• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos wil niet of nauwelijks lopen (ontsteking?)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 30 dec 2017 10:37

Goedemorgen,

Misschien kunnen jullie mijn vraag nog herinneren over welke ontsteking ik nodig had voor mijn Tomos. Uiteindelijk had ik de juiste gevonden. Ik ben er dagen mee bezig geweest maar hij wou maar niet vonken. Bleek dat de ontstekingsspoel verkeerd om gemonteerd zat :roll: .... Daarna vonk.

Dat was twee week geleden. Nu vonkt hij dus en pruttelt hij wat, maar goed lopen wil ie niet. Ik heb de ontsteking nu al meer dan 10 keer opnieuw afgesteld adhv de schuifmaat manier, maar ik krijg het niet voor elkaar. Eén keer heb ik even een stukje gereden, maar dat wou alleen volgas en dat ging niet van harte.. Dit was naar mijn idee het dichtst dat ik bij het juiste ontstekingstijdstip zat.

Maargoed, nu begin ik me toch wel af te vragen of het niet iets anders is. De brandstof toevoer heb ik gecheckt en is dik in orde. Misschien moet ik even het blok openmaken en de keerringen controleren.

Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet,

Remon

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 31 dec 2017 10:45

Gisteren nog even mee bezig geweest. Ben weer op het punt waar ie het beste loopt dus het ontstekingstijdstip zit nu waarschijnlijk goed.

Ik heb de ontsteking ook nog even schoongemaakt. Toen ik hem los haalde zag ik olie op de krukas...
Dat wordt keerringen vervangen :lol:

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 05 jan 2018 13:36

Hallo,

Ik heb nu het hele blok gereviseerd en hij doet nog steeds precies hetzelfde :(
Hij wil niet lopen.

Ik vermoed dat het in de ontsteking zit want hij sist en ploft. Maar wat doe ik dan in godsnaam verkeerd?

Contactpunten 0.35-0.45mm, voorontsteking 1.5mm.....?

Benzine, lucht en vonk zijn aanwezig.

Mvg,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jan 2018 15:38

Sissen en ploffen? Dan lijkt het alsof de uitlaatdemper mogelijk verstoptz zit. De motor kan niet ademen als de uitlaat dicht zit. Of het membraan is kapot waardoor een deel van het mengsel weer terug de carburateur in wordt gedrukt (te weinig mengsel in cilinder voor goede verbranding).

Over het afstellen van de ontsteking. Je getallen zijn bijna goed. Maar vwb de voorontsteking, is dit in de juiste richting gedaan? Dus niet 1,5 mm NA bdp ipv VOOR bdp ook al denk je het goed gedaan te hebben? Dat kan voor mij ook het sissen en ploffen verklaren, want dan ontbrand een deel van de brandstof in de uitlaat ipv in de cilinder. Op de kant van het vliegwiel staat een pijl met de draairichting. Zoek eerst het bovenste punt op van de zuiger en draai dan (tegen de pijlrichting in) het vliegwiel terug tot 1,8- 2,0mm voor bdp. Zie ook het werkplaatshandboek in onze wiki.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 06 jan 2018 09:40

Goedemorgen ShadowRanger,

Ik heb de demper al eerder los gehad en schoongemaakt, dus dat zal het toch niet zijn lijkt me. Dan moet het al in de bocht van de uitlaat zitten, maar dat denk ik niet.

Ja de juiste richting heb ik gehanteerd.

Maar nu heb ik vannacht weinig geslapen omdat ik druk aan het denken was... Niet zo goed, maaaar ik heb dan wel iets nuttigs bedacht:

Oke de krukas draait 360 graden rond zodat de zuiger 2 keer op en neer gaat. Twee keer de 'slag' zoals dat heet. Bij Tomos is dat 43mm. Dus in 180 graden legt de zuiger 43mm af (gaat 43mm naar beneden). Ik stel dat op 180 graden de zuiger op het hoogste punt is. Theoretisch gezien moet de bougie een vonkje geven als de zuiger helemaal bovenin is. Maar in de praktijk duurt het eventjes voordat het mengsel aan het ontbranden is (benzine ontbrandt niet in nul seconden). Dus moet je een 'voorontsteking' instellen. Dat betekent dat je de bougie eerder een vonkje laat geven. Zodat je rekening houdt met de tijd dat het duurt voordat het mengsel ontbrandt. Bij Tomos is dat 1,8mm-2,0mm voor het bovenste dode punt. Dus 1,8mm-2mm voordat ie boven is geeft de bougie een vonk. Als ik nu het vliegwiel opmeet (in mm) (omtrek). Dan kan ik van graden terug rekenen (adhv 2πr) en kan ik met een meetlint precies aflezen hoeveel mm ik het vliegwiel moet draaien om 1,8mm-2,0mm voorontsteking te krijgen.
Ontsteking.jpeg
Hopelijk is dit te volgen, heb het een beetje in jip en janneke-taal gedaan ;).

Ik denk dat dit veel nauwkeuriger wordt dan wat ik voorheen deed.

Mvg,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jan 2018 10:20

Je redenatie snap ik, echter maak je een denkfout. Een circulaire beweging is niet op die wijze om te rekenen naar een liniaire beweging. Dit heeft te maken met de beweging en hoekverdraaiing van de drijfstang tussen zuiger en krukas.

Vanaf het hoogste punt zal bij verdraaiing van de krukas de zuiger gaan versnellen totdat de krukas 90 graden haaks op de beweging van de zuiger staat. Daarna vertraagt ie weer tot het laagste punt. Dit komt door de hoekverdraaiing van de drijfstang. Daarom is niet 1 op 1 om te rekenen op je vliegwiel wat die afstand is.

Het beste is met de achterzijde van een schuifmaat in het bougiegat het hoogste punt op te zoeken (dunne deel in de cilinder steken). Van de gevonden maat tel je de voorontsteking erbij op. Zet je schuifmaat vast en draai de zuiger vanuit het laagste punt langzaam door in de draairichting totdat deze de staak van je schuifmaat weer raakt. Vergelijk dit eens met wat jij op je vliegwiel hebt gemarkeert tov een vast punt op het carter. Je zult zien dat dit wel wat verschil maakt.

Stel het nog eens af volgens mijn methodiek. Ben benieiwd naar de resultaten.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 06 jan 2018 12:10

Mmm verdorie... Dat is waar.

De schuifmaat methode heb ik tot dusver gebruikt. Maar het is naar mijn idee erg onnauwkeurig omdat de gemeten waarde verandert als je de schuifmaat niet recht houdt (haaks op de cilinder)....

Halen jullie het motorblok er onder weg om dit werkje te doen? Want het voorspatbord zit ook in de weg.

Maar voor de duidelijkheid:

1. BDP vinden adhv schuifmaat (weet iemand wat dit moet zijn?? Ik kom steeds op 20-20,5-21mm)
2. Contactpunten tijdens BDP op 0.35-0.45mm
3. Dan 1.8mm bij 20mm optellen en vastzetten
4. Wanneer de zuiger de schuifmaat raakt moeten de punten opengaan

Zo is het toch gewoon? Ik snap er niks van waarom t steeds mislukt. By the way, ik bedacht me nog iets. Kun je niet je BDP vinden door uit te zoeken wanneer de zuiger de zuigerstop nét raakt en niet meer verder wil? Zo ja, dan kun je het vliegwiel mooi stil houden door de zuiger tegen de zuigerstop te houden om zo een nauwkeurige markering aan te brengen. (EDIT mmm dat moet ik even toelichten; ik bedoel dat je de zuigerstop niet helemaal indraait, maar net ver genoeg dat de zuiger hem aantikt.)

Mvg,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jan 2018 12:46

Je stelt eerst de maximale opening af van de punten (0,35-0,45mm). Daarna zoek je het BDP op met de schuifmaat. Als je spatbord in de weg zit draai je stuur even naar een kant.

Markeer op je vliegwiel waar BDP + voorontsteking zit t.o.v. de markering op het carter (of markeer het zelf even. Dan kun je idd een zuigerstop in het gat draaien terwijl je de zuiger op de juiste positie houdt m.b.v. de markering op je vliegwiel/ carter.

Daarna kun je door het verdraaien van de grondplaat het openingspunt opzoeken van de punten. Ik weet niet hoe jij die bepaalt, maar ik gebruik (ondanks een niet-roker) vloeipapier van shag. Je kan ook een lampje gebruiken (zoals in het WPHB) maar kijk uit dat je de spoel niet te lang bekrachtigt en daarmee de magneten vernield.

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 06 jan 2018 13:32

Dat is wel een andere methode. Ik dat t op die manier eens proberen.

Wat de contactpunten betreft, dat heb ik uit het WPHB gehaald:
Handleiding Tomos.png
Handleiding Tomos.png (8.29 KiB) 10433 keer bekeken
Stuur draaien daar was ik wel opgekomen hoor... ;) Maar dan tikt de schuifmaat nog steeds tegen het spatbord.

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 06 jan 2018 17:01

Hij loopt! Volgens mij had ik de timing altijd goed maar de contactpunten te wijd...

Mooi, hij loopt. Maar hij maakt me toch een herrie van t uit blok! Is dit de beruchte koppelingsveer?

Mvg,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jan 2018 18:27

Als je gaat rijden is het geluiddan weg? Dan is het de 1e versnellingskoppeling. Anders misschien een lekke pakking of niet goed aansluitende uitlaatbocht.

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 06 jan 2018 20:35

Nee dan wordt het juist erger. Het klinkt een beetje alsof er ergens metaal op metaal loopt.

Pakkingen zijn allemaal vervangen voor nieuwe. Uitlaat sluit mooi aan.

Mvg,

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 13 jan 2018 14:41

Goedemiddag,

Hij loopt weer eens niet... Ik wou de ontsteking wat fine tunen en nu lijkt het erop dat ik weer vanaf het begin kan beginnen want hij slaat niet eens meer aan...

Heeft mijn S25/S een afwijkende afstelling dan een A35 ofzoiets? Dat moet toch niet kunnen.

Mvg,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jan 2018 10:39

Ik begrijp uit je vorige post dat het gleuid harder wordt als je gasgeeft, dan zou er wat moeten aanlopen. Bij het bekende knikkergeluid van de koppeling verdwijnd dit als je gasgeeft.

Bij een contactpunten ontsteking zit een ijzeren kern bobine. Staat deze toevallig op een plaatje op de carterdeksel? Dan zit het probleem in het feit dat deze soms geen massa krijgt. Ik heb dit opgelost door tussen frame en houder van de bobine een extra draad te maken zodat ik altijd verzekerd ben van massacontact. Je kan dit ook controleren of dit bij jou ook speelt, want dan vonkt de bougie niet als er geen massa is.

Verder zou je even kunnen checken waar zaken aanlopen (vliegwiel/spoelen of 1e versnellingskoppeling ("haltertjes") tegen carterdeksel verstevigingen waar het lager zit).

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 14 jan 2018 15:40

Goedemiddag,

Ik denk dat ik het ontstekings mysterie heb opgelost. Ik probeerde namelijk de ontsteking stap voor stap af te stellen zoals het in het WPHB beschreven staat en hier suggereren ze dat je BDP moet vinden en DAN de contactpunten moet stellen. Dit werkte dus duidelijk niet.

Tot dat ik dit tegen kwam uit een artikel van Myronsmopeds (http://www.myronsmopeds.com/category/ignition/bosch/): "Swapping Flywheels: Nearly identical flywheels can have different timing angles. That means the woodruff key groove is at a different angles to the “bump” on the points cam. So you can swap flywheels but your ignition timing would be way off."

Oftewel verschillende vliegwielen kunnen verschillende hoeken hebben waaronder de "meeneemnok" staat. Toen ik dat las bedacht ik me dat als ik de punten stel op BDP en dit is niet hetzelfde vliegwiel als ze in het WPHB hebben gebruikt dan is dat helemaal niet het punt waarop de punten maximaal open staan... Dus daarna de punten gesteld onder de maximale nokhoogte van mijn vliegwiel, et voilà!

Goed, nu dat is opgelost, ik denk dat ik maar weer het blokje open moet maken om te kijken wat er aanloopt inderdaad. Hij maakt ook heel veel toeren trouwens al dan niet nét voor het schakelen naar de tweede versnelling.

Mvg,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jan 2018 08:13

Nogmaals het punten-ontsteking afstelverhaal:

Punten stel je eerst af op maximale opening (0,35-0,45 mm). Dit is onafhankelijk van hoe je ontsteking staat. Dit heeft alleen te maken met de oploopnok in het vliegwiel.

Pas daarna zoek je met bijv. de achterkant van een uitgeschoven schuifmaat het BDP op van je zuiger en trek je daar weer 1,8-2,0 mm vanaf (of tel er bij omdat de afstand tot BDP groter wordt). Als je die maat hebt kun je dit markeren op zowel je carter als het vliegwiel (waar deze naast de markering op het carter zit) en kun je mbv een zuigerstop (met dank voor de tip van een ander forumlid) ervoor zorgen dat deze niet verloopt als je met de grondplaat gaat draaien. Je draait je grondplaat daarna zover totdat de punten gaan openen. Dit kun je controleren met een vloeipapiertje van shag, of voor de professionals onder ons, met een lampje op batterij die tussen punten (+) en massa wordt gezet. Wanneer het lampje uitgaat is dat het moment dat de punten geen contact meer maken en dus open zijn (=ontsteektijdstip).

Het verhaal met vliegwielen en verschillen tov van de spiebaan en oploopnok herken ik niet, aangezien de oploopnok en spiebaan deel uitmaken van hetzelfde onderdeel. Voor zover ik weet werden deze computergestuurd gefabriceerd (CNC draaien/ frezen) en is de nok altijd tov de spiebaan gemaakt. Daarin zou dus theoretisch geen verschil kunnen zitten. Tenzij je een Tomos vliegwiel verwisselt met die van bijv. een Puch oid.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 17 jan 2018 14:53

Bdp kun je makkelijk bepalen als je een zuigerstop hebt, vliegwiel links draaien tot de zuiger de stop raakt en dan vliegwiel met carter markeren.
Dan hetzelfde rechtsom doen.
Meetlint pakken en afstand van de markeringen opmeten op het vliegwiel. (bv 55 mm)
Het midden hiervan is het dan (27,5) dat is het bdp

Je vliegwiel heeft een omtrek van 360 mm, dus voor een tomos een markering 22 mm voor het bdp zetten.

Afbeelding

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 19 jan 2018 10:10

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga dit weekend de zuigerstop manier proberen.

Met vriendelijke groeten,

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 21 jan 2018 23:05

Goedenavond heren,

Bij het opmeten van mijn vliegwiel ben ik er achter gekomen dat die 370mm in omtrek is. Is dat normaal bij Tomos?

En ik heb het midden van de twee markeringen (agv de zuigerstop) gemarkeerd, maar deze markering correspondeert niet met het BDP. Hoe kan dat nou?

-EDIT- Ik had een foutje gemaakt, de markering correspondeert wél met het BDP. Met een beetje rekenen (ivm 370mm) heb ik mijn voorontsteking gemarkeerd op 22 graden. De Tomos wil niet lopen maar hij zit er wel steeds dichtbij. Blijf wel bezig overigens...

Mvg,

Studentje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Studentje » 12 feb 2018 19:43

Goedenavond heren,

Ik heb het probleem gevonden. Het was namelijk de cdi. Die helemaal niet werkt icm contactpunten... Hiervoor moet je zo'n oude (dikke) bobine gebruiken. Een cdi is bedoeld voor electronische ontstekingen. Ik begon me af te vragen of dat t zou kunnen zijn aangezien mijn Citta ook zo'n bobine heeft met contactpunten.

Gek dat niemand anders mij dat wist te vertellen. Bedankt voor jullie hulp!

Mvg,

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen