• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Accu laadt niet meer bij.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 24 nov 2015 17:18

Hoi!

Normaliter gebruik ik altijd de elektrische start, tot gisterochtend deze ineens het niet meer deed. Soms blijft m'n remhandle wel is hangen en dacht dus dat het remlicht de accu had leeggetrokken.
Na 2x zo'n 5km te hebben gereden kwam ik weer thuis en wou proberen of de elektrische start het weer deed. Na 2x proberen beide kerend een sissend geluid en hij deed niks meer, ook claxon en en remverlichting nog heel zachtjes. Geluid klonk alsof die niet genoeg spanning kreeg.
Dat was dus ook het geval, accu doorgemeten en kreeg dit:
Spoiler: show
Afbeelding
Accu is medio midden juli vervangen, oude accu bewaard en deze ook is doorgemeten:
Afbeelding
Hierna de Tomos zo'n 3 minuten laten draaien en weer uitgezet:
Afbeelding
Toen ik het remlicht wou gebruiken ging de teller gauw naar beneden en het lampje brandde niet meer.

Nu vraag ik me heel erg af of het de accu is, of iets anders. Accu is nog geen half jaar oud maar na ~10km rijden niet goed bijgeladen naar mijn idee.
Wel vertonen de draden naar de accu wat kleine scheurtjes, maar hij laadt wel bij. Zou het ook de dynamo kunnen zijn? Zekering lijkt me onwaarschijnlijk omdat de elektrische ontsteking wel wil en het remlicht brand.

Alvast bedankt!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 24 nov 2015 19:37

En hoeveel volt meet je met draaiende motor en wat gas geven? Voltage zou dan hoger moeten zijn, ongeveer 14 volt.

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 24 nov 2015 20:58

Motor draaide inmiddels ruim 3/4 minuutjes, heb 2 filmpjes geüpload wat het misschien wat vergemakkelijkt.

Hij kwam stationair niet boven de 12 volt uit, hierna uitgezet en hij liep langzaam vanaf 8 volt leeg, kneep remhandle in en toen liep die geleidelijkheid terug tot die leeg was.

https://vid.me/p4Jh
https://vid.me/nB7V

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 25 nov 2015 08:42

Je zou het startrelais eens door kunnen doometen of die niet blijft kleven in de aan stand. viewtopic.php?f=52&t=22137
Spanningsregelaar kan ook defect zijn, haal de plus eens los van de accu, start de tomos met de kickstart en meet dan eens of je een gelijkspanning meet op de zwarte (kan ook rood/wit zijn) en blauwe draad op de spanningsregelaar. De zwarte draad komt van de laadspoel af op de ontsteking en die moet de stoom leveren om de accu op te laden.

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 25 nov 2015 18:01

Qua elektriciteit ben ik een gevorderde leek, heb dus de weerstand gemeten van het relais en dat was goed, of de waardes kloppen weet ik niet.

Heb de oude accu gemonteerd en hij functioneert weer dmv elektrische start/claxon/remlicht, had nog een ander onderdeeltje nodig en gelijk aan de bromboer gevraagd of hij het wist. Hij vertelde mij dat er waarschijnlijk wel wat mis moet zijn, anders gaat de accu niet zo snel kapot en benoemde ook de spanningsregelaar.
Ik merk snel genoeg of de andere accu ook niet meer oplaad of niet, deze is werkend eronder uit gegaan en zou dus gewoon moeten bijladen.

John bedankt, ik hou jullie op de hoogte.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers