• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

‹ Afstellen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 25 apr 2015 15:47

Welke Tomos model heb je? quadro
Wat is het bouwjaar? 2008
Sinds wanneer speelt dit probleem? - geen idee
Wat is het probleem? - achterwiel is op geen enkele manier valt te instellen
- achterwiel gedraaid 180 graden
- is een ketting spanning (zeg maar 19 mm)
- achterwiel opnieuw gedraaid 180 graden
- is weer andere ketting spanning (zeg maar 24 mm)
- allemaal veranderd in nieuw
> 1x Chain 415-122 Regina professional
> 1x Rear sprocket wheel A3/A35 28 tooth
> 1x Front sprocket wheel A3/A35 26 tooth
(bij tomoshop)
- maar het heeft geen enkele verbetering
Mij tomosboeren hier in de de hele regio hebben ze geen enkele idee?
"het moet onderzocht"
"koop nieuw voortandwiel, achtertandwiel, nieuwe ketting"
etc etc

graag iemand met meer of beter ervaringen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? - tomosje is in perfecte staat
- rijdt zo zuinig, bij van
- zeer eenvoudig 1:48 in de stad met mij persoonlijk record 1:58
Veranderingen met de bedoeling "zuinig te zijn"?
- hogedruk kop DMP
- frezen gepolijst inlaatspruitstuk
- lichtjes bewerkt filter (inlaat verhoogd tot 32mm, pvc afvoerpijp)
- dikke uitlaat van 30 euro
(niet aanraakt, originele carburateur, originele sproeier)
(het maakt niet uit hoe snel ik rijd en wat ik doe met mij tomosje het wordt nooit onder 1:42)
(ps het is nogal wat , 90 kg in beweging te krijgen, ongeveer ik heb dat)

Toen ik sta bij verkeerslichten met mij tomosje, alle anderen met hun tomos naast mij, weet niet wat het is?
Zo rustig en prettig werken (fluistert).
(een af en toe zeg ik tegen mij zelf wat ben ik blij dat ben ik niet Sloveens)

Het is te makken, te rijden 1:90 of de 1:100 maar het moet ook elektrisch wat gebeuren?
(een nieuw soort explosie, nieuw soort koop en cilinder)
(en elk de versnelling /the acceleration/ moet van de elektromotor geholpen te worden)


- achterwiel is op geen enkele manier valt te instellen
- achterwiel gedraaid 180 graden
- is een ketting spanning (zeg maar 19 mm)
- achterwiel opnieuw gedraaid 180 graden
- is weer andere ketting spanning (zeg maar 24 mm)
- allemaal veranderd in nieuw
> 1x Chain 415-122 Regina professional
> 1x Rear sprocket wheel A3/A35 28 tooth
> 1x Front sprocket wheel A3/A35 26 tooth
(bij tomoshop)
- maar het heeft geen enkele verbetering
Mij tomosboeren hier in de de hele regio hebben ze geen enkele idee?
"het moet onderzocht"
"koop nieuw voortandwiel, achtertandwiel, nieuwe ketting"
etc etc

graag iemand met meer of beter ervaringen
Omhoog


air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 26 apr 2015 19:22

Niemand en echt niemand?
- of is het "tijd" van Tomos voorbij
Eigenlijk die Slovenen hebben ze dat verdient, compleet, algehele brommer is super slordig gemaakt?
- uit de tijd, automatische choke, automatische benzine dicht, achter licht die maar steeds kapot wordt, remmen
- etc etc
Maar het blijft: hij is bijna net zo makkelijk te sleutelen als ene fiets.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 apr 2015 21:02

Voor wat betreft de speling op de ketting, komt door imitatie tandwielen, die af-fabriek niet symmetrisch rond zijn en daardoor een hoogteslag hebben, wat jij waarneemt als een speling van 19-24 mm (valt overigens nog binnen de toleranties).

En ja, Tomos is een Sloveens merk en dat is kwalitatief minder dan de oudere Puch's van destijds als grote concurrent (uit Oostenrijk). Alhoewel, ook Puch had zo zijn mindere kanten en zo heeft elk merk en type wel wat op- en aanmerkingen. Maar daar is de prijs dan ook naar. Op zich is Tomos geen verkeerde brommer, als je maar geregeld onderhoud pleegt. Overigens is Tomos erg bestand tegen een stootje en kan vrij ruw bereden worden, maar dat zorgt wel voor verhoogde slijtage.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 28 apr 2015 23:45

Voor wat betreft de speling op de ketting, komt door imitatie tandwielen, die af-fabriek niet symmetrisch rond zijn en daardoor een hoogteslag hebben, wat jij waarneemt als een speling van 19-24 mm (valt overigens nog binnen de toleranties).
.
Het klopt, tandwielen zijn niet originele maar zou dat echt zo lastig te makken "als de originele"?
Mij niet bekend, want ik ben zelf "frezer"? Niet dat heb deze zelf gemaakt maar toch!!

Probleem blijft aanwezig binnen twee drie maanden achterste tandwiel is gewon op. Alle "tanden" zijn gewon scheef. Als kan ergens upload foto's dan kunt u zien wat ik bedoelt. Wat ik overigens vind geen standaard onderhuid of niet normale stand van zaken.

Maar alvast bedankt ik ben beetje gerustgesteld. En indien zou ik dat graag willen te zien in perfecte staat.

- ik doe als Chinese
- beetje hier beetje daar dollar euro
(die echt groeien)
- ik bedoelt, hier twee km, hier twee km
- uiteindelijk wordt beloond met echt mooie verbruikscijfers
(gisteren laat getankt 170.4 km met ene brandstoftank, niet echt super mooi)
-kijk deze
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 68&t=18117
- gedaan
- frezen gepolijst inlaatspruitstuk
- zorgt echt voor 2km met als resultaat als u fijn rijdt dan hebt u mooie verbruikscijfers
(als er is iemand met minder gewicht, dan zou dat op gemakkelijk 1:50)

Als ik tegen te wet loopt of het wetshandhaving dan zou zegen: "Doe wat je moet doen ik doe hier niks"?
- overigens wat meer breng schade aan milieu 1:35 of 1:50
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 apr 2015 12:39

Deze tandwielen worden niet gefreesd maar gestanst. Niet in 1 keer, maar in fases. Als er dus een matrijs tussen zit die scheef is ten opzichte van de rest van de lijn, of niet bij de batch hoort waarmee gestanst wordt krijg je dit probleem. En ze doen maar steekproefsgewijs onderzoek of alles nog is zoals het hoort. Echter is het ondoenlijk om de productie van de dag door 1 fout door te spitten of er meer zijn.

Foto's kun je bijplaatsen in je bericht (volledige bewerker kiezen), tabblad "bijlagen toevoegen" aanklikken en de bestanden van de foto's "toevoegen" nadat je deze hebt geselecteerd.

Vwb je opmerkingen dat de tandwielen snel op zijn, wil ik graag de foto's zien en van je weten welke gebruiksomstandigheden je de Tomos gebruikt (crosser, straatbrommer of sprints, etc.). Hoe zit het met de uitlijning van de tandwielen als je over de ketting kijkt. Loopt dit mooi recht of met een bocht of scheef? Misschien heb je ook wel last van speling in je achterbrug.

Overigens, ik krijg het gevoel dat je gebruik maakt van een vertaler (Translater). Soms begrijp ik geen hout van de zinsopbouw en moet tussen de woorden door lezen wat er nu staat. Klopt dit en uit welk land kom je?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 29 apr 2015 23:55

Hier is hoe waar lijkt het op achter twee drie maandjes?
Bijlagen
11.jpg
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 30 apr 2015 00:09

Tomos is gewon "mij vervoer" middel omdat U weet hoe is met de parkeren en de openbare vervoer in steden?
- onbetaalbaar geworden
- gewon quadro model uit 2008
- ik gebruikt dagelijks in de Utrecht
- geen racen, geen crossen, gewon niks or normale dagelijkse gebruik
- hoewel geef ik af en toe alles uit de kast als ik zie dat ene of de andere "dame voorbij rijdt met 60km/h"
- het alsof het lijkt ik ben traagste in stad

Het klopt ik gebruik makken van de-het (Translater) omdat ik probeer geavanceerd Nederlands te schreven.
Maar blijkbaar het is weinig zinvol.
- veder is gewon BiH oorsprong
Misschien heb je ook wel last van speling in je achterbrug.
- bekeken en dik in orde
Loopt dit mooi recht of met een bocht of scheef?
- nooit enkele aandacht besteedt
- denk ik morgen als eerst


Maar dank u
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 apr 2015 10:42

Dat tandwiel ziet eruit alsof er een verkeerde ketting is gebruikt of dat er meer vermogen in zit dan ik op het moment aanneem. Koop je wel je juiste ketting bij deze tandwielen (type 415). Wat is de setup van je Tomos?

Vwb het Translater gebeuren, de vertaling van losse woorden is wel goed, de volgorde klopt niet helemaal grammaticaal. :? BiH = Bosnië & Herzegovina. Ik heb respect voor je dat je probeert om in het Nederlands je probleem uit te leggen.

Terugkomend op je tandwielen "probleem". Aangezien je in Utrecht woont, mag ik er vanuit gaan dat je de onderdelen ook op de Nederlandse markt (online of in een winkel) koopt. Het is echter wel zaak om naast de kettingwielen ook meteen de ketting te vervangen. Dit geldt ook andersom, vervang je je ketting, dan ook meteen de tandwielen. Aangezien dit onderdelen zijn die op elkaar inslijten. Daarnaast is het zaak de boel schoon te houden en regelmatig in te spuiten met wat kettingvet. In 3 maanden een tandwiel zo afschrijven is wat erg veel, gezien de kilometers die je ermee rijdt.

Even terug komend op het slingeren van de tandwielen, dit kan door onrondheid van het tandwiel zelf (produktieproces) of door lagerwerk in wiel/ aandrijfas uit de bak (bij de kickstartas). Heb je dit toevallig ook gecontroleerd?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 01 mei 2015 01:47

Wat is de setup van je Tomos?
- complete setup van mij Tomos in de ene foto
Bijlagen
sve.jpg
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 05 mei 2015 14:17

inclusief deze
Maar foto is "geleend" internet foto gehele stand is gewon brommer stand gedraaid.
Bijlagen
ontstekingafstellenft6.jpg
ontstekingafstellenft6.jpg (28.39 KiB) 6126 keer bekeken
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 12 mei 2015 00:21

Jongens kijk en leer?
- update hoe is met al niet "best on the world"
Bijlagen
brpot.jpg
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 12 mei 2015 00:23

Jongens kijk en leer?
- update hoe is met al niet "best on the world"
Hoe ik ben blij dat ben ik niet Sloveens.
- gewon rijden en niet denken om ene of de andere zuinigheid
- maar het moet blijven gereiden onder 35 Km/h
- en zelfs deze kan nog beter
- ene of de andere rit gemaakt, met tweetje behoorlijk lang, met mij + 90Kg
- bedenken hoe is dat met 70 Kg

Als heb ik zo een grote schuur als sommige van u en maar rijke papa, het wordt dan 1:90.
Ik denk met zulke cijfers complete Japan heeft sommige moeite.

- met en persoonlijke record (maar het was gewon gassen op lange rit) 1:58.6
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 24 mei 2015 19:35

- kleine update met foto
Bijlagen
brpot2.jpg
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 24 mei 2015 19:38

- volgens mij dat zijn twee "wereld records"
- met een brandstof tank 200 Km
- en andere is gewon 1 : 53
(maar het kan nog beter)
- gereiden gewon in de stad

Ten alle tijden is het gewon opnieuw te doen or herhalen?
(maar dan wel met mij tomosje)
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 17 nov 2015 14:17

Status update?
Is ie niet de beste in de wereld?
Bijlagen
brpot2.gif
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 17 nov 2015 14:27

Jongens gewoon rijden een denken over?
Daarom is mij computer evenals best in Nederland!!!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 22 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.