• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

probleem versnelling (koppeling?)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
shloeber
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shloeber » 09 nov 2016 14:45

Beste forumleden,

Ik heb een probleem met mijn aandrijving. Ik kan het alleen niet thuisbrengen.

- als ik vanaf een lage snelheid probeer op te trekken, ratelt er iets als een gek. en niet zomaar de "bekende tomos ratel", maar echt alsof er 2 tandwielen over elkaar heen klappen. het gebeurd meestal wanneer de brommer de 2e versnelling wilt pakken. het is een dermate harde rammel dat de hele brommer er van trilt. Hij klimt dan in toeren, maar grijpt niet aan.

meestal wanneer ik even gas terug neem en een beetje 'speel' pakt hij de versnelling. het meest logische lijkt een probleem met de koppeling, maar een slippende koppeling o.i.d. glijdt toch gewoon door en rammelt niet? en al zeker niet zo hard als dit. Het is bijna alsof er twee tandwielen keihard over elkaar heen schieten, maar niet aangrijpen..

ik hoor graag jullie reacties!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 nov 2016 19:49

Niet de koppeling, maar de rollenkooi is het probleem. Deze zorgt voor de vrijloop van de 1e versnelling. Kan innesteling van de rollen op de kooi zijn, een slap/ gebroken vraagtekenveertje. Die laatste zorgt voor een soepele overgang tussen de versnellingen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

shloeber
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shloeber » 09 nov 2016 20:39

Niet de koppeling, maar de rollenkooi is het probleem. Deze zorgt voor de vrijloop van de 1e versnelling. Kan innesteling van de rollen op de kooi zijn, een slap/ gebroken vraagtekenveertje. Die laatste zorgt voor een soepele overgang tussen de versnellingen.
Heb even verder gezocht naar problemen met de rollenkooi, en vond een post van iemand met exact hetzelfde. Ook ratelen en trillen met schakelen. Dus dit moet het wel zijn, bedankt alvast!
Heb je eventueel ook info over waar ik een nieuwe rollenkooi haal? Wat dit zou kosten en is het makkelijk te vervangen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 nov 2016 20:09

Kijk eerst eens wat er nu precies kapot is of niet meer is zoals het hoort voordat je onderdelen besteld.

Onderdelen kun je online kopen of bij de lokale brommerboer. De meesten bestellen volgens mij bij onze beheerder van het forum (Tomoshop).

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 10 nov 2016 21:23

Kijk eerst eens wat er nu precies kapot is of niet meer is zoals het hoort voordat je onderdelen besteld.

Onderdelen kun je online kopen of bij de lokale brommerboer. De meesten bestellen volgens mij bij onze beheerder van het forum (Tomoshop).
Is dat niet Tomos-parts? Of is het van de zelfde eigenaar?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 nov 2016 17:17

:oops: Excuus. Idd wat kinderbrueno zegt.

shloeber
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor shloeber » 12 nov 2016 13:39

Ja uiteraard, heb net het bakkie uit elkaar gehaald, de vraagtekenveer lag in stukken onderin het carter.
Ook heb ik de rollenkooi bekeken, in mijn opzicht lijkt deze prima in orde.. echter is dit m'n eerste tomos
en heb ik geen idee of hij nog goed is, misschien is hij wel enorm versleten. Ik hoop dat jullie me aan de hand van onderstaande foto meer kunnen vertellen. De rest zag er overigens prima uit, koppeling goed, geen tandwielschade etc.
rollenkooi1.jpg
Rollenkooi
rollenkooi1.jpg (41.11 KiB) 3937 keer bekeken

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 nov 2016 13:51

Rollenkooi ziet er idd niet al te erg uit, wel een lichte streep war de rollen raken. Gewoon een nieuw veertje en dan moet het probleem verholpen zijn.

Let er overigens wel op dat die pen op de kooi van de foto op 90 graden rechts van het gat van het deel van de kooi wat erop komt, anders krijg je de veer er niet goed op. Check ook onze wiki.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers