• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos 65cc traag

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 21 okt 2016 12:03

Hoi allemaal,

Ik ben Steven en ben nieuw op het forum. Ben al een jaartje actief bezig met het opknappen van tomosjes.
Nu heb ik zelf een Tomosje voorzien van een 65cc Airsal in combinatie met 14/12, 12mm spruitstuk, bullit uitlaat, bromkop en sproeier maat 70.
TWV: 26/24

Nadat ik de 65cc heb gemonteerd een proefritje gemaakt. Tomos startte redelijk snel.
Maar toen ik wilde rijden reed hij stapvoets en kwam niet verder. Hij bleef laag in de toeren en t leek wel alsof hij er gewoon geen zin in had.

Compressie genoeg en hij wil ook wel redelijk stationair draaien. Hij komt alleen niet vooruit :/
koppeling is nog prima. Hij reed vorige week met std 50cc nog prima.
Waar zou dit dan aan kunnen liggen? Bullit misschien verstopt? Sproeier te groot?

Ik hoor graag meer...

Groeten Steven
Omhoog


kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 21 okt 2016 21:10

Sproeier aan de grote kant denk ik. Experimenteer even wat met sproeier maatjes.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 23 okt 2016 10:29

Ik krijg van de week een tecnigas en 15/15 binnen. Ik denk dat ik eerst die maar monteer en dan pas aan de sproeiers ga zitten.

Bedankt! Had al zo'n vermoeden..
Omhoog

Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 26 okt 2016 12:23

Vandaag en gisteren de nieuwe onderdelen gemonteerd.
De tecnigas zit stevig vast
15/15 gemonteerd
Bougie b9hs gemonteerd (korte draad)
Sproeier 64 er ook bijgehaald (groter hadden ze hier niet)

Nu rijdt de tomos ietsje harder, maar ik denk dat dat door de uitlaat komt. Rijdt nu ongeveer 15-20kmh en schakelt net over naar zn 2. Daarna blijft hij weer laag in toeren en gaat niet verder.

Met sproeier 64 zelfde probleem. Beide sproeiers geprobeer met powerfilter, standaard ontgrensd en zonder filter. Bij allen kwam hij niet lekker op gang.

Nu maakt hij wel een hard geknal. T is anders dan als de uitlaat niet goed aansluit. En de motor valt ook binnen 2sec uit als ik de uitlaat dicht hou. Kan dit dan misschien liggen aan de 50cc bromkop? Dat hij daar tegenaan knalt? Heb geen beschadigingen gezien op zuiger en kop... Slaat ook niet tegen bougie aan.
Kan het gewoon de tecnigas zijn die zo'n teringherrie maakt?
Dit is de chromen versie met een blanke demper. Hiervoor had ik een chromen versie met blauwe demper. Deze had een laag gebrom.

Misschien toch wat mis met ontsteking?

Ik weet t allemaal niet meer...
Suggesties zijn welkom.

Steven
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 26 okt 2016 16:21

Heb je al gecontroleerd op valse lucht?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 27 okt 2016 21:57

ja meerdere keren zonder resultaat...
kwam tijdens zoeken op internet wel een topic tegen over airsall cilinders en A52 carters.
nu heb ik een airsall 65cc op een a52 blok. daarbij heb ik de 70cc pakking gemonteerd die erbij zat. Zou er hier dan misschien valse lucht worden getrokken?
Vandaar dat de bougie wel helemaal nat is, maar ergens toch valse lucht kan trekken.

welke pakking wordt dan geadviseerd?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 okt 2016 22:30

Beetje deo en je weet het, ik weet niet of A52 automatisch grote spoeler ingang betekent maar jij zou moeten weten wat je hebt.

Een ngk 9 lijkt me ook niet te helpen, 7 lijkt me meer normaal.

Pakking, normale pakking voor grote spoelerblok.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 28 okt 2016 22:15

dat heb ik ook gedaan. Maar op geen enkele plek resultaat.

ik haal de cilinder er morgen eens vanaf
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 28 okt 2016 22:53

Ontsteking klopt allemaal ? (alles origineel of mix and match?)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 30 okt 2016 11:28

Ontsteking is origineel. Staat net een tikje over bromstand.

Bleek aan de 70cc te liggen. Of het nou valse lucht was bij de voetpakking of de 70cc zelf. Nu de 50cc er weer op en deze trekt weer heerlijk.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 30 okt 2016 12:09

Zal toch wel valse lucht geweest zijn. Dit had je al gezien?

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Val ... r_oplossen

Deze pakking moet je hebben:

http://www.tomoshop.nl/tomos-funtastic- ... 0-4mm.html
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 03 nov 2016 15:12

ja had ik gezien inderdaad :P
Heb de 70cc er toch maar af gehaald. Ging voor een snor denk ik toch best wel heel hard... En ik had een adresje waar ik m voor best wat kon verkopen :P

huidige setup:
50cc std
bromkop
15/15
std ontgrensd luchtfilter
tecnigas next r chroom
sproeier 64

Brommer trekt heerlijk en start eigenlijk best snel. Blijft lekker stationair draaien en heeft geen stotter op top.
Ik rij nu met NGK b8hs en geeft geen problemen. wel als ik dat er voor 50cc tomos b5hs, b6hs of b7hs wordt gebruikt van NGK. Maakt het dan uit dat ik met b8hs rij? Bij een te warme bougie weet ik dat je een gat in de zuiger kunt veroorzaken, maar wat is het gevolg van een te koude bougie?

Ook heb ik de 64 in de carb gedraaid, en tot mijn verbazing deed hij het direct goed met deze maat sproeier. Nergens last van valse lucht en bougie wordt koffiebruin.
zie afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
denken jullie dat ik wat moet veranderen aan bougie of sproeier?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 nov 2016 16:44

Een (te) koude bougie komt niet op zijn ideale zelfreinigings temperatuur. Oftewel, je bougie kleurt niet zoals het hoort.

Is dit de kleur die je bougie altijd had of heb je hem eerst schoongemaakt, gereden en dan nog eens gekeken? Soms kan dat net even het verschil maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Stevenvdvoort
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2016 16:50
  • Citeer

Berichtdoor Stevenvdvoort » 03 nov 2016 18:07

Ja met staalborstel en met doek.
Dit is het resultaat na ongeveer 3km (tankstation heen en weer)

Heb ook een b6hs nog ergens liggen. Beter om die erin te doen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2016 17:52

Als je geen problemen ondervindt zou ik het gewoon laten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.