• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Welke ontsteking heb ik nodig?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 11 nov 2017 08:40

Goedemorgen,

Ik ben Remon en ik ben nieuw hier. Ik ben 19 jaar oud en studeer werktuigbouwkunde in Groningen. Mijn eerste brommer was een Citta, waar ik heel veel van heb geleerd. Hier in Groningen wil ik eigenlijk óók een (goedkoop) brommertje hebben staan dus ik heb onlangs een Tomosje op de kop getikt. Mijn eerste dus :D .

Ik vermoedde dat ik dit onderwerp onder 'Elektra' moest vermelden maar daar kon ik geen topic starten. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, excuses.

Om te beginnen, de Tomos die ik heb gekocht mist alleen nog een ontsteking. Ik kan alleen maar niet iets concreets vinden over welke ontsteking erin moet. Foto van mijn motorblok, zie bijlage.

Verder informatie:
Op de cilinder staat A5
Op de cilinderkop staat D25
Het carter waar de ontsteking gemonteerd wordt bevat afstel strepen voor brom- en snor stand
De brommer bevat een Iskra 16 754 040 bobine
De brommer bevat een Iskra 11 125 148 spannings regelaar
De brommer is voorzien van metalen zijkappen

Met vriendelijke groet,

Remon
Bijlagen
WhatsApp Image 2017-11-11 at 08.30.25.jpeg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 nov 2017 11:39

Op basis van het nummer van de bobine kom ik uit op een 2-spoels electronische ontsteking met groot open vliegwiel (zie foto). Dit komt overeen met wat ik op basis van jouw foto verwacht (3 bevestigingspunten). Hier past de moderne 4-spoels ontsteking niet op.
Afbeelding

Btw, je bokstandaard staat er ook niet lekker bij. Wordt dat nog gefixed of zit deze eronder zonder de voetsteunenhouder?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 11 nov 2017 15:05

Dank voor je reactie. Ik vroeg mij al af of een 4 spoels ontsteking zou passen. Niet dus. Enig idee waar ik zo'n 2 spoels ontsteking plus vliegwiel kan kopen? Voor de duidelijkheid, dit is dus een electronische en heeft geen contactpunten? Want het kleine gaatje in de gronsplaat doet dat wel vermoeden.

Mijn Tomos heeft nog geen bokstandaard maar deze schaf ik binnenkort wel aan. Eerst rijdend maken.

Mvg,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 nov 2017 21:37

Voor contactpunten heb je dezelfde grondplaat idd. Daar hoort alleen een andere bobine bij, namelijk een ijzeren kern.

Nog geen bokstandaard? Wat zit er onder het voorste tandwiel dan op de foto?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 11 nov 2017 21:52

Maar je weet adhv mijn bobine zeker dat ik zo'n ontsteking moet hebben?

Nee geen standaard. Zij bijlage voor een andere invalshoek. Hier zie je de rode beugel waar de standaard op gemonteerd wordt.

EDIT: of wordt het gat waar het voetje nu zit ook gebruikt voor de standaard?
Bijlagen
WhatsApp Image 2017-11-11 at 21.49.10.jpeg

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 12 nov 2017 00:59

Ik denk dat je jouw ontsteking niet nieuw kan kopen alleen als je hem 2hands kan vinden. Maar dat type ontsteking is maar heel kort gebruikt, zogenaamde overgangs model tussen contactenpuntenontsteking en de elektronische 4spoelen ontsteking.

Je kan evt een contactpuntenontsteking en bijbehorende bobine halen

Of grondplaat van een 4spoelenont. Aanpassen, heb ik ooit ook gedaan. Maar of dat ook voor op de lange duur goed bevestigd blijft weet ik niet, heb het zelf namelijk niet lang gebruikt. Aangepaste Grondplaat heb ik wrschlk nog liggen.

Of een contactpuntenontsteking waarvan mogelijk sommige onderdelen vervangen moet worden heb ik ook nog liggen. Miss dat ze wel goed werken.. Geen idee. Ooit een bak gekocht met meerdere onderdelen op een brommermarkt
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 12 nov 2017 16:18

Goeiedag Heren,

Ik heb eindelijk de juiste ontsteking en het juiste bedradingsschema gevonden. Dit model had hoogstwaarschijnlijk een contactpuntenontsteking omdat de grondplaat van een contactpuntenontsteking als enige past op de drie bevestigingspunten in het carter.

Aangezien dit soort ontsteking niet of nauwelijks te krijgen is en daarmee erg duur is, heb ik deze tweedehands gekocht (zie bijlage).

Tomos Nederland laat het trouwens compleet afweten. Echt zeer betrouwbaar......

Bedankt voor jullie hulp en wellicht kom ik weer eens een vraag stellen.

Mvg,
Bijlagen
27910.jpg
27910.jpg (87.75 KiB) 7807 keer bekeken

Kabeljaars
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kabeljaars » 13 jan 2018 13:21

Goedemiddag,
Ik ben bezig om een Tomos S25/2 uit 2005 weer lopend te krijgen.
Ik heb een ISKRA 2 spoel ontsteking, daar heb ik nu een nieuwe 2-draads bobine op gezet. De bougie vonkt wel, maar nu weet ik niet wat met een "krachtige" vonk wordt bedoeld. Die van mij geeft een beetje blauw licht maar is niet echt fel. Motor wil ook niet aanslaan.
Ik heb een dicht vliegwiel, dat heb ik eraf gehaald en ik zag dat aan de binnenkant op 2 van de koperen strips op de magneet een beetje beschadigd is, is op 1 plek tegen de verlichtingsspoel aangelopen. Op de ontstekingspoel zie ik geen sporen. As slingert iets. Heeft dat ook invloed op de kracht van de ontsteking of vonk?
Bijlagen
vliegwiel groot.jpg

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 13 jan 2018 14:34

Hallo Kabeljaars,

Wat de S25/s lopend krijgen betreft zitten we in het zelfde schuitje. Ik heb ook vonk maar de motor wil niet aanslaan. Ik heb óók een nieuwe twee draads bobine gemonteerd... Ik snap dr niks van.

Ik weet niet of de beschadiging die je hebt gevolgen heeft voor de vonk, misschien dat iemand anders dat weet.

Mvg,

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 14 jan 2018 15:46

Goedemiddag,

Aangezien mijn brommer het weer doet zal ik even reageren en mijn bevindingen delen.

Wat ik nu weet is dat het aanslaan van een S25/2 met contactpunten vrij nauwkeurig komt. De ontsteking moet binnen een paar mm staan of hij slaat niet aan, of hij nu vonkt of niet. Wat de vonk betreft, hier zou ik mij niet zo druk om maken omdat die vaak wel goed genoeg is en de bobine zelden kapot gaat.

Ik heb wel een ander vliegwiel dan jij, ik heb een open vliegwiel. Misschien geeft dat een verschil? (zie foto).
WhatsApp Image 2018-01-13 at 17.20.45.jpeg
Mvg,

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij