• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Afstellen streetmate wil niet lukken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
2 berichten • Pagina 1 van 1
Midian
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Midian » 26 okt 2015 12:01

Een stukje geschiedenis:

Ik heb sinds een jaar of wat een Tomos Streetmate uit 2007 (bijnaam Tos).
Bij de koop was het blok kapot gelopen (Big-end lager kapot en de cilinder miste)
Dit blok heb ik vervangen voor een A52 snorblok. deze heeft zich ongeveer 2 á 3 maanden goed gehouden.
Echter na het vervangen van de carburateur gaan rijden met een te arme afstelling (tijdnood, school begon)
Tijdens het rijden begon de motor keihard te tikkeren (hield ie niet lang vol, bleek een C-clipje te zijn, deze was losgeschoten, cilinder + zuiger goed kapot, blok liep nog wel (vermogensloos))
dus maar een sloopertje gekocht (een Funtastic snor uit 2012) motor liep goed, brommer zelf was waardeloos.
motor overgezet op mn Tos, de 14mm carburateur van mn Tos erop, liep mooi!
Echter niet lang. na wat langer stationair te lopen viel de motor dood met gas geven, wilde ook niet goed starten.
Na dat ik me hier 4 á 5 maand aan heb geërgerd, heb ik besloten dat de brommer maar uit elkaar moest. (frame was ook pittig aan het roesten, dus mooi in 1 keer).
In 3 dagen tijd brommer gesloopt, motorblok voorzien van nieuwe lagers, keerringen en pakkingen, frame gespoten en de boel herbouwd.
Brommer heeft exact 10 minuten hartstikke mooi gelopen. daarna was t weer bagger.
een week doorgereden, daarna besloten om maar eens een poging te doen om de carburateur opnieuw af te stellen. dit resulteerde echter in 2 km lopen naar huis. brommer echt enorm verzopen. (zat puur benzine in t luchtfilter en ook in de motor zelf)
besloten om de carburateur te verwisselen met de 9 mm.
motor liep stukken beter (zelfs mn moeder zei dat ie weer gezond klonk), alleen t stationair afstellen wil me niet lukken.
symptomen waren een verstopte uitlaat, dus de uitlaat (standaard Streetmate pijpje) los geslepen en de katalysator verwijderd, uitlaat schoon gemaakt en de brommer liep weer mooi!trok ook lekker op!
maar nog steeds niet af te stellen.
bleek valse lucht te zijn. dit verholpen. en de brommer loopt stationair!

Zo, dit was de geschiedenis!

Nu het probleem:
Bij een koude start (op de choke) slaat de brommer meteen aan, loopt niet stationair(?) trekt als een gek op (moet moeite doen om m bij te houden, ben traag van begrip :P ) na 2 á 3 minuten rijden haal ik de brommer van de choke (snelheid +/- 43km/h), daarna klimt de snelheid, gedurende 5/6km, richting de 50/55, als ik in de tussen tijd stop, loopt de motor heel laag stationair (onregelmatig, lijkt steeds over/ mis te slaan in de ontsteking) pas na die 5/6 km loopt de motor regelmatig stationair (1100-1500 toeren) alleen trekt de motor niet lekker meer op, bij het schakelpunt sloekt ie soms (20km/h). daarna trekt hij vlot door naar de 35km/h, tussen de 35 en 40 km/h issie niet vooruit te branden, tussen de 40 en 50 km/h trek hij weer vlot door, 50 naar 55 lukt alleen als de brommer goed op temperatuur is of met wind mee.
Als ik af rem vanaf topsnelheid naar +- 35km/h en geef weer volgas, sloekt de brommer heel erg en knalt een keer door de uitlaat.
Ook als ik tijdens het optrekken t gas even dicht doe en daarna weer open sloekt de brommer en trekt tergend langzaam naar zn topsnelheid (van 45 naar 50 km).

Wat is dit? en waarom wil de brommer alleen maar hoog stationair lopen? (1100 tot 1500 toeren, daaronder slaat de motor steeds mis of valt uit.) heeft dit te maken met de 'backfire' bij afremmen en weer optrekken?

Setup:
9 mm PHVA-carburateur
Sproeier 55 (I'm not sure)
VTW standaard 26 tands
ATW 28 tands (uit mn hoofd)
standaard uitlaat (katalysator verwijderd)
standaard A55 motor
15.500 km op de teller
standaard CDI

Ohja, nog even een vraagje, bij welke km-stand is het raadzaam om de zuiger/veren te vervangen? blok heeft ongeveer 9000 tot 10.000 km gelopen (afgeleid van de gesloopte teller van de Funtastic snor + de gereden km met deze motor)

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 26 okt 2015 13:43

Je hebt een pb
Too much starbucks coffee, coffee, coffee!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
2 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers