• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Carter krassen en uitlaat afgebroken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TomosTom20
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:49
  • Citeer

Berichtdoor TomosTom20 » 18 mar 2016 19:20

Beste Tomos liefhebbers,

Ik heb een paar vragen over de carter en cilinder van mijn Tomos.
Nadat mijn uitlaat door roest was afgebroken wilde ik een nieuwe uitlaat onder mijn tomos zetten.
Helaas had ik de pech dat er een tapeinde is afgebroken, geluk bij een ongeluk is dat hij nog half uitsteekt.

Omdat ik niet makkelijk bij de tapeinde kon heb ik het blokje onder tomos vandaan gehaald.
Helaas kreeg ik hem zo ook niet los!
Vervolgens heb ik de kop en de cilinder er af gehaald zo dat ik makkelijk bij de tapeinden kan.

Nu heb ik op mijn carter toch wel aardige krasjes gemaakt met het verwijderen van de voetpakking.
Erg stom natuurlijk maar elke beginnner maakt fouten.

Zijn deze krassen ernstig en kan ik hier gewoon mee rijden uiteindelijk?

Ook in de cilinder zitten kleine krasjes en wat denken jullie daarvan?
Deze vallen bij mijn inzicht wel mee.

Laatste vraagje, stel ik krijg de tapeindes echt niet los, wat zou dit kosten bij een bromboer?

Alvast super bedankt allemaal! O+

Afbeelding

Afbeelding

PS. Er zitten een paar zanddeeltjes in de cilinder, zo gaat hij natuurlijk niet er terug op.
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 mar 2016 19:33

Handig is het niet maar ziet er niet onoverkomelijk uit, zo te zien heb je een grote spoelerblok en daar zit ergens een vrij kritiek punt (leg er maar eens een juiste pakking op) Als je daar ook van zulke krassen hebt... wie zal het zeggen.

m.b.t die tapeinden, waarschijnlijk kost dat niet zo heel veel, hoe meer je ze verprutst hoe lastiger het wordt en dus duurder. (als ie uitgeboord moet worden bijvoorbeeld) Nu is het nog goed te doen.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

TomosTom20
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:49
  • Citeer

Berichtdoor TomosTom20 » 18 mar 2016 19:44

Hmm, ik ga morgenavond eens met een vriend proberen om de tapeindes er uit te draaien.
Vervolgens zal ik hem inelkaar zetten en kijken wat ie doet.
Kan ik het motortje starten zonder hem terug in het frame te zetten?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 mar 2016 19:46

In principe wel :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

TomosTom20
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:49
  • Citeer

Berichtdoor TomosTom20 » 18 mar 2016 19:50

Spannend moment dus! :)
Als hij goed loopt en niet lek lijkt het me slim om de deo test te doen?
Wat is vervolgens de beste manier om de motor weer uit te krijgen zonder uitknop?
Uitlaat dicht houden?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 mar 2016 19:55

zwart uit blok even aan massa leggen.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 18 mar 2016 21:09

Even de tapeinden voorzien van 8 vlakken zodat hier een dopsleutel op past.

Dan de cilinder een nachtje in de vriezer leggen, dan de tapeinden verhitten en los draaien met een dopsleutel ;)

Gaat vast goed komen.

En die krassen, ideaal is anders... Maar voor wat ik kan zien zijn de niet heel diep. Randjes die na boven uitsteken (weg gedrukt materiaal) zou je even nat weg kunnen schuren, wel voorzichtig! ;)

Ik heb trouwens geen tapeinden meer, heb deze vervangen voor rvs inbus bouten.
Kunt deze eventueel nog insmeren met kopervet.
En nu je cilinder er toch afligt, even schoonmaken en nieuwe laklaag?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 mar 2016 21:22

Even de tapeinden voorzien van 8 vlakken zodat hier een dopsleutel op past.

Dan de cilinder een nachtje in de vriezer leggen, dan de tapeinden verhitten en los draaien met een dopsleutel ;)

Gaat vast goed komen.
Zou dat niet averechts werken Gerard ;)

Je wilt dat het materiaal om het tapeind uitzet, niet het tapeind zelf... En mag 6 kantjes ook?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 18 mar 2016 21:36

Pff srry zware dag achter de rug, hou me wijzelijk stil ;)
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 19 mar 2016 07:56

Lol, maar de tapeind even verhitten met een brander kan best helpen bij het losdraaien. Dus eerst verhitten en dan koud water er op spuiten. Daar wil het tapeind wel eens van los schrikken.En ten eerst de nodige hoeveelheid kruipolie.
Omhoog

MT5Dennis
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2015 19:27
  • Citeer

Berichtdoor MT5Dennis » 23 mar 2016 20:34

Ik deed bij een oude tos wd40 erin spuiten en dan met een griptang op en neer bewegen, wd40 wel even laten intrekken, moet lukken.
Omhoog

TomosTom20
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:49
  • Citeer

Berichtdoor TomosTom20 » 03 mei 2016 18:52

Beste forumleden,

Sorry voor de kick van dit topic.
Nadat het mij niet lukte om de tapeindes er uit te draaien heb ik de tomos even weg gezet en ben verder gegaan met de dagelijkse dingen.
Nu het z'n mooi weer is wil ik toch weer aan de slag!

Een klein aantal vraagjes:

Welke kop en voetpakking heb ik nodig en welke carterpakking.
Ik kom er niet uit, er staat a52 op mijn blokje, maar ik heb grote spoelpoorten.
Tevens vroeg ik mijzelf af waar deze gaten voor dienen in mijn carter. (hier zit geen schroefdraad in).

Bedankt alvast,

Tom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 03 mei 2016 19:53

Gaten in het carter zijn voor de pasbussen in de deksel. En deze pakking toch gewoon? http://www.tomoshop.nl/motordelen/pakki ... 0-4mm.html
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 mei 2016 20:11

En dees en dan ben je er.

http://www.tomoshop.nl/koppelingsdeksel ... ch=pakking

ps, nix mis met die tapeindes toch of was dat om de krasjes weg te halen?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

TomosTom20
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:49
  • Citeer

Berichtdoor TomosTom20 » 05 mei 2016 12:48

Bedankt voor de reacties!
De onderdelen zijn besteld en komen morgen binnen als het goed is :).

Eerder in het topic zag ik ook nog iemand die voorstelde om de cilinder + kop weer netjes te maken.
Deze onderdelen zijn wel heel erg verroest, hoe kan ik dit het beste doen?
Hammerite er over heen?

ps. Met de tapeindes bedoelde ik die van de uitlaat, helaas is er daar 1 van afgebroken :(
Omhoog

TomosTom20
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:49
  • Citeer

Berichtdoor TomosTom20 » 07 mei 2016 19:58

De onderdelen zijn binnen en de tapeinden zijn vervangen.
Nu dient probleem 2 zich aan!
Ik krijg de cilinder niet terug over de zuiger.
Hij gaat steeds schuin.

Volgens mij heeft dit te maken met de zuigerveren.
Bij mij kunnen die vrij ronddraaien maar ik zie het slotje nergens in de zuiger.
Hoe zien deze er uit?

Bedankt!
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 mei 2016 20:06

Wat misschien prettiger werkt is de zuiger eerst in de cilinder doen en vervolgens in zijn geheel plaatsen. Zie je ook makkelijker waar je slotjes zitten :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 07 mei 2016 20:49

Zuigerslotje http://www.dansmc.com/rings4.jpg
Omhoog

TomosTom20
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:49
  • Citeer

Berichtdoor TomosTom20 » 10 mei 2016 19:35

Bedankt allemaal!

Het motortje zit weer in elkaar en ik ga hem binnenkort testen!
Ik laat wat weten als het gelukt is :D
Omhoog

TomosTom20
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:49
  • Citeer

Berichtdoor TomosTom20 » 11 mei 2016 20:51

Iemand een idee waar dit gaatje voor is?
Het lijkt mij dat dit niet zo hoort
Het gaatje zit aan de onderkant aan de kant van mijn tandwiel.

Bedankt,

Tom

Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.