Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de aankoop, enkele dagen geleden
Wat is het probleem? - Start moeilijk in regen
- Trekt moeizaam op vlak na het starten
- Gaat af en toe moeilijk naar z'n tweede versnelling
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? N.V.T.
Hallo iedereen!
Even een korte voorstelronde: ik ben Jorrit, 21 jaar oud en ik woon in de buurt van Den Haag. Hiervoor heb ik een Vespa Si uit 1993 gehad maar die ging om de haverklap kapot(ook een beetje door mezelf). Omdat ik een nieuwe werkgever heb die 15 km verder is heb ik besloten om een iets betrouwbaarder ros te kopen, in de vorm van de Tomos Revival.
Het probleem:
Hij heeft een half jaar stilgestaan, maar reed gelukkig nog. Wat mij bij het begin opviel is dat als je op z'n top rijd en je geen gas meer geeft, je een rare ratel hoort. Het lijkt alsof je een fietswiel hard rond laat draaien zonder weerstand van de grond. Daarnaast blijft hij af en toe te lang in z'n eerste versnelling hangen. Het kan toeval zijn, maar het gebeurt vaak als ik er langer dan een half uur op gereden heb.
Gister reed ik vanaf wat vrienden terug naar huis, maar het had net geregend. Normaliter startte hij direct, maar na die regenbui wilde hij opeens niet meer. Na flink wat gekick deed hij het uiteindelijk toch, maar ik ben er wel van geschrokken. Daarnaast reed hij heel langzaam weg, wat hij ook zonder regenbui eigenlijk al deed. Je moet heel lang het gas indraaien en het liefst ook een beetje meesteppen voordat 'ie pas weg rijd.
Nu heb ik niet erg veel verstand van sleutelen, maar ik heb bijvoorbeeld wel het blok van m'n Vespa er af gehaald en dingen gedaan als de zuigerveren vervangen en m'n lichtspoel vervangen. De dingen die ik sowieso al wilde doen zijn de carburateur schoonmaken, motor- en versnellingsbakolie vervangen, een nieuwe bougie plaatsen, de ketting vervangen(staat te slap) en wellicht de zuigerveren vervangen.
Wat kunnen jullie nog meer aanraden? Zijn deze probleem herkenbaar? En zo ja, wat kan ik er aan doen? Alvast bedankt