Nadat ik vorige week vrijdag en zaterdag terugkwam van een ritje met mijn Tomos, zag ik dat de lichten flauw branden (het betreft LED-lampen die tussen 8 en 80 Volt kunnen verdragen). Met de multimeter zag ik dat de accu aan het eind van zijn latijn was na beide ritjes.
Hierdoor concludeerde ik dat er een fout moest zijn in het laadcircuit (aan de 3-polige spanningsregelaar zit een bruggelijkrichter, waarop alles (dus ook de accu) zit aangesloten), deze heeft enkele maanden goed dienst gedaan, dus zou hier niet echt een fout kunnen zijn.
Met de multimeter op AC heb ik de spanningsregelaar aan de tand gevoeld. Het bereik was 250V AC, maar de waarden op het scherm variëerden stationair sterk (begon bij bijvoorbeeld 11 Volt en eindigde ver boven de 900 Volt). Daarna de spanning van de lichtspoel zelf maar gemeten.
Mijn eerste vraag is: weet iemand welke spanning deze ongeveer moet geven stationair? Hij kwam bij mij op dezelfde waarden als met spanningsregelaar.
Vandaag de stator eruitgehaald. Ik heb enkele foto's bijgevoegd. Er is roestvorming aan de 'uiteinden van iedere spoel', toen ik de linker carterkap losmaakte, stond er een flinke laag water in. Ook is er (oppervlakkige) roestvorming op het vliegwiel.
Mijn tweede vraag is of door het vocht corrosie kan zijn opgetreden, waardoor er (nagenoeg) geen stroom wordt geleverd en de spanning ook vraagtekens oproept?
Weet iemand of het rendabel is voor mij om een nieuwe lichtspoel aan te schaffen? Of zal het probleem ergens anders liggen?
Een nieuwe lichtspoel is zo'n €50 en ik wil het niet riskeren dat hij het dan nog niet doet.
Alvast heel erg bedankt iedereen

Groet,
Rijnstroom



