• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

kettingspanners draaien mee

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 05 okt 2016 19:36

Die kettingspanners beginnen me echt te irriteren, heb ik de ketting eindelijk op spanning, draai ik de wielmoer vast (aan de linker kant) draait de spanner mee en gaat dus los van de nok waar hij tegenaan moet blijven.
De ketting merkt hier niets van maar na een tijdje schuift het wiel wel dat stukje naar voren zodat de ketting weer te slap staat. Een tik met een hamer op de spanner doet die wel weer terug op z'n plaats maar hoe vaster de moer zit, hoe moeilijker het gaat.
Aan de rechterkant is het probleem minder, bij meedraaien zou de ketting strakker moeten gaan zitten, maar hier is het effect minder.
Dit is toch geen manier van werken!
Wie heeft dit ook en wie heeft er een truc op gevonden?
Omhoog


kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 05 okt 2016 23:37

Misschien as door een ander gaatje prikken van de spanner?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 okt 2016 19:48

Het 'echte' vastzetten rechts doen.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 07 okt 2016 19:57

zou het misschien helpen door de spanners links en rechts te verwisselen?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 okt 2016 21:10

Dan draaid het probleem zich om (?)

Voor zover ik kan overzien draaid er altijd 1 met de draairichting van de moer mee op een manier dat ie losser gaat, de andere niet. Dus draai de as vast aan de kant waar het niet gebeurd, opgelost?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 08 okt 2016 09:17

Je hebt gelijk, verwisselen is geen optie.
Ik ben er uit, althans, nog even uitproberen, uitvoering rechts voor zowel de rechter als de linker kant.
Ik heb ergens gelezen dat bij de nieuwere types er 2 dezelfde spanners geleverd worden, heb ik het wiel uit zitten vinden?
Wie kan mij vertellen welke uitvoering die spanners zijn, links of rechts?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 okt 2016 09:41

Ik heb links en rechts versie op mijn achterbrug zitten. Misschien is Tomos er zelf achter gekomen (of uit economische reden) dat alleen rechter spanners het beter doen met aandraaien (komt steeds strakker met aandraaien). Al zie ik bij de online shops nog steeds links en rechts apart verkocht worden. Welk gat gebruik je over de as?


Spanner rechts
Afbeelding


Spanner links
Afbeelding

Als je de spanner zo houdt als op de foto, moet je het onderste gat om de as heen hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 10 okt 2016 10:18

Gisteren weer mijn ketting gespannen.
Met dank aan ief, die met de tip kwam om het eigenlijke vastzetten aan de rechterkant te doen, het ging iets beter.
Maar ja, een ketting juist spannen is echt millimeterwerk, ondanks het vasthouden van de sleutel op de linker moer, heeft die toch de neiging om mee te draaien.
Ik ga toch maar op zoek naar een extra rechter spanner.
Het nadeel is dan weer dat je aan de stand van de spanners niet meer kunt zien of het wiel er recht in zit.
Dat wordt dus meten.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 okt 2016 11:07

Blijft de vraag wat er nu eigenlijk gebeurd. Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat het werkelijk het rekken van de ketting is. Dan zou die toch binnen no time niet meer op het tandwiel passen.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 10 okt 2016 13:06

Ja, als die ketting echt zover rekt dat hij niet meer op de tandwielen past, dan is die wel echt aan vervanging toe.
De vraag is echter, hoe strak zat de ketting toen die nieuw was.
Ik kan me vaag herinneren dat de spanners in het begin niet echt op de kleinste stand stonden, misschien was de ketting wel eigenlijk net iets te lang.
Het is een standaard snor van 2006 met een atw met 33 tanden, ik heb begrepen dat dit al groter is dan standaard, maar wel zo afgeleverd.
De ketting telt 98 rollen (49 schakels dus, 1 schakel bevat 2 rollen, je ziet wel eens kettingen met 100 schakels maar dat is dus een foute benaming).
Misschien zou 1 schakel (2 rollen) minder beter geweest zijn, dat is dus 1/2" minder, verdeeld over boven en onder hebben we het dus over ruim 6 mm meer spanmogelijkheid.
edit: foutje, 1 schakel kan natuurlijk wel maar heb je niets aan, 2 schakels dus (4 rollen) dat is dus 2 x 1/2" minder, boven en onder dus 1/2" is ruim 12 mm, moet makkelijk gaan als je aan het eind van de spanmogelijkheid bent, met een nieuwe ketting misschien net niet.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.