• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos lekt transmissie-olie

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 06 feb 2018 18:39

Het gaat om een Tomos Standard uit 2010. Enige tijd geleden is de koppeling gerepareerd, en sindsdien lekt íe. Alleen het gekke is dat de lekkage niet bij het linker carterdeksel vandaan lijkt te komen. Ik ben met mijn vinger langs de pakking gegaan, en daar is alles kurkdroog. Het lijkt alsof hij lekt bij het middencarter, de oliedruppels hangen precies in het midden, bij de naad, op de plek waar de middenbok er onder geschroefd zit. En sinds gisteren hangen er ook druppels aan de aftapplug.

Het hele blok eronder vandaan slopen zie ik niet zitten, en mijn vaste bromboer waarschuwde mij dat wanneer het lek inderdaad bij het middencarter zou zitten dit een zeer kostbare reparatie zou worden, omdat dan het hele blok er onder vandaan zou moeten worden gehaald en gesplitst.

Ik heb twee foto's geplaatst, wellicht dat iemand hier op basis van de foto's nog een helder idee heeft, voordat ik straks heel veel geld kwijt ben.
Afbeelding
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 feb 2018 17:15

Het bevreemd me dat op de 2e foto de naad tussen de carterhelften wel droog is (itt die van de kap en bij de aftapplug).

Als het idd een pakkinglek zou zijn van deze carterhelften is het niet zo'n drama, alleen moet wel alles uitgebouwd worden (vliegwiel/ koppeling van de krukas en carter leeg van tandwielen en assen, cilinder los). Kost een beetje tijd maar is prima zelf te doen. Is er wat gedaan aan de middencarters voor zover je weet?

Soms zitten de bouten die de carterhelften bij elkaar houden niet goed vast en dan gaat ie lekken op die plaats (zitten in het carter). Of de oude pakkingresten zijn niet goed weg gehaald of er zitten deuken in de pasvlakken. Soms kan het ook gewoon zijn doordat men te enthousiast de olie in het carter wil krijgen en een deel erlangs loopt. Zoals ik al zei over de foto's, het is vreemd dat de lekkage zich beperkt tot waar de middenbok zit en niet over de hele onderkant van het blok is gegaan. Misschien moet je het even schoonvegen en na een tijdje nog eens kijken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 14 feb 2018 22:39

Ik heb nog eens goed gekeken en het lijkt er op dat de olie van achter het voortandwiel vandaan lekt en vervolgens naar het laagste punt loopt. Dus dat zal dan (voor de zoveelste keer) weer door een lekke keerring komen. Er is niks gedaan aan de middencarters, die zijn sinds 2010 niet van elkaar geweest. Waar de olie op rechts vandaan komt is niet duidelijk, want de pakking bij de rechter carterkap is kurkdroog. Ik heb voor de zekerheid de aftap-, bijvul- en controleplug nog eens extra vastgedraaid.

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 15 feb 2018 18:54

Enige tijd geleden is de koppeling gerepareerd, en sindsdien lekt íe.
De koperen ringentjes van de aftap-, bijvul- en controleplug ook vervangen? die worden wel eens vergeten.
Anders waarschijnlijk lekkage via kickstartas/vtw-keerring
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki