• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet meer.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 21 jan 2018 12:35

Hallo,
Ik heb een tomos 65cc met een import 65cc cilinder, een 15/15 dollorto sha replica carburateur, een 15mm spruitstuk, sproeier 76 en een 50cc hd cilinder kop. Sinds vorige week deed mijn Tomos het weer, Maar toen ik vorige week zaterdag aan het rijden was wilde hij op eens niet meer starten. Voor mijn gevoel ligt dit aan de ontsteking. Er zit al een nieuwe condensator op maar dat helpt niet. Ik heb even gekeken naar de bougie, die vonkt meestal niet en als die vonkt is het een heel zwak vonkje. Ik heb de bougie ook nog even op een andere brommer gezet, die brommer liep toen erg goed. Er is niks geks gebeurt, de Tomos wilde opeens niet meer starten. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Ik hoor het graag,

Groet,

Bram

Matthew
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Matthew » 21 jan 2018 13:41

Hallo,

Vonkte de bougie op de 'andere' brommer wel mooi blauw?
Al de carb opengemaakt en schoongeblazen?

mvg
In bezit:
-Tomos s25 1987
-Tomos s25 1977 (Loopt niet)
-Tomos Funtastic '07
-Gilera Typhoon '04-'05

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 21 jan 2018 15:46

Bedankt voor je antwoord,
Ik denk dat de bougie toen wel mooi vonkte het was op een brommer van een vriend van me. De bougie van die brommer heb ik ook even op mijn brommer gezet, die vonkte toen ook niet goed. De carburateur is net nieuw dus ik denk niet dat die vies zal zijn.

Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jan 2018 21:25

Je geeft aan "nieuwe condensator geplaatst", dus neem ik aan dat het een puntenontsteking betreft. Heb ik de volgende vragen voor je:

- Staat de maximale opening van de punten goed (0,35-0,45 mm)
- openen de punten ook als je het vliegwiel draait en hoe ver/ welk moment?
- Tijdstip controleren indien bovenstaande gecontroleerd is en in orde.
- Punten aanlegvlakken zijn schoon en niet ingebrand waardoor er geen/ slecht contact is in gesloten toestand?

In het laatste geval zou dit de oorzaak kunnen zijn als opening en tijdstip klopt, want de punten moeten gesloten zijn en goed contact kunnen maken anders krijg je een slechte vonk omdat de energie die uit de magneten en spoelen moet komen niet wordt opgewekt. Door een slechte condensator kunnen punten "inbranden".
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 10 feb 2018 17:11

Hallo, nog bedankt voor uw antwoord.
Ik heb de brommer bij de Brommer/fietsen maker in de buurt gebracht.
Vanochtend heb ik hem weer opgehaald en hij deed het perfect. Ik was er erg blij mee.
Maar toen ik vanmiddag een stukje ging rijden (nog geen 2 km) en hem stil reed viel hij meteen uit bij stilstand en er kwam wat meer rook hier en daar vandaan.
Toen ik de Tomos toen weer wilde starten bleek de kickstarter muurvast te zitten.
Ik ben maar naar huis gelopen. Ik heb thuis even snel de cilinderkop er af gedraaid, maar vanaf daar is er niks raars te zien.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik hoor het graag,

Groet,
Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 feb 2018 02:39

Tip van de dag: Teruggaan naar de brommerreparateur. Iets zit niet goed, je hebt wettelijke garantie op reparaties!! Niet zelf aan liggen klooien.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 10 mar 2018 12:08

Hallo,
Ik heb vandaag de brommer weer opgehaald bij de fiets/brom maker.
Hij zegt dat de kickstart kapot is en dat ik hem eerst omhoog moet trekken.
Dat heb ik gedaan en dan loopt hij weer mooi. Maar af en toe zit hij echt heel vast.
En soms als ik dan een stukje rij dan blokeert hij ofzo en valt hij opeens uit, gas geven reageert hij dan ook niet op.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mar 2018 23:02

Teruggaan en niet accepteren dat je je Tomos zo terug ontvangt. Daarvoor is het een reparateur en heb je (mits een erkende) garantie op reparaties.

Was de kickstart al defect (het omhoog moeten trekken) of is dit gekomen nadat de brommer bij de reparateur is geweest?

Ik begrijp het gedeelte van het blokkeeren niet zo goed. Bedoel je dat de motor stopt (vanwege brandstofprobleem) en geen reactie op gasgeven geeft of dat de kickstart de boel blokkeert en daardoor de motor uitvalt (niet meer kunnen draaien)?

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 11 mar 2018 10:11

De kickstart moest ik sinds ik hem heb soms al omhoogtrekken. De reparateur had het erover dat de kickstart kapot is en dat dat rond de 200 euro kost om te repareren. Aangezien het een oud brommertje is voor de lol heb ik dit niet gedaan.
Na dat ik gister het bericht op het forum heb gezet heb ik geen last meer gehad van het blokkeren. Misschien is dat omdat het blok nog niet helemaal warm is ofzo. Maar het zou inderdaad ook kunnen dat de kickstart blokkeert, maar ik weet niet zo goed hoe je dit kunt zien. Ik denk dat het geen brandstof probleem is. Gister heb ik soms met van alles geprobeerd de kickstart omhoog te krijgen zodat ik kan kicken. Ik zat te denken om iets (een pin ofzo) bij de kickstart te doen waardoor hij niet omlaag kan gaan, is dit verstandig? Als de kickstart goed staat en ik kan trappen dan gaat hij meestal ook wel snel aan.
Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 mar 2018 11:58

Als je kickstartpedaal niet meer terugkomt in de oorspronkelijke positie kan de veer gebroken zijn, deze niet voldoende is opgespannen of de as te zwaar lopen door de verschillende draaiende onderdelen en lagering in de bak. Het niet terugkomen in de bovenste positie kan gevolgen hebben voor het kickstartmechanisme dat deze ineens kan aangrijpen en daarmee de motor blokkeert. Het lijkt me wel zaak dit te fixen!!

Als je zelf handig bent kun je dit zelf fixen, het hoeft geen 200 euro te kosten en een professional zou er hooguit een uurtje mee bezig zijn. Ik denk dat de diagnosekosten meegetelt hebben, anders kan ik het niet verklaren.

Kijk eens in onze wiki sectie, misschien kun je daar vinden wat je nodig hebt om het probleem te vinden en te verhelpen.

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 11 mar 2018 12:20

Kan het kwaad als ik er voor zorg door middel van een pin of iets daarvan dat de kickstart niet verder naar onder kan?

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 11 mar 2018 12:32

20180311_122548.jpg
Hierbij nog een foto van de kickstart.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mar 2018 14:35

De spie zit ondersteboven. Het schroefdraaddeel hoort bovenop te zitten (waarmee de "kop" van de spie meteen als stuit werkt). Voor zover ik kan zien op de foto zie ik helemaal geen veer achter de kickstart zitten, klopt dit? Ook mis ik het busje wat bovenin het pedaal hoort (teveel speling op draaiende deel bij de spie).

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 16 mar 2018 17:44

Hallo,
Bedankt voor je antwoord.
Ik neem aan dat de spie de verticale pen is die de kickstart vast houd? zo ja daar heeft nooit schroefdraad opgezeten. Is dit noodzakelijk? De veer die achter de kickstart hoort te zat er niet meer lekker op en heb ik er afgehaald daar wil ik nog wel een nieuwe voor halen. Maar ik zie het nut niet zo van dat veertje, Ik weet niet precies wat je bedoelt met busje bovenin pedaal. Wat houdt dit in?

Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mar 2018 08:55

Afbeelding

Hier zie je de juiste montage van je kickstartpedaal. Ja, de schroefdraad houdt de spie op zijn plek anders valt deze er aan de onderkant uit.

Het busje zit bovenin het pedaal om de spie waar de schroefdraad normaal eruit komt. Het heeft als functie dat je de moer lekker vast kan zetten, maar het pedaal nog steeds kan draaien naar buiten. Zonder draai je het scharnierpunt vast.

klik voor meer details. Het gaat om onderdeel 18 van de exploded view.

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 17 mar 2018 09:30

Hartelijk dank, ik ga er even naar kijken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers