• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos geeft geen power meer

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
165 berichten
  • Pagina 3 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 9
  • Volgende
ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 mei 2016 22:44

Zit dat gat waar de uitlaat aan zit vol met zwarte rotzooi die er redelijk makkelijk uit kan of niet, kan je de zuiger nog goed zien?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

tomoslous
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 12 mei 2016 07:28

Zit dat gat waar de uitlaat aan zit vol met zwarte rotzooi die er redelijk makkelijk uit kan of niet, kan je de zuiger nog goed zien?
Ik kon de zuiger nog goed zien, deze zag er ook mooi schoon uit. De uitlaatpoort is wel vies van binnen, heb deze even snel met een droge doek zo goed mogelijk schoongemaakt. Sommige rotzooi (minimale hoeveelheid) zat vastgekoekt aan de poort zelf. Weet iemand toevallig of een nieuwe bougiekabel problemen kan veroorzaken? Ik probeer even alle mogelijkheden af te gaan.

tomoslous
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 12 mei 2016 08:16

Wat is het type/ merk van de bougie?
Ief, nu zeg je me wel wat. Heb mij even ingelezen over bougies, ik heb de L86c Champion. Nu schijn te verschillende warmte graden te hebben (sorry dat ik zoveel verschillende dingen post, ik probeer er achter te komen wat de oorzaak kan zijn). Deze bougie is anders dan de oude die er in zat. Kan de bougie er dus niet iets mee te maken hebben? Dat ik er een 'koudere' of 'warmere' in moet zetten?

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 mei 2016 09:48

Dat is de goede bougie. Je kan altijd de oude er weer ff in draaien om uit te sluiten dat ie kapot is.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

TimmyTim
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 12 mei 2016 09:58

Dan daag ik je bij deze uit Tim :)

Rotje is voor net ff meer power, mits goed getimed.
Ik geloof dat het zo in elkaar zit?
Aah iemand was me al voor :) Ik denk dat ik wel een heel eind gekomen was hoor! Alleen de uitlaatpoort zag ik niet als uitlaatpoort en was ik net als Tomoslous het membraan vergeten.

Bij de bougie zit ook een rode plek maar naar mijn weten zit daar geen pakking (?). Bedoel je daar gewoon dat je hem goed vast moet draaien?

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 12 mei 2016 10:46

Bij de bougie zit uiteraard geen pakking. Maar die hoef je echt niet met een luchtsleutel vast te zetten om hem niet te laten lekken ofzo. Gewoon vast is vast aanhouden.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 mei 2016 10:48

De plek bij de bougie was misschien wat vergezocht maar kan, zal niet de eerste zijn met kapot gedraaid schroefdraad of iets.

O no, red pilled...

tomoslous
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 12 mei 2016 10:50

Dat is de goede bougie. Je kan altijd de oude er weer ff in draaien om uit te sluiten dat ie kapot is.
Ja ik ga vanavond eens even de oude bougie er in draaien.. Maar kan jij/iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een koude en warme bougie?
In mijn pa's gereedschap, I trust

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 mei 2016 10:53

Dat kan google vast beter ;)

O no, red pilled...

tomoslous
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 12 mei 2016 12:34

Dat kan google vast beter ;)
Ja heb al wel het één en ander gevonden, maar vind het lastig om een goede omschrijving te vormen. De ene website zegt bijvoorbeeld dat hoe hoger het getal op de bougie hoe kouder (http://www.oldtimerrestauratie.com/inde ... rtelt-veel), de ander zegt het weer andersom. Waar mij het vooral om gaat, is of als ik in mijn snor een koudere of warmere doet, dat dit voordelig kan zijn voor het optrekken/algemene prestaties.

Ik las bijv dat deze bougie het goed doet in snorfietsen (wat ik heb): https://www.jmpbonderdelen.nl/bougie-bosch-w5ac.html

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 mei 2016 16:40

Dat kan per fabrikant verschillen maar doorgaans is het, hoe hoger het getal, hoe kouder de bougie. Hoe kouder de bougie, hoe makkelijker ie warmte afvoerd. Een bougie werkt op zijn best op een bepaalde temperatuur. Dus hoe heter de motor word, hoe een koudere bougie je nodig hebt. Een motor wordt heter als ie meer toeren en/ of meer vermogen maakt.

Kan zijn dat een 5 net ff beter werkt als een 6 op een snor, kwestie van proberen en bougie aflezen (en dan niet alleen de kleur) Zomer en winter kan ook nog wat schelen al kan je dat ook met de afstelling van je mengsel (sproeier) compenseren. Anyway, met een 6 zit je prima en heb je nog flink speling om te klooien met evt. opvoeren maar een 5 kan waarschijnlijk ook prima op een snor, meen dat ze (of de meeste???) daar ook mee geleverd werden.

1 maatje verschil zal iig niet verklaren dat ie wel of niet totaal beroerd loopt.

O no, red pilled...

tomoslous
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 12 mei 2016 17:00

Dat kan per fabrikant verschillen maar doorgaans is het, hoe hoger het getal, hoe kouder de bougie. Hoe kouder de bougie, hoe makkelijker ie warmte afvoerd. Een bougie werkt op zijn best op een bepaalde temperatuur. Dus hoe heter de motor word, hoe een koudere bougie je nodig hebt. Een motor wordt heter als ie meer toeren en/ of meer vermogen maakt.

Kan zijn dat een 5 net ff beter werkt als een 6 op een snor, kwestie van proberen en bougie aflezen (en dan niet alleen de kleur) Zomer en winter kan ook nog wat schelen al kan je dat ook met de afstelling van je mengsel (sproeier) compenseren. Anyway, met een 6 zit je prima en heb je nog flink speling om te klooien met evt. opvoeren maar een 5 kan waarschijnlijk ook prima op een snor, meen dat ze (of de meeste???) daar ook mee geleverd werden.

1 maartje verschil zal iig niet verklaren dat ie wel of niet totaal beroerd loopt.
Ah kijk dat is al hoop duidelijker. Maar de L86c is dus graad 6? En beroerd is het niet per sé, het gaat vooral om de eerste paar minuten voordat hij goed warm is. De maat van mij waarmee ik mijn Tomos gehaald heb, heefr een Youngst'r en deze trekt in 1 keer goed weg (wat ik mij kan herinneren). Maar ik ga dan denk ik eens de Bosch WA5C halen, misschien dat dit scheelt. Ik ga sowieso de oude erin zetten, die heb ik nog liggen. Kijken of dit scheelt.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 mei 2016 17:09

Er is niet zoiets als graad 6, ik refereer aan de ngk reeks. De L86c = ngk B6HS en zelfs dat is niet helemaal waar maar iig is dat de vervanging. Als je meteen kan wegrijden dan sta je mogelijk iets te rijk (zonder choke hebben we het dan over neem ik aan)

Als jij er nu een 5 in zet dan zou dat best wel eens averechts kunnen werken want daar wordt ie ook iets armer van of iig, zo reageerd ie door de wat hogere temperatuur. Maar dan kan je er weer een grotere sproeier in stoppen.

O no, red pilled...

Tomos_power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_power » 13 mei 2016 10:15

Allereerst is de l86c een goede bougie, er hoeft geen andere in (mits de bougie goed is).

Wat voor carburateur heb je? en wat voor sproeier zit erin?
Tomos opknap project (bezig)
Derbi Senda SM X-treme 2005, orange edition (verkocht)
Tomos a35 2005 (verkocht)

tomoslous
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 13 mei 2016 12:41

Allereerst is de l86c een goede bougie, er hoeft geen andere in (mits de bougie goed is).

Wat voor carburateur heb je? en wat voor sproeier zit erin?
Heb een 14/9 carb, sproeier maat durf ik even niet te zeggen.. Zal dat nog laten weten!

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 mei 2016 12:43

En je had het over je nieuwe bougiekabel, alles kan, kan het altijd even checken, bougiekap kan ook kapot zijn.

O no, red pilled...

tomoslous
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 13 mei 2016 12:46

En je had het over je nieuwe bougiekabel, alles kan, kan het altijd even checken, bougiekap kan ook kapot zijn.
Die is ook vervangen voor een gloednieuwe.. :\

Tomos_power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_power » 13 mei 2016 21:06

Er zit een heeel klein gaatje in de carb bij het messing buisje in de carb. Als je vanaf de spruitstuk kant erin ziet zie je net voor het buisje een heel klein gaatje zitten. Blaas die even door met een compressor. En dan ook meteen de 2 gaatje in het messing buisje.
Dat kan er wel eens voor zorgen dat hij slecht loopt. Hoor je ook nog een hard geluid of het is alleen nog dat hij gewoon beroerd loopt? En de sproeiermaat even checken.

tomoslous
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 13 mei 2016 23:17

Er zit een heeel klein gaatje in de carb bij het messing buisje in de carb. Als je vanaf de spruitstuk kant erin ziet zie je net voor het buisje een heel klein gaatje zitten. Blaas die even door met een compressor. En dan ook meteen de 2 gaatje in het messing buisje.
Dat kan er wel eens voor zorgen dat hij slecht loopt. Hoor je ook nog een hard geluid of het is alleen nog dat hij gewoon beroerd loopt? En de sproeiermaat even checken.
Goede tip! Ik vind persoonlijk wel dat mijn Tomos hard klinkt qua geluid al zit ik op zijn top, maar dat zal wel normaal zijn , heb namelijk nooit op brommers gereden. Kan wel eens een filmpje nog maken, dan kunnen jullie het zelf beoordelen. Persoonlijk vind ik het iet wat hard. En ja, zal zondag gelijk even de sproeiermaat checken!

tomoslous
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 15 mei 2016 16:56

Vandaag even een nieuwe carterkap er op gezet (had te maken met een ander probleem). Toen heb ik gelijk even een filmpje gemaakt voor in dit forum. Op de filmpjes is het geluid van mijn Tomos goed te horen. Als ik een piep klein beetje gas geeft gaat hij ratelen etc. Nu, aanschouw het zelf, het zijn twee filmpjes. Eentje met vol gas en eentje waar ik langzaam gas geef:
https://www.youtube.com/watch?v=tKxULx6 ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=K5hM7Fc ... e=youtu.be

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
165 berichten
  • Pagina 3 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3