• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos stop wanneer deze van standaard is

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 feb 2017 10:40

Koppelingshuis hoort 1 kant op te blokkeren, dat komt door de naaldkoppeling in het huis wat zich vastgrijpt aan de krukas

De 1e versnellingskoppeling zit met een vertand hart of platte keep (afhankelijk welk bouwjaar en type koppeling) op de krukas gemonteerd en draait altijd mee. Bij een bepaald toerental gaan de segmenten uit staan en nemen zodoende het huis mee. De 2e versnellingskoppeling draait loos in het huis (zit geborgd met circlip) en grijpt aan bij een bepaald toerental als het einde van de 1e versnelling is bereikt door de middenvertanding. Zodra de 2e versnellingskoppeling het huis meeneemt gaat de rollenkooi (achterop het 1e versnellingstandwiel) vrijlopen en komt er meer spanning op de vraagtekenveer. Wanneer de snelheid weer afneemt tot een bepaald toerental en de 2e vernsllingskoppeling zijn grip verliest, drukt de vraagtekenveer de rollenkooi weer vast.

Vwb je klacht heb ik nog een vraag. Als je motor uit staat, kun je dan met de Tomos in beide richtingen (voor- en achteruit) lopen zonder dat de motor/ krukas wordt meegetrokken? Gezien je klacht zou ik namelijk verwachten dat dit niet het geval zou zijn. In het geval dat de rembeugel goed zit en niet is verbogen/ gebroken is de enige mogelijkheid imo het probleem koppeling + huis dat er geen speling in zit en niet vrij kan draaien tov elkaar.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Ruben806
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 12 feb 2017 15:48

De koppeling kan vrij draaien in het huis dus dat is het probleem ook niet, zou het eventueel het missen van een pakking kunnen zijn? Ik haalde de carterkap er namelijk af zonder dat er een pakking tussen zat.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 12 feb 2017 17:12

Nee, dat kan het niet zijn.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

Ruben806
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 13 feb 2017 08:04

Koppelingshuis hoort 1 kant op te blokkeren, dat komt door de naaldkoppeling in het huis wat zich vastgrijpt aan de krukas

De 1e versnellingskoppeling zit met een vertand hart of platte keep (afhankelijk welk bouwjaar en type koppeling) op de krukas gemonteerd en draait altijd mee. Bij een bepaald toerental gaan de segmenten uit staan en nemen zodoende het huis mee. De 2e versnellingskoppeling draait loos in het huis (zit geborgd met circlip) en grijpt aan bij een bepaald toerental als het einde van de 1e versnelling is bereikt door de middenvertanding. Zodra de 2e versnellingskoppeling het huis meeneemt gaat de rollenkooi (achterop het 1e versnellingstandwiel) vrijlopen en komt er meer spanning op de vraagtekenveer. Wanneer de snelheid weer afneemt tot een bepaald toerental en de 2e vernsllingskoppeling zijn grip verliest, drukt de vraagtekenveer de rollenkooi weer vast.

Vwb je klacht heb ik nog een vraag. Als je motor uit staat, kun je dan met de Tomos in beide richtingen (voor- en achteruit) lopen zonder dat de motor/ krukas wordt meegetrokken? Gezien je klacht zou ik namelijk verwachten dat dit niet het geval zou zijn. In het geval dat de rembeugel goed zit en niet is verbogen/ gebroken is de enige mogelijkheid imo het probleem koppeling + huis dat er geen speling in zit en niet vrij kan draaien tov elkaar.
Ik zal is kijken met dat voor en achteruit lopen.

Ruben806
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 14 feb 2017 08:18

Koppeling nagekeken en er is niks mis mee, ik ga de motor weer monteren en kijken of het misschien opgelost is. Als dit niet het geval is dan zal ik posten wat er aan de hand is.

Ruben806
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 28 feb 2017 14:27

Ik wou de uitlaat eronder schroeven breekt de bout af, kreeg deze er niet uitgeboord dus heb nu een nieuwe cilinder nodig. Ik heb nu een ei cilinder maar die zijn niet in de buurt te vinden, als ik er een a3 cilinder op zou zetten moet ik volgens mij het een en ander aanpassen. Weet iemand precies wat ik dan moet aanpassen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 feb 2017 15:44

Volgens mij alleen de lengte van de tapeinden is anders. En je hebt natuurlijk een membraan en spruitstuk nodig. Wat voor carburateur heb je nu? Alleen de SHA dellortho passen zonder probleem. Ik neem aan dat je metalen kappen hebt, dus kijk ook naar een recht spruitstuk.

Ruben806
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 01 mar 2017 17:28

Volgens mij alleen de lengte van de tapeinden is anders. En je hebt natuurlijk een membraan en spruitstuk nodig. Wat voor carburateur heb je nu? Alleen de SHA dellortho passen zonder probleem. Ik neem aan dat je metalen kappen hebt, dus kijk ook naar een recht spruitstuk.
Nu zit er nog een encarwi carb op, maar ik ga gewoon opzoek naar een ei cilinder. Het is meer een knutselbrommertje dus ga er niet teveel geld aan uitgeven

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 03 mar 2017 22:49

als je geen verdere klachten had met je cilinder en zuiger zou ik gwn de buit eruit halen of uit boren. als het echt niet lukt kan je hetmisscboen bij iemand laten doen.
is mijn keus hoor, de keuze ligt bij jou...
succes ermee!
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe

Ruben806
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 06 mar 2017 16:17

als je geen verdere klachten had met je cilinder en zuiger zou ik gwn de buit eruit halen of uit boren. als het echt niet lukt kan je hetmisscboen bij iemand laten doen.
is mijn keus hoor, de keuze ligt bij jou...
succes ermee!
Ik ga het nog een keertje proberen door uit te boren maar ik kreeg de bout er de vorige keer ook niet uit.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 06 mar 2017 18:42

De aanhouder wint, gewoon blijven proberen. Als je al met al echt je hele cilinder verneukt hebt in het proces kan je altijd nog een nieuwe cilinder aanschaffen.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

Ruben806
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ruben806 » 22 mar 2017 20:47

Ik heb lang gezocht maar kan geen nieuwe ei cilinder vinden, uitboren nog paar keer geprobeerd maar de bout zit echt te vast. Is het mogelijk zonder teveel gedoe een ander soort cilinder op mijn blok te zetten?

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 22 mar 2017 20:59

lees dit anders even: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Bou ... vast_maken

maar even iver dat uitboren he...
je zegt de bout zit te vast, maar het is letterlijk een bout doorboren met een metaalboor.
dan maakt het niet uit hoe vast hij zit...
eerst met een wat kleinere boor beginnen en dan steeds groter, totdat je de maat hebt due je wilt. denk m7 of m8? dan schroefdraad tappen en boutje/tapeind erin en gaan!
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki