Ik denk dat je dan aan de luchtschroef zit te draaien
Even gekopieerd van een ander forum
De luchtstelschroef is een wat betere manier om de lucht/benzine verhouding te kunnen afstellen, de juiste stand zorgt voor een goede gasreactie.
De luchtstelschroef stel je op gehoor af. Nogmaals, deze zet je op anderhalve slag uit (360+180 graden) om vanaf daar te kunnen testen.
Ook dit doe je met een warme motor.
Het afstellen doe je met slagen van een kwart in of uit. Dit geeft een beter overzicht dan slagen van 360 graden of meer, gezien het feit je beter kunt aanvoelen/zien wanneer je een kwart slag hebt gedraaid.
Je draait nu de schroef een kwart slag in of uit. Merk je verschil in toeren?
-Bij een hoger toerental draai door tot je het hoogste toerental (hoorbaar dus) hebt bereikt.
-Bij een lager toerental draai je de schroef weer een kwart slag, nu de andere kant op.
Dit blijf je herhalen tot je het hoogst hoorbare toerental hebt bereikt.
Als je dat punt hebt bereikt, ga je fijner afstellen met de schroef. Nu gaat het niet met kwart slagen (1/4e ), maar met 1/8ste of 1/12e slagen. Bepaal het moment waarop de brommer het hoogst loopt en laat de schroef daar op staan.
Geef nu een korte dot gas zodat je motor in toeren klimt. Doe dit wel op de middenbok of met de rem ingeknepen, zodat je brommer er niet vandoor schiet. Loopt de brommer netjes op in toeren om vervolgens weer vloeiend terug te gaan naar stationair is je afstelling goed.
Zit er een hapering in of blijft je gas hangen staat je afstelling nog niet goed. Het toerental moet in 1 lijn vloeiend naar stationair lopen.