• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bouwjaar Tomos onbekend

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Groamer
Pindabrein
Contacteer:
Contacteer Groamer
Website
  • Citeer

Berichtdoor Groamer » 11 jul 2016 09:43

Beste leden,

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik géééén idee van welk bouwjaar mijn Tomos is.
Uiteraard heb ik eerst contact opgenomen met Tomos Nederland om meer informatie te vragen.
Echter geeft Tomos Nederland aan dat ze van mijn model geen gegevens hebben :lol:

Dit was mijn E-mail aan Tomos:
Beste,

Ik heb onlangs een Tomos brommer gekocht die al jarenlang bij iemand in een schuur heeft gestaan. De brommer heeft geen kenteken en de eigenaar weet niet meer wanneer de brommer is aangeschaft. Ik ben van plan om deze brommer op te knappen en opnieuw te laten keuren. Ik heb volgens het RDW het bouwjaar van de brommer nodig, om deze van een kenteken te voorzien.

Het frame nummer is '40602' en ik vermeen dat het een 'A3' model betreft.

Kunnen jullie het bouwjaar van deze brommer voor mij achterhalen?

Met vriendelijke groet,

Tom Remeeus

En dit was de reactie van Tomos:
Dag Tom,

Helaas, toen was het nog Tomos ‘Epe’ .
Van deze periode hebben wij geen data beschikbaar.
Tip: zoek op internet naar een Tomos fanclub, zij weten vaak heel veel van de oudere modellen!

Met vriendelijke groet,

Mark Haaksman

Dealer Support
Mijn vraag aan jullie is dus of jullie meer met de gegeven informatie kunnen O+
If it ain't broke, don't fix it

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 11 jul 2016 22:05

Ik denk dat we verder komen als je met (originele) uiterlijke kenmerken komt. Zoals wel of geen koplampspoiler en knipperlichten.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

Groamer
Pindabrein
Contacteer:
Contacteer Groamer
Website
  • Citeer

Berichtdoor Groamer » 12 jul 2016 15:35

De Tomos die ik heb heeft geen knipperlichten. Wat is een koplampspoiler? De koplamp zat met twee klemmen aan de stuurkolom bevestigd met een plastic omhulsel.

Zijn er andere uiterlijke kenmerken, die ik kan benoemen? Ik weet zelf niet de onderlinge verschillen tussen de modellen, dus ik zou zelf niet iets bijzonders kunnen noemen zonder jullie hulp.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 jul 2016 15:38

Foto maken is ook zo lastig....

maar, blijkbaar heeft de rdw geen zelf ook geen idee dus doet het er dan toe of je 1998 zegt of 2004?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jul 2016 20:31

In zeker zin wel, want vanaf een bepaald bouwjaar moeten er bepaalde dingen standaard op zitten, zoals richtingaanwijzers, spiegel, etc..

Maar aan TS, maak een paar foto's van je Tos en upload ze hier. Wellicht kunnen we je zeggen rond welk bouwjaar de Tos is. Kijk ook even naar het typegoedkeuringsnummer op het balhoofd en zet deze hier neer.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Groamer
Pindabrein
Contacteer:
Contacteer Groamer
Website
  • Citeer

Berichtdoor Groamer » 15 jul 2016 09:44

Ja, dat wil ik doen. Ik heb echter wel heel de Tomos al gedemonteerd. Van welke specifieke onderdelen zal ik dan foto's maken?

Richtingaanwijzers en spiegels heeft mijn Tomos niet. Het bouwjaar is sowieso vóór 2004, aangezien de brommer geen kenteken heeft en die ook nooit heeft gehad.

Ik heb de Tomos momenteel niet binnen handbereik, dus ik zal vanavond of morgen foto's plaatsen.

Groamer
Pindabrein
Contacteer:
Contacteer Groamer
Website
  • Citeer

Berichtdoor Groamer » 15 jul 2016 09:53

Deze Tomos lijkt er hetzelfde uit te zien als mijn Tomos. Hij mist alleen die gele bordjes op het spatbord waar 'Tomos' op staat vermeld, al weet ik niet of de eigenaar van deze Tomos de bordjes er zelf heeft afgehaald.

Volgens Google is dit model uit 1990, kan dat kloppen?
Bijlagen
tomos.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 jul 2016 12:55

Ja, dat kan. Als het idd hetzelfde is als op de foto, overigens is die van mij ook zo maar dan met de originele goudkleurige gietwielen (zie avatar), dan is deze van tussen de 1987 en 1990. Het model is de A3 Dg (met g van "gold"/ goud) en is samen met de witte versie (Disco genaamd) het duurste model destijds geweest uit de serie. Deze is op de markt gekomen als tegenhanger van de toen nog verkrijgbare Puch Macho Rider (chopper model met verlengde voorvork).

Vwb het gele bordje of "haan" zoals deze wordt genoemd, is dit niet meer verplicht om te voeren sinds de kentekenplicht voor brommers is ingevoerd. Als het spatbord nog is voorzien van 2 gaatjes bovenop voor de voorvork dan heeft deze er wel opgezeten. Deze zijn nog wel verkrijgbaar, maar of deze ook met Tomos logo verkrijgbaar is valt moeilijk te zeggen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

LDV
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor LDV » 30 aug 2016 01:00

Hallo mensen naar lang zoeken op het Internet naar het bouwjaar van mijn tomos ben ik ergens achter gekomen. De dealer waar mijn tomos destijds is gekocht door de vorige eigenaar zij me: in je velg staat in de rand een rondje met daarop puntjes en een getal dit is waarschijnlijk je bouwjaar bij mij stonde er 8 puntjes en nummer 93 dat wil zeggen augustus 1993 en dit kan best wel eens kloppen want ik heb een s25 tomos

jappie86
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jappie86 » 30 aug 2016 19:28

Hallo mensen naar lang zoeken op het Internet naar het bouwjaar van mijn tomos ben ik ergens achter gekomen. De dealer waar mijn tomos destijds is gekocht door de vorige eigenaar zij me: in je velg staat in de rand een rondje met daarop puntjes en een getal dit is waarschijnlijk je bouwjaar bij mij stonde er 8 puntjes en nummer 93 dat wil zeggen augustus 1993 en dit kan best wel eens kloppen want ik heb een s25 tomos
Dat is eigenlijk best wel slim, aangezien in alle aluminium velgen van auto's ook verplicht een bouwjaar moet staan.

LDV
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor LDV » 30 aug 2016 20:02

Ja ik weet het niet zeker maar je kan gewoon kijken

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 aug 2016 22:00

Dat is slechts een productiecode van het jaar van de leverancier van de velgen (+malcode). Dit heeft normaal niets te maken met het daadwerkelijke bouwjaar van de Tomos. Enige wat van belang is, is de combinatie van framenummer onder rechter motorkap of ergens in frame onder het zadel ingeslagen bij herkeuring) en toelating-/ goedkeuringscode (op het balhoofd).

De enige die over die info zou kunnen beschikken is Moteo Nederland (huidige importeur van Tomos). Helaas zijn zij niet erg scheutig met het antwoorden op dergelijke mails.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers