• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos 65cc valt uit bij gas geven

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 29 okt 2017 14:30

Hallo ik heb op mijn tomos een 65cc cilinder gezet met een hd 50cc kop, een 15/15 carburateur met powerlifter en nieuw spruitstuk. De tomos start prima maar zodra ik gas geef valt hij uit.
Waar kan dit aan liggen?

Groet,
Bram
Omhoog


Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 01 nov 2017 23:29

Verkeerde sproeiermaat en/of valse lucht
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 02 nov 2017 17:40

Bedankt voor uw antwoord ik zal het even proberen.
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 03 nov 2017 17:31

Waar zou eventueel valse lucht kunnen zitten en hoe kan ik dat checken?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2017 10:13

Deotest. Spuit een beetje op plekken waar je vermoed dat lekkage kan optreden bij een draaiende motor. Op die plekken waar de motor dan reageert zit lekkage, behalve als je direct in het inlaattraject spuit. Dus niet bij de luchtfilteraansluiting spuiten.

Grootste boosdoeners zijn:
- aansluiting carburateur met spruitstuk (sleuf bij schroef is niet voldoende afgedicht.
- voetpakking/ koppakking (al zal het laatste niet vaak een reactie geven i.v.m. overdruk uit de cilinder, wel prestatieverlies en een piep-geluid)
- lekkende krukaskeerringen (achter de koppeling geeft bij een lekke keerring bij verbranding een dikke witte walm, bij ontsteking niets zichtbaars)

Voorwaarde voor de deotest is dat de motor wel kan draaien.

Maar geef eerst even je sproeiermaat aan. Misschien is die niet geheel juist.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 04 nov 2017 11:33

Hallo, Ik heb een nieuwe dollotto sha replica 15mm carburateur met sproeier 66.
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 04 nov 2017 11:38

Of sproeier 99, Ik heb er niet zoveel verstand van.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2017 13:27

66 dus. 99 bestaat niet.

Je hebt een replica. Zit er in de aansluiting voor het spruitstuk een witte vulbus met kraag en rubber ring erachter of heb je een die vollecig in de carburateur moet?

In beide gevallen is het zaak om de luchtdichtheid te controleren van de spleet links naast de schroef waarmee je de carburateur vastzet. Dat is in alle gevallen boosdoener #1 in geval van valse lucht. Check dit eerst voordat ik andere mogelijkheden bespreek mbt het uitvallen als je gasgeeft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 04 nov 2017 13:41

Oke bedankt, ik zal het even checken
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 04 nov 2017 15:18

Ik heb de verbinding tussen de carburateur en het spruitstuk goed vast en lucht dicht gezet. Alleen doet mijn tomos niks. Hij start ook niet. Ik zat zelf nog te denken aan de bougie maar die is net een week oud.

Hier nog wat foto's.
Bijlagen
20171104_1506431111.jpg
20171104_1506581111.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2017 15:36

Ik zie een powerfilter zitten. Ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt door een te kleine sproeier. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar sommigen hadden het over 10 maten groter indien er een powerfilter wordt gemonteerd. Je zou voor proef in plaats daarvan het originele filter ervoor kunnen zetten om te kijken of daarmee de motor wel wil starten en of je kan rjden. Dan kun je aan de hand van de bougiekleur zien of je met de sproeiermaat goed zit bij dit filter. Als je dan weer het powerfilter monteert zul je wat met de sproeier moeten doen. Dat heet afstellen. Het lucht-brandstofmengsel moet kloppen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 04 nov 2017 16:00

Oke bedankt ga ik even checken
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 04 nov 2017 16:27

Ik heb het originele luchtfilter er op gezet maar maakt geen verschil. Er zit geen leven in de Tomos. Ik snap er niks van vorige week starte hij nog prima.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2017 17:38

Als het niets uitmaakt kan er een krukaskeerring uitliggen. Welke is moeilijk te zeggen.

Of toch een slechte aansluiting carburateur/ spruitstuk.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 04 nov 2017 17:55

Ik ga het nog wel even uitzoeken. Bedankt voor uw hulp.
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 11 nov 2017 09:30

Toen de tomos het nog deed toen duurde het wel altijd even voordat hij vooruit ging, dan haperde hij op het begin altijd een beetje en toen maakte hij een gek geluid en daarna ging hij pas goed vooruit. Kan dit een gevolg zijn van een lekke krukaskeerring of een krukaskeerring die er uit ligt?
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 12 nov 2017 14:23

Hallo, Een vriend van mijn broer deed wat rem reiniger bij het powerlifter en toen starte de Tomos. Toen ik de sproeier uit de carburateur haalde zat er wel benzine in de carburateur. Zou het dan aan de sproeier liggen?
Ik zie graag een antwoord tegemoet.

Groet, Bram
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 nov 2017 14:37

Remmenreiniger is brandbaar. Voeg je dat toe aan de lucht dan zal dat effect hebben op de verbranding. Het betekent wel dat de verhouding lucht-brandstof niet in orde is als je motor dan wel wil starten dus kan een sproeier idd een oorzaak zijn.

Kijk eens in de tabel of je een andere sproeiermaat moet hebben. Je gaf aan 66 te hebben. Dat kijkt mij de standaard voor een 15 mm carb. Zoals ik al aangaf met een powerfilter moet je omhoog qua maat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 12 nov 2017 15:03

Als ik maat 64 tm maat 74 bestel moet het toch goed zijn?
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 12 nov 2017 15:04

Of moet ik dan 70tm80 Bestellen?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.