• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Blok vervangen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 13 okt 2015 22:32

Welke model tomos heb je?
Tomos a35
uit welk jaar komt de tomos ?
Geen idee...
Is het een snor of een brommer?
Snor
wanneer ontstond het probleem?
Toen we met twee personen op de brommer hadden gezeten.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Nieuwe olie erin.
Wat is het probleem?
Sinds ik met zijn 2 op de brommer heb gezeten, totaal gewicht van zo'n 150kg. Loopt de brommer veel zachter en optrekken doet hij haast niet meer. Ook lijkt het wel alsof er knikkers in me blokje zitten.
Omdat het blokje toch niet meer te redden valt (Misschien een project voor later), heb ik een splinternieuw blokje gekocht!
Nu ga ik die er dit weekend onder zetten, maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Nieuwe pakking voor de uitlaat heb ik al, verder is het een standaard blokje, zoals er nu ook onder zit. Verwacht dus niet dat ik andere sproeiers nodig heb.
Mocht ik nu nog een hoge druk kop en bromzuiger erin willen zetten, moet ik dan wel de sproeier veranderen?

Bedankt voor het antwoorden!

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 13 okt 2015 22:46

Heb toevallig vandaag zelf een HD kop er op gezet. Nieuwe sproeier is niet nodig.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 14 okt 2015 07:54

Heb toevallig vandaag zelf een HD kop er op gezet. Nieuwe sproeier is niet nodig.
En merk je veel verschil?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 okt 2015 08:51

Verschil zit meer in wat meer trekkracht doordat je met een HD kop meer compressie heb.Maar is het nu een splinternieuw blok of een tweedehands?

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 14 okt 2015 09:45

Verschil zit meer in wat meer trekkracht doordat je met een HD kop meer compressie heb.Maar is het nu een splinternieuw blok of een tweedehands?
Een tweedehands, komt van een tomos af die net een jaartje had gereden.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 okt 2015 10:06

Prima, ik vroeg dit omdat een splinternieuw blok betekent, beter eerst goed inrijden voordat je er dingen aan gaat veranderen. Maar met een gebruikt blok kun je je gang gaan.

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 14 okt 2015 11:00

Prima, ik vroeg dit omdat een splinternieuw blok betekent, beter eerst goed inrijden voordat je er dingen aan gaat veranderen. Maar met een gebruikt blok kun je je gang gaan.
Voor nu, verander ik er nog niks aan, gewoon standaard snel uitlaat zoals erop zat en nu ook onder mijn tomos zit.
HD kop en brom zuiger komen later pas.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 14 okt 2015 14:15

Meer trekkracht inderdaad. M'n top is er zo'n 3/4km/u van omhoog gegaan.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 14 okt 2015 17:36

Je zegt dat je oude blokje bijna niet meer wil trekken en dat het klinkt alsof er knikkers inzitten. Dan is er waarschijnlijk iets mis met je koppeling, dus die zou ik eens loshalen. Misschien dat daar iets kapot is gegaan wat je makkelijk kunt vervangen. Dan heb je iig weer een goed reserve blok.

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 14 okt 2015 18:16

Je zegt dat je oude blokje bijna niet meer wil trekken en dat het klinkt alsof er knikkers inzitten. Dan is er waarschijnlijk iets mis met je koppeling, dus die zou ik eens loshalen. Misschien dat daar iets kapot is gegaan wat je makkelijk kunt vervangen. Dan heb je iig weer een goed reserve blok.
Ja, dit ga ik later doen. Het wordt waarschijnlijk een project blokje.
Voor nu eerst zorgen dat het nieuwe blokje onder me tomos komt. Gebruik de tomos elke dag om naar me werk te komen, dus het is belangrijk dat die het blijft doen.

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 14 okt 2015 18:35

Het blok vervangen zelf is niet zoveel werk mits je alles er al op hebt zitten (ontsteking, spruitstuk etc.) en je goed onthoudt welk kabeltje uit je blok waar hoort. Heb het zelf ook gedaan en het viel best mee.

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 15 okt 2015 08:15

Het blok vervangen zelf is niet zoveel werk mits je alles er al op hebt zitten (ontsteking, spruitstuk etc.) en je goed onthoudt welk kabeltje uit je blok waar hoort. Heb het zelf ook gedaan en het viel best mee.
Ontsteking en alles zit op me brommer, spruitstuk zit op het nieuwe blok idd.
Alleen de kabeltjes dus goed over zetten en hopen dat die het doet!

We gaan het meemaken zondag!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 15 okt 2015 13:05

Misschien ook nog even carterolie verversen, weet je zeker dat er weinig mis kan gaan.

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 15 okt 2015 14:41

Misschien ook nog even carterolie verversen, weet je zeker dat er weinig mis kan gaan.
Bedankt, dat ga ik nog zeker doen!
Dit doe ik alleen pas als het blok onder de brommer zit, kan ik hem even warm laten lopen zodat het meeste eruit komt.

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 15 okt 2015 16:27

Wat je ook niet moet vergeten, indien je een afstelbare ontsteking hebt, is om even op je oude blok te markeren hoe je ontsteking nu staat. Dan kan je hem bij je nieuwe blok ook ongeveer zo zetten. Het is maar een kleine tip, maar beter dan dat je het vergeet en hem opnieuw af kunt stellen.

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 16 okt 2015 08:16

Wat je ook niet moet vergeten, indien je een afstelbare ontsteking hebt, is om even op je oude blok te markeren hoe je ontsteking nu staat. Dan kan je hem bij je nieuwe blok ook ongeveer zo zetten. Het is maar een kleine tip, maar beter dan dat je het vergeet en hem opnieuw af kunt stellen.
Hoe weet ik of ik een afstelbare ontsteking heb?
Ontsteking zit toch in je blok zelf?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 16 okt 2015 11:16

De carterkap aan de kant van de kickstart loshalen, dan zie je het vliegwiel en als je die loshaald kom je bij de ontsteking. Zitten als het goed is 2 merkstrepen op het carter en een puntje op de grondplaat die je kan verdraaien. Puntje op bovenste streep is de bromstand en puntje op de onderste streep is de snorstand.

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 16 okt 2015 11:25

De carterkap aan de kant van de kickstart loshalen, dan zie je het vliegwiel en als je die loshaald kom je bij de ontsteking. Zitten als het goed is 2 merkstrepen op het carter en een puntje op de grondplaat die je kan verdraaien. Puntje op bovenste streep is de bromstand en puntje op de onderste streep is de snorstand.
Oh dat wist ik idd.
Ik wil dit later doen, want ik heb nog geen vliegwieltrekker...
Zodra de HDkop erop gaat met de bromzuiger, zal ik ook de ontsteking op de bromstand zetten.

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 18 okt 2015 22:10

Nou, het nieuwe blok zit eronder!
Hij loopt ook nog eens, daar was ik zeer blij om. Alleen hij heeft totaal geen power als ik gas geef.
Ook hoor een puffend/sissend geluid. Denk dat er ergens een lek zit?
Ook gaat hij niet hard dan 25/30 terwijl er toch een brom uitlaat onder zit...

Ik denk dat ik hem naar de brommerwinkel breng om hem af te laten stellen. Of hebben jullie nog goeie ideeën?
Desnoods heb ik ook een filmpje.

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 19 okt 2015 01:39

Een sissend geluid duidt meestal op valse lucht. Hier hoef je hem echt niet voor naar de brommerboer te brengen aangezien je dat bakken met geld kost terwijl je het best zelf kan oplossen, als ik lees dat je ook zelf een blok hebt vervangen. Valse lucht vind je dmv de deotest. Je moet deo spuiten op de volgende aansluitingen: carburateur-spruitstuk, spruitstuk-cilinder, carter-cilinder (hier zit de voetpakking), cilinder-cilinderkop (hier zit de koppakking). Als je deo spuit op een van deze plaatsen en je merkt dat je motor in toeren verandert (hoger, lager of zelfs uitvallen) dan trekt hij op die plek valse lucht en moet dat opgelost worden. Maar hoe los je dat op? Nou, door nieuwe pakkingen te plaatsen en indien carb-spruitstuk het geval is: strakker je carb aandraaien en anders een nieuwe o-ring halen die achter je vulbusje zit. Trekt ie valse lucht bij de koppakking dan kun je de kop evt strakker aandraaien. Helpt dat niet dan zul je toch echt aan nieuwe pakkingen moeten. Maar kijk eerst maar eens of en zoja waar die valse lucht trekt.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen