• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ktm sx50 koppeling

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 24 okt 2016 20:28

Ik ben bezig met een ktm koppeling om te bouwen om te gebruiken in mn tomos.

Ik heb hem nu passend gemaakt maar de segmenten gaan niet uit als ik gas geef.
Ik kan die van mij ook niet afstellen omdat het een imitatie koppeling is. Zijn hier ook andere veren voor te verkijgen? Ik had iets gelezen over veren die je kunt gebruiken voor een lagere toerental. Heeft iemand hier tips over?
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 okt 2016 13:25

Zelf nooit mee gewerkt maar een poging:

Is de buitendiameter van de ktm wel het zelfde als van de tomos koppeling?

Hij zou nl toch een keer moeten aangrijpen, doet ie nix, ook niet met je achterwiel los van de grond?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 25 okt 2016 22:18

sx50 maakt veel meer toeren dan van een tomos. Ik denk dat hij daarom niet aangrijpt.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 okt 2016 22:29

Snap de redenering wel maar een beetje tomos maakt ook wel 7 a 8000 toeren toch, vandaar mijn idee dat ie toch een keer zou moeten aangrijpen tenzij er meer mee speelt dan de veer.

Maar andere veer proberen dus, oude er even uit en mee naar de brommerboer in de hoop dat ze iets voor je hebben liggen die minder voorspanning geeft?

Edit: Wat zit er nu eigenlijk in dan, alleen een veer of een veer met spacers, als het laatste kan je er daar een paar van verwijderen?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 26 okt 2016 19:23

Bedankt voor jullie reacties.

de buiten diamater is bijna even groot als een orginele koppeling, scheel 1 of 2 mm
ik denk dat het probleem is dat het een imitatie koppeling is en hier wordt gewerkt met een paar roestige 8 bolle ringtjes die zo op elkaar vallen -()()()()-| hierdoor kan hij niet, of nauwelijks veren denk ik. krijg hem ook met geen mogelijk heid uitelkaar getrokken met mn handen.Ik kan ook geen ringetjes verwijderen omdat de segmenten, als ze helemaal vast zitten gewoon een paar mm kan verschuiven ik zal maar eens veertjes bestellen dan. :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 26 okt 2016 20:34

1 of 2 mm is misschien best veel in dit geval :) Die ringetjes schijnt normaal te zijn en zou op zich wel moeten werken. Op youtube zijn verschillende filmpjes te vinden. Zou het niet werken om een shim te gebruiken zodat je wel op de juiste buitendiameter komt en heb je de bouten op moment vast gezet? (Misschien geeft je de ringen geen kans om te veren?)

Ombouwen naar veren is natuurlijk wel zo handig en geeft je wat meer ruimte tot afstellen maar dat zal je ook niet 1,2,3, goed hebben denk ik. Een van de filmpjes heeft het over een ander model waar je veertjes voor kan krijgen en dat moet passen.

https://www.youtube.com/watch?v=UhOeIOF-3BU

Op zich wel leuk idee, dingen kosten net nix, wel even werk van dus :)

edit: Misschien is dit ook nog behulpzaam:

http://www.ktmamerica.com/clutch_article.htm
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 26 okt 2016 21:07

daar zou je inderdaad wel gelijk in kunnen hebben. De ringetjes worden inderdaad standaard geleverd voor een hoger aangrijptoerental, en de veren zijn voor een lager aangrijptoerental. Wat bedoel je om nog een shim te gebruiken? die je dan tussen het hart en het segment plaatst zodat hij meer naar buiten komt te staan en dus een grotere diameter krijgt? maar de ringen die ik bij mijn imitatie koppeling heb zijn weer heel anders dan je ziet op het filmpje, daar zitten ook dikke ringen bij.

ik zag 3 veren staan voor 30 euro op ebay, maar misschien zijn hier ook wel verschillende maten/sterktes in etc.
maar zou het afstellen dan het zelfde idee zijn? Door gewoon shims boven of onder de veer toe te voegen?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 26 okt 2016 21:35

Voor zover als ik het nu begrijp heb je verschillende 'stacks' en zoek je die configuratie die bij je rijstijl en setup past. Met shim bedoel ik idd wat je zegt. Als je een wat zwakkere veer hebt en je aangrijp moment dus te vroeg is kan je er ringen tussen zetten om meer voorspanning te krijgen en dus later aangrijp moment, met olie schijn je ook nog flink te kunnen varieren. (dikte en hoeveelheid)

Maar laat ie nou eerst maar eens gewoon aangrijpen :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 26 okt 2016 21:52

ja, ik zal eerst maar een zorgen dat mn huis tussen de 1,5 en de 2mm groter is dan mn koppeling, en mn bouten op 13nm aandraaien. ik heb nu ook een din nummer gevonden van de veerringetjes dus die zal ik binnenkort ook even halen en vergelijken met mn eigen of hier ook verschil in zit.

Ja inderdaad, dat moet ie eerst maar s doen haha
Omhoog

Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 27 okt 2016 22:14

ik zou gewoon een tomos koppeling kopen en die gaan afstellen. Scheelt een hoop gedoe en is ook wat minder slecht voor de portemonnee :')
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.