• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos stop wanneer deze van standaard is

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 29 jan 2017 17:50

Ik heb een tomos a3 met een ei cilinder en encarwi carb, ik kocht hem als opknapper en hij loopt nu. Zodra ik hem van de standaard op beide wielen zet stopt die ermee. Als ik in een keer weg rijd als ik hem van de standaard haal is er geen probleem. Weet iemand misschien wat het probleem is?
Omhoog


kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 29 jan 2017 19:06

Loopt 'ie hoog stationair?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 30 jan 2017 08:04

Loopt 'ie hoog stationair?
Nee, dat valt wel mee. Ik heb geen ervaring voor de rest met tomosen maar als ik kijk maar mijn aerox valt het mee. Ik denk zelf dat het vraagteken veertje kapot is.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jan 2017 13:44

De vraag is of de motor wordt geblokkeerd. Als je de achterrem inknijpt, en het wiel staat stil, stopt ie dan ook? Dan zal er in de versnellingsbak iets niet goed zitten (kickstartmof of rem-/ omegaveer niet goed in de uitsparing gemonteerd).

Hoor je als de motor loopt ook een ander ratelend geluid (niet als bij koppelingknikkeren)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 30 jan 2017 17:42

De vraag is of de motor wordt geblokkeerd. Als je de achterrem inknijpt, en het wiel staat stil, stopt ie dan ook? Dan zal er in de versnellingsbak iets niet goed zitten (kickstartmof of rem-/ omegaveer niet goed in de uitsparing gemonteerd).

Hoor je als de motor loopt ook een ander ratelend geluid (niet als bij koppelingknikkeren)?
Nee, de ,motor klinkt gewoon goed. De achterrem moet er nog op maar van de standaard halen en vast houden heeft het zelfde effect. Ik denk wel dat de motor word geblokkeerd, ik ga deze week kijken naar het vraagteken veertje en of de rest er nog goed uit ziet en dan zal ik posten of dit het probleem was.
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 02 feb 2017 20:50

Ik heb zojuist geprobeerd de carterkap eraf te halen nadat ik het blokolie eruit liet lopen. Er kwam heel erg weinig olie uit, is dit normaal? De schroeven van de carterkap kreeg ik niet in beweging iemand tips, het liefste zonder uit te boren.
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 02 feb 2017 21:07

225ml als het goed is. En zijn het inbusboutjes?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 03 feb 2017 07:28

225ml als het goed is. En zijn het inbusboutjes?
Dat aantal mL komt volgens mij inderdaad overeen. Het zijn platkop schroeven (volgens mij heten ze zo).
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 03 feb 2017 10:48

Ah, dat kan dan nog wel eens vervelend worden. Goed wd40 in laten trekken, misschien even laten schrikken en goed kracht er tegen aan zetten zodat je ze niet stript.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 feb 2017 13:00

Het mooiste zou zijn met een T-tool en bitjes, zodat je recht en gelijkmatig kracht kan zetten. Anders met een goed passende schroevendraaier en hamer. Schroevendraaier op de bout zetten, met de hand linksom kracht zetten en dan (met beleid) op de kop van de schroevendraaier kloppen (laten "schrikken"). Als het goed is springt de bout dan los genoeg zodat je deze verder met alleen de schroevendraaier kan losmaken.

Als ik je verhaal zo lees heb je nog een oud ei-blokje/ carter?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 03 feb 2017 13:05

Nog mooier zou een slagschroevendraaier zijn.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 03 feb 2017 16:18

Het mooiste zou zijn met een T-tool en bitjes, zodat je recht en gelijkmatig kracht kan zetten. Anders met een goed passende schroevendraaier en hamer. Schroevendraaier op de bout zetten, met de hand linksom kracht zetten en dan (met beleid) op de kop van de schroevendraaier kloppen (laten "schrikken"). Als het goed is springt de bout dan los genoeg zodat je deze verder met alleen de schroevendraaier kan losmaken.

Als ik je verhaal zo lees heb je nog een oud ei-blokje/ carter?
Het is inderdaad een oudblokje ik denk rond die periode, er zitten ook nog pedalen op. Bedankt voor de tips, ik ga de WD40 proberen.
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 06 feb 2017 21:29

Onder tussen verschillende dingen geprobeerd (enkele dagen WD40, daarna azijn om roest te verwijderen en uitproberen te boren). Er is geen beweging te krijgen in de schroeven, misschien iemand nog een idee? Ik loop nu helemaal vast.
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 06 feb 2017 23:27

Uitboren is ook kut omdat het vaak gehard staal is... Probeer de boel anders eens goed warm te stoken.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 07 feb 2017 18:07

Uitboren is ook kut omdat het vaak gehard staal is... Probeer de boel anders eens goed warm te stoken.
Dankjewel voor de tip, ga het zeker proberen!
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 08 feb 2017 17:22

Het is allemaal gelukt met de schroeven, ik ga het vraagtekenveertje vervangen en hoop dat het daarbij opgelost is.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 feb 2017 21:53

Kickstartremveer zou ik naar kijken. Deze zit in de uitsparing van het carter achter de middelste vertandingsas. Als deze gebroken, verbogen of niet goed in de uitsparing zit krijg je dergelijke problemen. Zoals op de laatste foto wil je hem niet hebben:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Andere optie is de 1e versnellingskoppeling die tegen het koppelingshuis klemt (door het ontbreken van een afstandsring en daardoor de koppeling niet vrij kan draaien in het huis. Er hoort iets speling te zitten als je het huis over de krusas heen en weer trekt, terwijl de moer goed aangedraaid is. Onderdeel nr 10 van onderstaande exploded view moet er zitten.

Afbeelding

Vraagtekenveertje is alleen voor het soepel overschakelen tussen de versnellingen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 10 feb 2017 18:45

Kickstartremveer zou ik naar kijken. Deze zit in de uitsparing van het carter achter de middelste vertandingsas. Als deze gebroken, verbogen of niet goed in de uitsparing zit krijg je dergelijke problemen. Zoals op de laatste foto wil je hem niet hebben:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Andere optie is de 1e versnellingskoppeling die tegen het koppelingshuis klemt (door het ontbreken van een afstandsring en daardoor de koppeling niet vrij kan draaien in het huis. Er hoort iets speling te zitten als je het huis over de krusas heen en weer trekt, terwijl de moer goed aangedraaid is. Onderdeel nr 10 van onderstaande exploded view moet er zitten.

Afbeelding

Vraagtekenveertje is alleen voor het soepel overschakelen tussen de versnellingen.
Ik heb geen kickstarter maar pedalen en voor de rest komt alles overeen, op de as waar twee van die ringen zitten die een busje tegen houden daar heb ik nog een vraag over. Moeten die ringen over elkaar of moet de een voor de ander?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 feb 2017 13:31

Ik weet niet over welke as je het hebt, maar er zijn nooit ringen die over elkaar heen passen. Idem geldt voor de bus waar je naar refereert, misschien is een foto bijplaatsen handiger. Zegt vaak meer dan woorden.

M.b.t. het blokmet trappers of kickstart, dat maakt niets uit v.w.b. wat ik aangeeft over de rembeugel of koppeling. Is daar vanuit jouw kant iets zinnigs over aan te geven?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ruben806
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2017 17:45
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 12 feb 2017 10:07

Ik weet niet over welke as je het hebt, maar er zijn nooit ringen die over elkaar heen passen. Idem geldt voor de bus waar je naar refereert, misschien is een foto bijplaatsen handiger. Zegt vaak meer dan woorden.

M.b.t. het blokmet trappers of kickstart, dat maakt niets uit v.w.b. wat ik aangeeft over de rembeugel of koppeling. Is daar vanuit jouw kant iets zinnigs over aan te geven?
De rembeugel zit op de juiste positie, de koppeling moet ik even nakijken. Een kant draait volgensmij wel en de andere kant leek vast te zitten.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.