• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos loopt stationair, maar kan geen toeren maken?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Dizhe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dizhe » 08 okt 2015 12:01

Goededag beste Tomosliefhebbers,

Om te beginnen laat mij vertellen dat ik normaal niet op dit forum post, maar kijk naar overeenkomende problemen en de aangeboden oplossingen toe pas. Tot nu toe heb ik nog niet een goede oplossing gevonden, en inmiddels ben ik zelf ook einde raad (lokale brommerboer trouwens ook).

Het probleem met mijn tomos (A35, denk ik) is dat hij geen toeren kan maken, hij loopt nu heel mooi stationair, maar zodra ik een beetje gas geef, zakt hij in. Het tandwiel op de aandrijfas, draait amper mee. Alsof (in mijn ogen en ervaring)
de koppeling niet mee genomen wordt, en dan verzuipt.

Ik zal bij het begin beginnen:

Op een dag ging ik terug van mijn werk naar huis, en kwam ik onderweg stil te staan. Net voordat hij uitviel begon hij begon al langzamer te rijden en een beetje te haperen en te stotteren. Toen de brommer stilstond krijg ik hem ook niet weer aan getrapt, kon voelen dat er bijna geen compressie in de cilinder opgebouwd kon worden.

Eindelijk thuis aangekomen heb ik dus de cilinder gedemonteerd, deze was duidelijk beschadigt en was toe aan vervanging. Nadat ik de nieuwe cilinder gemonteerd had, heb ik even naar de vonk gekeken van mijn bougie. Die leek aardig zwak (beetje paarsig blauw kleurtje, niet mooi helder wit / blauw) dus heb ik de condensator en contactpuntjes vernieuwd, en gelijk de ontsteking weer goed gezet.

Nadat dat alles dus gedaan was, heb ik geprobeerd om hem weer te starten, dit ging zeer moeilijk en hij viel ook gelijk weer uit. Hier ben ik ondertussen al een week mee bezig geweest, en zat al aardig aan mijn limiet van geduld die ik voor een tomos kan opbrengen. Dus heb ik maar besloten om hem naar de brommer boer te brengen om te kijken of hij het voor mij zou kunnen doen.

De tomos heeft 2 á 3 weken bij de brommer boer gestaan, en hij heeft er een aantal onderdelen op vervangen:
- Een lekke krukaskeerring
- Complete pakkingset
- Onderdelen van de koppeling (die waren blijkbaar aan gort)
- Een andere cilinderkop en vliegwiel (die waren blijkbaar van een Puch, wel raar dat hij daar gewoon op gereden heeft maar goed)
- Een andere uitlaat ( een standaard sigaar uitlaat, er zat een krul uitlaat onder)

Maar helaas kreeg de brommerboer de Tomos niet lopend, hij heeft ervoor gezorgd dat hij nu stationair loopt (deed hij eerder ook niet, waarschijnlijk door de lekke keerring).

Nadat ik de Tomos weer terug heb genomen heb ik het blokje weer eens uit elkaar gehaald om het een en ander te inspecteren, hierbij vond ik nog delen van de koppeling (de gebogen plaatjes die tussen de veer en de koppelingsplaten zit) in de carter. Het demonteren van de carter ging ook aardig moeilijk, het leek mij dat dit stukje van de koppeling tussen de tandwielen zat, en de boel blokkeerde. Naderhand alles even bekeken of het er nog netjes uitzag en weer gemonteerd.

Het probleem is nu dat hij wel mooi in één keer trappen start, maar zodra ik een beetje gas geef, dat hij in zakt, en uiteindelijk ook uitvalt. Ergens op dit forum heb ik ook gelezen dat de koppeling hem misschien niet mee zou kunnen nemen omdat het vilt geglazuurd zou kunnen zijn, dit zou op te lossen zijn door het lichtjes op te schuren. Dit heb ik ook geprobeerd :\.. maar zonder succes.

Verdere info:
50cc airsal cil.
15 mm carb.
sproeier 49 (54 kwam er wat witte rook uit de uitlaat, met 49 niet, liep ook iets soepeler)
Voorontsteking 1,8mm

Beetje lang verhaal -,- en raak zelf de draad nu ook een beetje kwijt, hoop dat iemand misschien een oplossing voor mij heeft, of mij in ieder geval een idee kan geven waar ik het moet zoeken.

Zit zelf te denken dat het aan de koppeling ligt, dus dacht ga eerst eens een post maken op het forum, mochten er nog goede ideeën zijn?

Op verzoek kan ik wat foto's of video's maken als het nodig is.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 08 okt 2015 14:43

Is de sproeier niet wat klein voor een 15mm carb, ik zou eerder denken aan sproeiermaat van ongeveer 62. En wanneer je hierna nog last heb van witte rook uit de uitlaat kan dat duiden op een lekke krukas keerring aan de koppelings zijde.
Laatst gewijzigd door John1950 op 08 okt 2015 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 08 okt 2015 16:08

Wat John zegt. Sproeier 49 is veel te klein voor een 15mm carburateur. Ik zou dus eens grotere nemen, en zoals John al aangaf met 62 beginnen. Daarna kun je hem afstellen door evt een grotere of kleinere sproeier te monteren.

Dizhe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dizhe » 09 okt 2015 00:17

Bedankt voor jullie reacties,

Zal morgen of dit weekend even kijken of ik tijd heb om het verwisselen. Heb namelijk een stuk of 5/6 sproeiers liggen van 49 tot ong. 74. De witte rook leek misschien wat overdreven hoe ik het in mijn vorige post beschreef, het is namelijk niet dat ik de hele straat blauw zet, maar eerder lichte pufjes.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers