• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A3 met A5 Blok

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Matthew
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Matthew » 26 sep 2016 18:35

Welke model tomos heb je? A3 (D?)
uit welk jaar komt de tomos ? 1987
Is het een snor of een brommer? Brom
wanneer ontstond het probleem? zie bescrijving probleem.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Ja, A5 Blok eronder gezet.

Wat is het probleem?

Goedenavond.
Ik heb ong. een week geleden een a5 blok gekocht met een 2 spoel ontsteking ofzo,
Maar hij vonkte dus niet.
Toen heb ik de hele kontaktpuntjesontsteking overgezet van mijn a3 blok naar het a5 blok.
Bougie vonkt nu maar ik probeer m nu af te stellen en het lukt voor geen meter. Uitlaat ploft en de demper schiet eruit of hij doet helemaal niets. Beetje bij beetje draai ik de 'ontstekingsschijf' een beetje omhoog of omlaag.
Met een pulleytrekker heb ik de bovenkant van het schroefdraad van de krukas een beetje beschadigd maar toch erop gekregen met veel geweld en een schroefdraadsnijder.
Kunnen jullie mij misschien helpen of moet ik de 2 spoel ontsteking terugzetten? Ik heb een paar fotos voor jullie:
Het gaat om een a3 uit 1987, pas achtergekomen dat ie uit 1987 kwam, had een brief van de RDW gekregen dat de datum verkeerd was, hun fout. Maakt niet uit lekker goedkoop nu via oldtimer verzekering :wink:
Hier kan je zien welke bobine ik gebruik enz. ( het gaat om de voorste )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als ik een andere carb zou moeten kopen welke zou erop moeten?
EDIT: Lampjes branden ontzettend zwak maar heb het blok al 1x laten lopen, geen vermogen en veel rook.

Alvast bedankt

Matthijs
In bezit:
-Tomos s25 1987
-Tomos s25 1977 (Loopt niet)
-Tomos Funtastic '07
-Gilera Typhoon '04-'05

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 sep 2016 23:57

Bij de 2 spoels contactloze versie hoort de inductieve bobine oftewel CDI (zwart kastje) zoals op onderstaande afbeelding:

Afbeelding

Bij de contactpunten hoort de ijzeren kern zoals je die nu gebruikt. Je carter is een voor een 4-spoels electronische ontsteking met eenzelfde CDI voor de 2-spoels contactloos. Daarom staan de strepen er ook in. De bevestiging van de huidige (contactpunten) ontsteking en de 4-spoels is verschillend, waarschijnlijk zit het m daarin dat je ontsteking niet goed komt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Matthew
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Matthew » 29 sep 2016 18:20

Bedankt voor de reactie, als ik een 4 spoels ontsteking koop met zon CDI, moet ik m dan ook nog afstellen?

En hoe moet ik deze aansluiten op mijn huidige draadboom? gewoon zoals de ijzeren bobine?
EDIT: Nu lees ik iets met pickup en zonder pickup?

Als ik dit koop zou alles het dan moeten doen? : http://www.tomos-parts.nl/standard/moto ... nisch.html
En deze erbij http://www.tomos-parts.nl/standard/moto ... tatie.html

Moet ik ook nog een bougiekabel en dop kopen dan?
Sorry voor al de vragen. Als jullie me op weg willen helpen zou ik dat prettig vinden :mrgreen:

Kost weer bakken en het blok kosste al 30 :/
In bezit:
-Tomos s25 1987
-Tomos Funtastic '07
-Gilera Typhoon '04-'05

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 29 sep 2016 22:20

30 euro voor een blokje valt nog al mee toch? Mogelijk ben je er dan nog niet en moet je er ook nog het juiste vliegwiel bij hebben. Afstellen > op brom streepje zetten is genoeg. Zonder pick-up en hoe het uit gaat komen met je draadboom?

Je hebt nog een a52 blok liggen, kan je daar de boel niet van overzetten? Of de grondplaat van de punten ontsteking zo aanpasen dat ie wel op tijd vonkt?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Matthew
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Matthew » 30 sep 2016 12:31

30 euro voor een blokje valt nog al mee toch? Mogelijk ben je er dan nog niet en moet je er ook nog het juiste vliegwiel bij hebben. Afstellen > op brom streepje zetten is genoeg. Zonder pick-up en hoe het uit gaat komen met je draadboom?

Je hebt nog een a52 blok liggen, kan je daar de boel niet van overzetten? Of de grondplaat van de punten ontsteking zo aanpasen dat ie wel op tijd vonkt?
Ik heb dat a5 blok dus onder mn brommer gezet, deze was met een ontsteking van 2 spoelen. En verder niets. Ik heb het vliegwiel wel voor de elec ontsteking denk ik. Ik probeer m dus nu op tijd te krijgen met de contactpuntontsteking. Ik heb geen streepje op de grondplaat dus het is mm voor mm. Soms ploft ie de demper eruit en soms niets.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 30 sep 2016 13:05

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Con ... _afstellen
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Matthew
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Matthew » 27 okt 2016 12:19

UPDATE: Heb een blokje gekocht, compleet.
A52 of A35 geen idee hij zei a35 maar op t blokje bij de cilinder (niet erop ) staat a52
Alleen er zit dus zo'n grijze cilinder op en een zwart kleurige kop wat ik raar vind maarja. staat niets op van a5 of a3 of iets op de cilinder. Verkoper zei wel dat dit een betere cilinder is als normaal want deze heeft geen schoefdraad aan de buitenkant en is dus makkelijker los te halen.
Heb het blok uiteindelijk gestart gekregen en ineens gaf hij volgas en kon ik m niet uitzetten alleen door de bougiekabel eraf te trekken.
Nee, de gas schuif in de carb zat niet vast en dit weet ik zeker.
Heb nu het probleem denk ik verholpen, tandwielmoer zat los.
Nu alles goed aangesloten en kan m nu uitzetten via de schakelaar maar soms krijg je wel een schok erbij.
Ketting erop alles en hij reed goed, schakelde met een beetje moeite maar wel oke.
(Er zat olie in het blok, ik heb er andere olie nu ingedaan en nog niet gestart, blok ligt er weer af.)
Alleen nu heb ik een zacht tikkend geluid bij stationair en ook als ik 't blok aan wil kicken is er een kraakgeluid alsof 2 tandwielen op elkaar aan het slijpen zijn, dit gebeurd alleen als ik hard kick, wat kan dit zijn?
ook heeft het blok een beetje een ''zwaar'' geluid, mijn vrienden zeggen dat een 2 takt zo moet klinken...

Ook kan ik m niet mooi stationair krijgen, als hij stationair wilt blijven lopen moet ik m zo afstellen dat ie wilt optrekken en een beetje schokt zegmaar.
En als je gas wilt geven valt hij bijna uit tenzij je heel weinig gas geeft en dan uiteindelijk gas bijgeven als je in beweging bent.

Ook had ie ineens geen vermogen meer, carb erafgehaald en schoongemaakt probleem bleek weer verholpen te zijn tot gister avond weer, geen vermogen en bij volgas valt hij uit.
Er zit een membraan op niet die met 2 gespleten punten maar een 'volledige'.

Ik probeer ook een een luchtfilterbox erop te krijgen alleen ik heb dus dat oude frame, en de carb zit aan de binnenkant zegmaar zoals een s25.
ik heb nog een luchtfilterbox maar die past niet ofzo, ik heb een aanzuigrubber geprobeerd maar er is gewoon geen ruimte ervoor terwijl op mijn oude s25 blok dit wel paste maar dan was de carb ook kleiner.
Welke luchtfilterbox moet ik hiervoor nou kopen dan? Ik wil niet dat ie een pleurisherrie maakt vind ik niet mooi en welk aanzuigrubber? (die past op 14/12 dellorto)
Mja ik wil gewoon dat dat ding eindelijk weer fatsoenlijk rijd voordat ik de echte weg opga

Setup nu :

14/12 dellorto Sproeier 49
Bromuitlaat tomos imitatie
standaard cil
ngk 5 bougie, met 6 leek hij niet warm te willen worden ofzo, sloeg af.

Alvast bedankt
In bezit:
-Tomos s25 1987
-Tomos Funtastic '07
-Gilera Typhoon '04-'05

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki