• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

4draads bobine op 2draads blok aansluiten mogelijk?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
SleutelJantje
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:16
  • Citeer

Berichtdoor SleutelJantje » 13 feb 2016 14:53

He he, k heb al in de draadschema's lopen neuzen. Alleen ik heb hier een tomos staan met een twee draads blok (geel en zwart) maar ik wil hem graag op een 4 draads bobine aansluiten. Is dat mogelijk, er zit ook volgens mij een gelijkrichter op en een stuur met elektrische start mogelijkheid.
Hoop dat iemand dit al eens is gelukt. Grt. Dave
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 feb 2016 15:27

Denk niet dat dat hem gaat worden. (weet het wel zeker)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
SleutelJantje
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:16
  • Citeer

Berichtdoor SleutelJantje » 13 feb 2016 16:27

Kak, maar gelijkrichter dus ook niet? Als k n twee draads bobine roggel? Oh maar dan heb ik ook een cdi nodig..
Laatst gewijzigd door SleutelJantje op 13 feb 2016 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 feb 2016 16:40

Moet je ff duidelijker zijn wat je nu precies wilt, ik vermoed dat je voor dc gelijkrichting 3 draden uit je blok nodig hebt. Of nodig, zo zit het bij mij iig bij 2 elektrische start blokken. Je hebt een 4 polige gelijkrichter dus?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
SleutelJantje
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:16
  • Citeer

Berichtdoor SleutelJantje » 13 feb 2016 16:57

Dit torretje met twee draden op een nieuwer type kabelboom aansluiten en lopend maken. Ik heb inderdaad een vier draads gelijkrichter.
Dus of een andere ontsteking plaatsen of bobine met cdi, toch?

En een 4 draads bobine is met de cdi erin toch?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 feb 2016 19:18

Of; 3 punts, vierkant blokje spanningsregelaar en 2 draads bobine/cdi en dan geen elektrische start.

Of; 3 draads ontsteking + vliegwiel en klaar.

Lijkt mij...
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
SleutelJantje
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:16
  • Citeer

Berichtdoor SleutelJantje » 13 feb 2016 22:10

De tweede keuze was het plan, elektrische start is niet nodig. Nu ffe kijken wie wat heeft liggen. Thnx ief
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 feb 2016 22:40

Als je de start niet nodig hebt kan het allebei dus keuze te over :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
SleutelJantje
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:16
  • Citeer

Berichtdoor SleutelJantje » 13 feb 2016 22:55

Geen elektrische start aanwezig he :-P het is n blok van '01 ofzo
Alleen er zat een blok onder met elektrische start..
Vorige eigenaar heeft dit blok er onder gegooid, goh loopt niet. Nouja jammer dan en niks meer aan gedaan :?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 feb 2016 12:13

Even een aanvulling op het 4-draads bobine verhaal: Dit heeft niets te maken met de gelijkrichter en e-start etc. De 4-draads bobine is voor motoren met pick-up unit (die met een verdikking aan het vliegwiel) welke waarschijnlijk eerder onder jouw Tomos heeft gezeten. In principe wordt deze bobine (eigenlijk CDI) op dezelfde wijze aangesloten m.b,t. ontstekingdraad en massa. De 2 andere (wit en zwart) zijn voor de aansluiting van de pick-up, waarmee het ontstekingstijdstip wordt geregeld. Zonder pick-up werkt deze niet.

Dus zul je een andere cdi moeten hebben. De gelijkrichter uit het vorige blok werd puur gebruikt voor het bijladen van een accu.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 feb 2016 12:20

Dan moet ik dat even rectificeren want met 3 draads bedoelde ik ook de 5 draads (2 van de pick-up) ofwel die waar je wit/rood geel en zwart hebt. Is er wel een 2 draads met pick-up? (4 draads dus...pffffff :))
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 feb 2016 12:52

Nee, 2-draads is voor de "gewone" 4-spoels electronische ontsteking (rood is aansluiting ontsteking, bruin = massa). Zie hieronder de verschillen:

Afbeelding
Afbeelding
Bij de laatste hoort deze ontsteking:
Afbeelding

Draden uit je blok:

- Zwart of rood (dikke draad) = ontsteking
- geel = verlichting wisselspanning
- wit/rood = gelijkspanning (o.a. voor opladen accu en richting aanwijzers)
De zwarte (dunne draad) en witte draad van de pick-up hebben afwijkende stekkers en passen niet op die van de ontsteking en andere aansluitingen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 feb 2016 12:55

Nog een aanvulling:

- blokje met pick-up unit ontsteking werkt niet met vliegwiel zonder verdikking aan de buitenzijde (pick-up registreerd dan niets)
- blokje met pick-up ontsteking werkt niet met 2- draads cdi en 4-draads cdi werkt niet met een 2-draads ontsteking
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 feb 2016 16:09

En dan heb je dus ook nog een onsteking met 3 draden, dus zonder pick-up welke wel weer werkt met de 2draads cdi maar niet met de 3 polige regelaar.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 feb 2016 19:59

Ief, wat zeik je nou steeds over 3-draads ontsteking? Er bestaan geen 3-draads ontstekingen. Alle ontstekingen zijn 1-draads. Wat jij bedoelt is een e-start ontsteking waar een rood-witte draad uit komt naast de zwarte en gele draad. Dit os voor gelijkspanning en heeft niets te maken met waar TS zijn topic om opent. TS heeft het over 4-draads BOBINE/ CDI. Wat is er niet duidelijk wat ik hierboven postte?

Je schept onnodig verwarring door met dit soort opmerkingen te komen. Laten we het even helder en eenvoudig houden aub.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 feb 2016 21:35

Nou nou, beetje minder mag ook wel. Niemand heeft het over 1 draads onsteking, wel over 2 draads of 4 draads, ik voeg daar, voor de volledigheid, een 3 draads aan toe. Daarbij kom JIJ met een onnodige aanvulling, TS was er al lang al uit.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.