Koppelingshuis hoort 1 kant op te blokkeren, dat komt door de naaldkoppeling in het huis wat zich vastgrijpt aan de krukas
De 1e versnellingskoppeling zit met een vertand hart of platte keep (afhankelijk welk bouwjaar en type koppeling) op de krukas gemonteerd en draait altijd mee. Bij een bepaald toerental gaan de segmenten uit staan en nemen zodoende het huis mee. De 2e versnellingskoppeling draait loos in het huis (zit geborgd met circlip) en grijpt aan bij een bepaald toerental als het einde van de 1e versnelling is bereikt door de middenvertanding. Zodra de 2e versnellingskoppeling het huis meeneemt gaat de rollenkooi (achterop het 1e versnellingstandwiel) vrijlopen en komt er meer spanning op de vraagtekenveer. Wanneer de snelheid weer afneemt tot een bepaald toerental en de 2e vernsllingskoppeling zijn grip verliest, drukt de vraagtekenveer de rollenkooi weer vast.
Vwb je klacht heb ik nog een vraag. Als je motor uit staat, kun je dan met de Tomos in beide richtingen (voor- en achteruit) lopen zonder dat de motor/ krukas wordt meegetrokken? Gezien je klacht zou ik namelijk verwachten dat dit niet het geval zou zijn. In het geval dat de rembeugel goed zit en niet is verbogen/ gebroken is de enige mogelijkheid imo het probleem koppeling + huis dat er geen speling in zit en niet vrij kan draaien tov elkaar.