Ik kon de zuiger nog goed zien, deze zag er ook mooi schoon uit. De uitlaatpoort is wel vies van binnen, heb deze even snel met een droge doek zo goed mogelijk schoongemaakt. Sommige rotzooi (minimale hoeveelheid) zat vastgekoekt aan de poort zelf. Weet iemand toevallig of een nieuwe bougiekabel problemen kan veroorzaken? Ik probeer even alle mogelijkheden af te gaan.Zit dat gat waar de uitlaat aan zit vol met zwarte rotzooi die er redelijk makkelijk uit kan of niet, kan je de zuiger nog goed zien?
Ief, nu zeg je me wel wat. Heb mij even ingelezen over bougies, ik heb de L86c Champion. Nu schijn te verschillende warmte graden te hebben (sorry dat ik zoveel verschillende dingen post, ik probeer er achter te komen wat de oorzaak kan zijn). Deze bougie is anders dan de oude die er in zat. Kan de bougie er dus niet iets mee te maken hebben? Dat ik er een 'koudere' of 'warmere' in moet zetten?Wat is het type/ merk van de bougie?
Aah iemand was me al voorIk geloof dat het zo in elkaar zit?Dan daag ik je bij deze uit Tim
Rotje is voor net ff meer power, mits goed getimed.
Had Bruno het toch bij het rechte eind![]()
Ja ik ga vanavond eens even de oude bougie er in draaien.. Maar kan jij/iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een koude en warme bougie?Dat is de goede bougie. Je kan altijd de oude er weer ff in draaien om uit te sluiten dat ie kapot is.
Ja heb al wel het één en ander gevonden, maar vind het lastig om een goede omschrijving te vormen. De ene website zegt bijvoorbeeld dat hoe hoger het getal op de bougie hoe kouder (http://www.oldtimerrestauratie.com/inde ... rtelt-veel), de ander zegt het weer andersom. Waar mij het vooral om gaat, is of als ik in mijn snor een koudere of warmere doet, dat dit voordelig kan zijn voor het optrekken/algemene prestaties.Dat kan google vast beter
Ah kijk dat is al hoop duidelijker. Maar de L86c is dus graad 6? En beroerd is het niet per sé, het gaat vooral om de eerste paar minuten voordat hij goed warm is. De maat van mij waarmee ik mijn Tomos gehaald heb, heefr een Youngst'r en deze trekt in 1 keer goed weg (wat ik mij kan herinneren). Maar ik ga dan denk ik eens de Bosch WA5C halen, misschien dat dit scheelt. Ik ga sowieso de oude erin zetten, die heb ik nog liggen. Kijken of dit scheelt.Dat kan per fabrikant verschillen maar doorgaans is het, hoe hoger het getal, hoe kouder de bougie. Hoe kouder de bougie, hoe makkelijker ie warmte afvoerd. Een bougie werkt op zijn best op een bepaalde temperatuur. Dus hoe heter de motor word, hoe een koudere bougie je nodig hebt. Een motor wordt heter als ie meer toeren en/ of meer vermogen maakt.
Kan zijn dat een 5 net ff beter werkt als een 6 op een snor, kwestie van proberen en bougie aflezen (en dan niet alleen de kleur) Zomer en winter kan ook nog wat schelen al kan je dat ook met de afstelling van je mengsel (sproeier) compenseren. Anyway, met een 6 zit je prima en heb je nog flink speling om te klooien met evt. opvoeren maar een 5 kan waarschijnlijk ook prima op een snor, meen dat ze (of de meeste???) daar ook mee geleverd werden.
1 maartje verschil zal iig niet verklaren dat ie wel of niet totaal beroerd loopt.
Heb een 14/9 carb, sproeier maat durf ik even niet te zeggen.. Zal dat nog laten weten!Allereerst is de l86c een goede bougie, er hoeft geen andere in (mits de bougie goed is).
Wat voor carburateur heb je? en wat voor sproeier zit erin?
Goede tip! Ik vind persoonlijk wel dat mijn Tomos hard klinkt qua geluid al zit ik op zijn top, maar dat zal wel normaal zijn , heb namelijk nooit op brommers gereden. Kan wel eens een filmpje nog maken, dan kunnen jullie het zelf beoordelen. Persoonlijk vind ik het iet wat hard. En ja, zal zondag gelijk even de sproeiermaat checken!Er zit een heeel klein gaatje in de carb bij het messing buisje in de carb. Als je vanaf de spruitstuk kant erin ziet zie je net voor het buisje een heel klein gaatje zitten. Blaas die even door met een compressor. En dan ook meteen de 2 gaatje in het messing buisje.
Dat kan er wel eens voor zorgen dat hij slecht loopt. Hoor je ook nog een hard geluid of het is alleen nog dat hij gewoon beroerd loopt? En de sproeiermaat even checken.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten