• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vraagteken veer kapot?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 21 apr 2018 21:30

Hallo,
Ik heb weer eens een vraagje.
Mijn Tomos valt soms in een soort vrij. Hij gaat dan niet vooruit alleen kan je wel gas geven. Een soort neutraal bij een schakel brommer. En soms ratelt de Tomos erg als ik voor of achteruit loop (vooral achteruit). Als de Tomos aanstaat kan ik hem niet/amper achteruit lopen dan blokkeert hij. Ik zit zelf te denken aan de vraagteken veer. Kan dit kloppen? Of denken jullie dat het wat anders is?

Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 apr 2018 17:29

Kan idd gebroken zijn of verslapt. In het laatste geval kunnen de rollen in de kooi in de nesteling blijven zitten. Zoek hier maar eens op, we hebben dacht ik zelfs een wiki onderwerp hierover.

Als je het zeker wil weten is de enige manier om de bak te openen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 26 apr 2018 18:57

Bedankt!

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 01 mei 2018 13:32

Hallo,
Ik heb mijn vraagteken veer vervangen. De Tomos blokkeert niet meer met achteruit lopen. Alleen het in de vrij vallen is nog niet verholpen. Ligt dit aan een versleten koppeling? Of denken jullie dat het aan iets anders is? en als het een versleten koppeling is hoe kan dit? Of wat zorgt er voor dat de koppeling sneller slijt?
Ik zie graag een reactie tegemoet,

Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2018 12:57

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf, kunnen de rollen in de holtes blijven zitten van de kooi, de veer is dan niet krachtig genoeg om de 1e versnellingskoppeling weer in te schakelen. Dit heet innesteling. Zie onderstaande foto. Je kan dit met een dremel proberen wat te verminderen. Let er wel op dat de kooi taps toeloopt.

Afbeelding

Koppeling heeft er niets mee te maken.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 02 mei 2018 23:08

Bedankt! ik ga er even naar kijken.

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 02 mei 2018 23:41

Is dit iets wat steeds erger wordt? En kan dit worden veroorzaakt door wild rijgedrag? zoals wheely's?
Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 mei 2018 19:25

Lang in de 2e versnelling rijden met laag oliepeil veroorzaakt dit, maar uiteindelijk slijt dit zowiezo in vanwege de hardere rollen en het zachtere materiaal van de kooi. Daar is weinig aan te doen, maar als je netjes onderhoud pleegd en dit regelmatig controleert, kun je het proces in de gaten houden.

Uiteraard door onbenullig rijden krijg je dit ook natuurlijk ook..;)

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 07 mei 2018 10:53

Oke, hardstikke bedankt.
Bij mij zal het vast mede door het rijden met laag oliepeil veroorzaakt zijn. Mijn blok lekte namelijk wat.
Vooral bij kickstart en ketting. Dit zal denk ik door een lekke kering komen.

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 11 mei 2018 18:31

Hallo, Ik heb het gevoel dat er te weinig olie in mijn blok zit. Als ik dat boutje in de carter er namelijk uithaal dan moet ik mijn Tomos best schuin houden voordat er pas olie uitkomt. Is het erg als ik er wat Putoline GP10 bij gooi?
Ik hoor het graag.
Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 mei 2018 21:35

Voor zover ik begrijp is Putoline GP10 een versnellingsbakolie voor handgeschakelde transmissies. De specificatie en werking is anders dan de ATF in de automatische transmissie van jouw Tomos .

ATF zorgt namelijk niet alleen voor smering, maar ook voor reiniging, koeling en krachtoverbrenging tussen de koppelingsegmenten en het koppelingshuis (zgn. "natte" koppeling), in tegenstelling tot een handgeschakelde transmissie waarbij de koppeling (platen) droog is en de olie alleen voor de smering en koeling zorgt.

Ik zou geen GP10 in de bak (erbij) doen, want dit zal op langere termijn meer kwaad dan goed doen. Gewoon een fles ATF halen en bijvullen tot het niveau aan het gat van de bak staat.

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 12 mei 2018 10:34

Oke bedankt,
Ik heb nog wel een vraagje over die rollenkooi. Ik heb uw foto bekeken en de wiki pagina.
Klopt het dat die kooi vlak moet worden gemaakt? Dus dat er van binnen geen verschil in hoogte meer zit?
En ik begrijp niet zo goed waar die kooi zit. Ik neem aan ergens bij het vraagteken veertje. En als ik mijn voortandwiel keerring vervang, moet ik dan ook mijn vliegwiel en ontsteking eraf halen? Of kan ik daar omheen. Ik heb ook gelezen dat het verstanding is om het vulbusje te vervangen, zijn er nog meer dingen die verstandig zijn om dan mee te pakken?
Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 mei 2018 08:39

Nee, de vlakken lopen taps toe. Dus niet geheel vlak maken zodat de vlakken met de buitenkant gelijk lopen. Het enige wat je kan doen is de kuil die is ontstaan doordat de rollen steeds op dezelfde plek inlslijten wat te verminderen door er naast materiaal weg te slijpen. Maar zorg ervoor dat de vlakken naar binnen lopen (vorm niet veranderen) Het is slechts een tijdelijk middel, uiteindelijk zal je de ring moeten vervangen.

Misschien is de vorm nog het beste te zien op deze afbeelding (tekening).
Afbeelding

De "kooi" is het samenstel van de ring op het tandwiel en het andere deel (gevorkte bus waar ook het kleine kettinkje overheen gaat in de bak voor de kickstart). Overigens, ik gaf aan dat het komt doordat er met slechte kwaliteit (=oude) en/of te laag peil wrrd gereden, maar er is nog iets wat vaak de oorzaak is namelijk kicken met het achterwiel aan de grond en niet vrij op de bokstandaard. Door de grote kracht via het kickstartmechanisme druk je de rol extra hard in het oppervlak van de kooivlakken. Dit is uiteindelijk uitgekomen omdat e-start rijders er minder last van hadden (want de statmotor drijft de krukas rechtstreeks aan ipv via de overbrenging over de versnellingen).

Wat ook belangrijk is bij het weer samenbouwen van de kooi dat de pal op de ring en het gaatje waar de vraagtekenveer ingehaakt wordt op 90 graden haaks van elkaar staan. Dus als je de pal rechtboven houdt , zit het gaatje (in de gevorkte bus) links daarvan op 90 graden (zie bijlage). Dit zorgt ervoor dat de veer op de juiste spanning staat en kan bewegen binnen de ruimte die nodig is om de kooi te laten werken.

Om je voortandwielkeerring te vervangen is het niet nodig om vliegwiel/ ontsteking en/of koppeling eraf te halen. Deze kun je vervangen door het voorste kettingwiel los te draaien, de afstandbus los te nemen en de oude keerring met een haak of kleine platte schroevendraaier uit de passing te wippen. Maar misschien vind je het handiger als de kickstartas niet in de weg zit. Bij montage is wel belangrijk dat de nieuwe keerring zo recht mogelijk in de passing wordt gedrukt.Dit kan gewoon met de hand, eventueel de kraag/ lip (waar de afstandbus weer in komt) licht invetten met een kogellagervet oid. Dit voorkomt drooglopen.

Het afstandbusje hoeft niet vervangen te worden, die dient alleen als steun tussen lager en kettingwiel. Maar denk er wel aan om de boel goed strak aan te draaien (en dmv de rubber ring van oude binnenband lekvrij te krijgen indien er een dunne imitatietandwiel wordt gebruikt) anders gaat het weer lekken maar niet omdat de keerring lekt.

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 13 mei 2018 11:44

Heel erg bedankt!

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 18 mei 2018 19:59

Als ik trouwens een nieuwe rollenkooi koop https://www.tomoshop.nl/tomos-tomos-ond ... -kooi.html. Is het toch ook opgelost?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 mei 2018 09:49

Zou kunnen, maar ik heb ook al eens van anderen meegekregen die dat onderdeel vervingen dat het probleem niet opgelost bleek. Ook de rolletjes zelf kunnen platte kantjes hebben.

Om er zeker van te zijn dat het de kooi is, kun je mi.i eerst beter de vlakken met de innesteling proberen uit te vlakken zodat er geen kuiltje meer voelbaar is. Als dat je probleem oplost kun je altijd nog overwegen de kooi te vervangen tzt.

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 20 mei 2018 09:54

Oke, Bedankt

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 28 mei 2018 21:33

Ik heb nog een oud maar wel goed Tomos blokje gefixt. Daar kan ik toch ook de rollenkooi uithalen en die in mijn Tomos zetten? Of zie ik dit verkeerd?
Groet,

Bram

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2018 12:40

Als dat eenzelfde constructie is ja.

BramW123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 29 mei 2018 17:21

Oke bedankt, Het kan alleen als het het zelfde blok is als wat ik onder mijn Tomos heb? Of is dit bij elke Tomos hetzelfde?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen