• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Uitvallen Tomos tijdens het rijden.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Crockerr
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jul 2017 12:53
  • Citeer

Berichtdoor Crockerr » 09 jul 2017 13:18

Hallo allemaal, ik ben Kevin en heb sinds een paar dagen een Tomos Youngster A35. Dit is mijn eerste tos en uberhaupt mijn eerste brommer.

Ik ben wel handig genoeg zelf aan me tos te sleutelen maar heb verder niet veel verstand van de werking van de motor en dergelijke.

Toen ik de tomos aan heb geschaft was hij zo goed als standaard (volgens de verkoper) op de bromkop na die erop zit.

Wat heb ik er in de tussentijd aan gedaan?

1. Tecno uitlaat erop gezet (kreeg ik erbij), maar nog niet de uitlaatpakking vervangen, ben ik nog van plan.
2. Koppakking vervangen.
3. Sproeier 54 (absoluut niet standaard) voor 53 vervangen ivm 4takten.
4. Carberateur schoongemaakt.


Nu ben ik al een aantal probleempjes tegen gekomen, die ik graag op wil lossen.

1. Bij iets minder dan een halfvolle tank stopt me tomos er soms ineens mee. Kan daarna gewoon weer aankicken en rijden, probleem keert terug na ongeveer 500m , Als ik me tos dan weer volgooi met mengsmering kan ik gewoon weer rijden. En zo door.

2. Ik heb gezien dat er een knik in de benzineslang zit, kan dit de oorzaak zijn van punt 1?

3. Ik heb het luchtfilter bakje opengeschroeft, en vreemd genoeg zat hier geen filter of iets in. Dat kan ook niet goed zijn lijkt mij?

4. De claxon doet het niet, nieuwe claxon gekocht, maar die werkt ook niet. Kabelboom is dus het probleem?

Het zou super zijn als jullie me kunnen helpen hiermee, en met name punt 1. Deze baart mij het meeste zorgen.

Groetjes,

Kevin
Omhoog


fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 09 jul 2017 13:34

Kraantje misschien verstopt?
Haal je benzine kraan er eens uit en kijk hoe het filter eruit ziet.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 09 jul 2017 23:55

misschien zuigt de tankt vacuüm?? even proberen zonder tankdop om te kijken of probleem is verholpen. hoort een luchtfilterelement in te zitten, even halen en dan pas afstellen.
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

Crockerr
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jul 2017 12:53
  • Citeer

Berichtdoor Crockerr » 10 jul 2017 14:44

Bedankt voor de tip. Zodra die weer uit valt tijdens het rijden zal ik de tankdop er even afhalen. Maar als dit het probleem is. Hoe los ik dat dan op?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jul 2017 20:17

Onder het zadel zit ook een ontluchtknop. Als je tankt, gebruik je die ook, want wellicht denk je dat de tank maar half leeg is, terwijl je eigenlijk al op de "reservestand"rijdt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Crockerr
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jul 2017 12:53
  • Citeer

Berichtdoor Crockerr » 11 jul 2017 09:06

Vanmorgen gebeurde het weer, me tomos viel uit toen ik halverwege naar m'n werk was. Dit keer kreeg ik m heel lastig aan gekicked, en dan deed die het ook niet langer dan 50 meter.

Geprobeerd zonder tankdop te rijden, dit hielp niets.

Ik ben naar een tankstation gelopen, en tot m'n verbazing heb ik er 3.1 liter in gegooid.
Dat is al de 3e keer in 5 dagen tijd dat ik moet tanken. Dat is in totaal zo'n 8 liter geweest.

Er zit een scheurtje in m'n benzine tank, maar als ik de tos neerzet in de garage lijkt het helemaal niet zo erg te lekken. Er liggen hooguit 3 flinke druppels op de vloer na een nacht staan..

Ik denk nu dat m'n tos dus helemaal geen vacuum trekt. Maar enorm veel benzine verbruikt/lekt..
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jul 2017 18:13

Op welke stand van de kraan rij je? Normaal of reserve? Hangt er aan je frame ergens in de buurt van die scheur brandstof? Is de scheur geen oppervlakkige breuk in de poedercoat?

Brandstof wat lekt verdampt met de tijd. Wat jij een paar flinke druppels vindt kan best het probleem zijn. Misschien loopt er wel een heleboel weg tijdens het rijden. Ruik je geen sterke brandstoflucht rondom de Tomos?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Crockerr
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jul 2017 12:53
  • Citeer

Berichtdoor Crockerr » 12 jul 2017 18:31

Op welke stand van de kraan rij je? Normaal of reserve? Hangt er aan je frame ergens in de buurt van die scheur brandstof? Is de scheur geen oppervlakkige breuk in de poedercoat?

Brandstof wat lekt verdampt met de tijd. Wat jij een paar flinke druppels vindt kan best het probleem zijn. Misschien loopt er wel een heleboel weg tijdens het rijden. Ruik je geen sterke brandstoflucht rondom de Tomos?
De kraan staat altijd omhoog als ik ga rijden.
Er zit inderdaad brandstof op het frame. En er hangt een hele sterke brandstof lucht omheen. Ik heb net een epoxy stick van bizon binnen, daar ga ik de lek mee proberen te dichten.

Maar nu net is mijn tomos halverwege naar huis weer uitgevallen. Dit keer met nog gewoon genoeg brandstof in de tank. Tevergeefs geprobeerd aan te kicken.
Ik ben 200 meter gaan lopen. nog een paar keer geprobeerd aan te kicken, en ineens starte hij weer. Kon zo naar huis rijden zonder problemen. Hoe kan dit nou? Het vacuum probleem of een lege tank is nu uitgesloten.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jul 2017 19:01

kijk eens hier. Ik neem aan dat het zo'n kraan is. Als jij aangeeft dat je met de kraan naar boven rijdt, dan is dat de reservestand. Naar beneden is open, in de middenstand is dicht.

Ik vermoed dat er troep in het filter van de kraan zit. Daardoor kan er met een volle tank wel gereden worden (onder de kolomdruk komt de brandstof er wel doorheen), wanneer de tank leger raakt wordt de druk van de brandstof door het filter minder en houdt het vuil deze tegen. Enige remedie is om de kraan te demonteren (probeer zoveel mogelijk brandstof eerst uit de tank te krijgen en op te vangen) en het filter schoon te maken of te inspecteren op vuil. Hetzelfde geldt voor de kraanopeningen zelf.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Crockerr
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jul 2017 12:53
  • Citeer

Berichtdoor Crockerr » 12 jul 2017 21:12

kijk eens hier. Ik neem aan dat het zo'n kraan is. Als jij aangeeft dat je met de kraan naar boven rijdt, dan is dat de reservestand. Naar beneden is open, in de middenstand is dicht.

Ik vermoed dat er troep in het filter van de kraan zit. Daardoor kan er met een volle tank wel gereden worden (onder de kolomdruk komt de brandstof er wel doorheen), wanneer de tank leger raakt wordt de druk van de brandstof door het filter minder en houdt het vuil deze tegen. Enige remedie is om de kraan te demonteren (probeer zoveel mogelijk brandstof eerst uit de tank te krijgen en op te vangen) en het filter schoon te maken of te inspecteren op vuil. Hetzelfde geldt voor de kraanopeningen zelf.
Bedankt Shadowranger.
De jongen die mij de tos heeft verkocht zei dat als de kraan naar boven stond, dat dat de open stand was.

Ik heb al een nieuw benzinekraantje gekocht. Die ga ik er morgen op zetten. Zou dit het probleem ook oplossen?

Ik heb is even goed zitten kijken naar de lek in m'n tank. Deze is dus aanzienlijk groter dan ik dacht, het stroomt er gewoon uit.
Hopelijk gaat die epoxy stick de lek dichten.
Zo niet. Dan moet ik een lasser opzoeken.

Ik hou jullie op de hoogte.
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 12 jul 2017 21:53

precies wat shadowranger dacht ik ook! dat vuil in de benzinekraan.

over die scheur; maak er eens een foto van...
lijm is te proberen, ik hoop het beste voor je.
lassen aan een brandstoftank is gevaarlijk, best heel gevaarlijk. je zult hem dan eerst helemaal leeg moeten halen en heel vaak spoelen met water en zorgen dat de benzinedamp eruit gaat en de tos helemaal schoon is.

ik weet niet of tomos een enkelzijdige of dubbelzijdige tank heeft?! mijn puch maxi zat een gat in de tank... helemaal schoongemaakt en een groot risico genomen en het gelast. vervolgens benzine erin gedaan en toen kwam ik een half uur later en zag ik dat het bij al de naden aan het lekken was. wat bleek; het was een dubbelzijdige tank waardbij de binnenste helemaal vloeistof dicht was en de buitenste voor de sier. heb er toen een mooi rond gat in geboord en vervolgens schroefdraad getapt. vloeibare pakking en lijm erop en goed aangedraaid, hij lekt niet meer :)

veel succes
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

Crockerr
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jul 2017 12:53
  • Citeer

Berichtdoor Crockerr » 12 jul 2017 23:31

Okee dan ga ik eens goed naar die benzinekraan kijken. Maar zou een nieuwe het hele probleem van het vuil oplossen? Lijkt me wel toch?

Ik was me bewust dat de tomos eerst helemaal leeg, schoon en uitgedampt moest zijn. We gaan het meemaken.

Wat betreft de dubbelzijdige tank, het frame van mijn tos is de hele tank. Dus volgens mij niet dubbelzijdig.
Maar bedankt voor de tip!
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 12 jul 2017 23:37


Ik was me bewust dat de tomos eerst helemaal leeg, schoon en uitgedampt moest zijn. We gaan het meemaken. Bedankt voor de tip!
dat zei ik toch ook of heb ik het verkeerd over laten komen?
nieuw kraantje lost t idd op
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

Crockerr
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jul 2017 12:53
  • Citeer

Berichtdoor Crockerr » 13 jul 2017 11:39

Haha nee ik bedoelde meer dat ik me er inderdaad van bewust was dat het een gevaarlijke handeling is.
Omhoog

Crockerr
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jul 2017 12:53
  • Citeer

Berichtdoor Crockerr » 13 jul 2017 17:51

Update:

De lek is dicht!

Heb het gebied van de lek eerst goed schoongemaakt, daarna licht opgeruwd met scotchbrite en een schuurpapiertje, goed ontvet met spiritus. En daarna de Bison kombi stick erop gedaan. Ik was even bang dat het niet zou werken. Maar nu is de epoxy uitgehard, en zo te zien is de lek verholpen.
Hopelijk blijft dit ook zo, we zullen zien.

Bedankt voor de hulp allen! Problem solved
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.