100% Origineel, zonder ook maar een enkele wijziging sinds verlaten fabriek

Mijn zeer nette Tomos A3 Standaard (kenteken op 2008) met slechts 4000KM op de teller had opeens last van vermogensverlies.
Wanneer ik tegenwind hebt, valt de snelheid heel erg terug. Wanneer ik heel erg veel meewind heb, kan met een beetje geluk de Tomos wel zijn topsnelheid van 45~50km/u aanhouden.

Afgelopen jaar heb ik 2000KM er mee gereden (probleemloos).

Ik denk alles te hebben gecontrolleerd, maar kom er niet aan uit:

-Nieuwe Bougie (oude overigens keurig netjes koffie met melk bruin)
-Tank volledig leeg gemaakt, nieuwe 2takt benzine erin
-Nieuwe ATF olie in blok (kwam precies 250ML uit, dus krukaskeering is in orde)
-Carburateur in zijn geheel schoongemaakt.
-Membraam visueel geinspecteerd en getest op lekkage
-Deotest (AXE) uitgevoerd op gehele inlaat-lijn, pas bij direct spuiten in luchtfilter resulteerde in uitval.
-Cilinder was er toch af, dus meteen zuiger geinspecteerd, visueel zuigerveren in orde, wel bruine brandsporen op zuigerwanden.

Starten gaat lastiger dan voorheen, maar zeer zeker niet "moeilijk".

Wat wordt mijn volgende stap? Want nieuwe zuiger+veren kost natuurlijk niets meer tegenwoordig, maar kan het daar wel aan liggen @ 4000KM?

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 27 mar 2015 21:07

Voor nieuwe zuigerveren is het nog een beetje vroeg, die moeten nog wel het dubbele meegaan volgens mij. Maar toen je de cilinder eraf had, heb je toen ook de spoelpoorten bekeken en schoongemaakt?
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 28 mar 2015 06:33

Voor nieuwe zuigerveren is het nog een beetje vroeg, die moeten nog wel het dubbele meegaan volgens mij. Maar toen je de cilinder eraf had, heb je toen ook de spoelpoorten bekeken en schoongemaakt?
Die hoefden niet schoongemaakt te worden, ze zagen er echt gewoon uit alsoft het een nieuwe cylinder was/is.

Zal ik anders eens kijken of de onsteking nog wel helemaal lekker op zijn grondplaat verankerd zit? Of is dat geen verschijnsel voor mijn probleem?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 mar 2015 09:21

Wat voor uitlaat zit erop? De originele sigaar of een kat versie? In het laatste geval kan deze dichtgeslibd zitten en is niet schoon te maken. Bij de sigaar kan je de einddemper eruit halen en schoonmaken (gaatjes niet vergeten). Kan zijn dat de boel langzaam aan het vollopen is en daardoor de motor zijn gassen niet kwijt kan.

Wat voor ontsteking heb je, punten, 2-spoels contactloos of 4-spoels elektronisch?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 01 apr 2015 16:44

De originele uitlaat zit er nog op, de zwarte met het grijze hitteschildje. Dat zal wel een kat versie zijn neem ik aan. Alleen dichtslibben in 4000KM vind ik vrijwel onmogelijk, zeker, omdat ik zelf keurig benzine met olie vermeng in de juiste verhouding, en ik echt zonder smoor achter me rij.

Gezien de leeftijd van mijn Tomos, en het nieuwe blok (waar ook een e-start op past, en de nieuwe cilinder (wat andere spoelpoortjes), denk ik dat er een 4-spoels electronische opzit, maar is wel een aanname omdat ik niet fysiek gecontroleerd heb, maar ben wel benieuwd wat je daar eventueel over wilde vertellen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 apr 2015 19:45

Mbt de kat uitlaat (want dat is idd die met hitteschild) kan deze wel degelijk dichtslibben in zo'n korte periode. De zelfreinigingstemperatuur van het katalysator deel wordt nauwelijks bereikt met de ritten die de Tomos in het algemeen doet. Dit is bekend en het zelf mengen of kant-en-klaar mix tanken maakt daar niets in uit. Er komt uiteindelijk een onverbrand deel van de smeringsolie in het kat gedeelte. Maar afgaande op je opmerking over schone poorten denk ik niet dat daar nu het probleem ligt.

Ik twijfel over het stukje zuigerveren en bruine sporen langs de zuiger. Je hebt de zuigerveren visueel gecheckt. Mag ik vragen hoe? Als het slotje (opening in de veer) te veel open staat heb je compressieverlies. In principe is het de bedoeling dat de veren in de cilinder nagenoeg afsluiten bij koude toestand (bij hitte zet het nog iets uit). Dit kun je controleren door de zuigerveren los te nemen van de zuiger en deze in de cilinderwand te plaatsen in het deel waar ze normaal hun werk doen. druk ze haaks tov de wand met de zuiger en meet de slotopening met een voelermaat. De ruimte tussen de slotjes mag niet meer zijn dan 0,30 mm. Daarboven dichten ze niet meer af. Als je zuigerveren klemmen in de groeven (bijvoorbeeld door koolaanslag) van de zuiger krijg je hetzelfde probleem.

ALs je idd een nieuwer blok hebt dan zal daar wel de 4-spoels in zitten

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

willempie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor willempie » 02 apr 2015 00:56

Ik had het ook maar bij mij.wat de krukaskeering kapot

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 apr 2015 16:59

@ willempie, dat kan, maar volgens schrijven schijnt de keerring aan de versnellingsbakzijde niet lek te zijn (ivm de hoeveelheid olie die eruit komt. Wat overigens niet zegt dat die achter de ontsteking niet defect kan zijn. Is deze ook door TS gecontroleerd/ vervangen?

QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 11 apr 2015 18:56

Ik ben langs de lokale fietsenmaker gereden met bromfiets. Na 2 seconden laten lopen, waren de 2 medewerkers het er wel stellig over eens dat de originele uitlaat (Zwart met Kat en hitteschildje) de boosdoener is. Dinsdag komt de bestelde uitlaat bij hen binnen.
Ze gaven aan dat ze tientallen Tomossen hebben gehad met deze uitlaat, die zelfs al na 600-800KM helemaal dicht waren gaan zitten.
Volgende week geef ik weer een update!

QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 16 apr 2015 08:17

Probleem is opgelost na het plaatsen van een "sigaar" 22MM uitlaat.

Wat ik overigens bedoelde met de brandsporen onder de zuigerveren was zegmaar de zweem zoals je die op dit plaatje terugziet op de zuiger:

Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2015 08:26

Dat beetje bruine aanslag komt doordat de zuigerveren de poorten niet kunnen afsluiten en er dus een soort lekkage plaatsvind op die plek. Dat is volstrekt normaal.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers