• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Lekkage

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 11 jun 2018 17:44

Hallo,
Ik zit weer eens met een vraagje.
Ik heb de rollenkooi van mijn Tomos vervangen. Dit verliep perfect, hij rijd weer goed.
Ook heb ik de voortandwiel keerring en O-ring vervangen omdat daar lekkage was.
Ik heb er ook wat vloeibare pakking tussen gedaan in de hoop dat dit zou werken.
Ik heb de ketting en tandwielen goed schoon gemaakt. Ook zet ik de Tomos nu tegen de muur inplaats van de zij standaard.
Alleen heb ik het idee dat hij toch weer lekt. De ketting en tandwielen zijn nog niet zo smerig, maar ik het wel het idee dat deze langzaam weer vet worden. Ook is de kickstart is vettig.
Ik heb een extra blok waar ik onderdelen uit kan halen, alleen weet ik niet zo goed wat verstandig is om te doen.
Wat raden jullie aan?

Ik zie graag een reactie,

Groet,

Bram
Omhoog


joost*
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 apr 2016 23:20
  • Citeer

Berichtdoor joost* » 11 jun 2018 20:13

misschien lekt die bij de kickstart as? even zo'n moer met keerring erop draaien en dan ben je er vanaf
Tomos caferacer
viewtopic.php?p=351034#p351034
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 13 jun 2018 17:20

Bedankt voor je antwoord,
Ik heb er al zo'n moer op gezet.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jun 2018 21:44

Vloeibare pakking tussen keerring en afstandbus heeft niet zoveel zin, aangezien de bus in de keerring draait.

Enige wat ik mij kan voorstellen is dat de sealring in het naaldlager waar de kickstartas doorheen loopt wat zweet. Bij gebruik zal er altijd wel ergens wat olie langskomen. De mate waarin is afhankelijk van de slijtage van onderdelen en spelingen (kettingwiel goed vast op de bus). Het kan zijn dat, ondanks schoonmaken van ketting, er toch uit de kettingschakels troep komt zetten die tijdens het rijden door warmte-ontwikkeling eruit komt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 15 jun 2018 20:23

Oke, Bedankt voor je antwoord.
Kan ik iets aan die lekkage doen? Zou ik de sealirng in het naadlager moeten vervangen?
Of is dit iets waar je vrij weinig aan kan doen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jun 2018 20:37

De vraag is of het ATF is of iets anders wat er lekt (je hebt de ketting schoongemaakt, maar waarmee en is dit niet hetgeen wat eruit druipt?). Waar ruikt het naar, echt ATF of misschien wel 2-takt mix?

Ik zou het even aanzien of het probleem blijft, eventueel goed schoonhouden en kijken of je een bron kan vinden waar het vandaan komt. Seal zit in naaldlager en compleet lager moet samen met de andere vervangen worden in het middentandwiel.. Kan alleen met een pers.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 30 jun 2018 17:31

Bedankt voor uw antwoord.
Vanochtend lag er een beste vlek onder de Tomos.
Ik heb het idee dat dit bij de kickstart weg komt omdat deze erg vet is.
Is dit ook gemakkelijk op te lossen?
Of moet ik dan echt met de naaldlagers bezig?
Bijlagen
20180630_171758.jpg
(let niet op de kickstart die zit niet goed)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 jul 2018 13:27

Wat ik mij afvraag is of de moer waarmee het kettingwiel vastgezet wordt wel ver genoeg op de as kan komen ivm de keerrring voor de kickstartas. het lijkt mij van niet anders loop je kans de keerring eruit te drukken. Hierdoor kan er (niet voelbaar) spelig blijven tussen kettingwiel en afstandbus en lager in de bak, waardoor er tzt toch weer lekkage optreedt. Dit gebeurt ook bij te dunne imitatie kettingwielen waardooor de (originele) moer tot het einde van de schroefdraad erop gedraaid wordt maar niet strak genoeg kan zitten om de delen zelfdichtend te krijgen (wat de bedoeling is). Enige remedie die ik kan bedenken is tussen alle genoemde delen een ring te plaatsten van een oude binnenband (zelf knippen en op maat maken) en dan nog eens te kijken of de lekkage optreedt. Je weet 100% zeker dat dit atf is en geen brandstof+2-taktmix?

Btw, ik mis een afdekplaat waar de kixkstartveer en 2 opsluitringen (blijkbaar nog 1 zichtbaar op de foto) tegenaan moeten komen aan dde afdekkap van het vliegwiel. Is dit bewust nu voor de foto weggelaten of heeft dit een andere oorzaak, want normaakl mag/ kun je niet zo tegebn het kettingwiel aankijken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 03 jul 2018 13:32

Bedankt voor uw antwoord.
Het klopt inderdaad dat er geen afdekplaat, kickstartveer en 2 opsluitingen meer opzitten. De afdekplaat paste er niet meer op in verband met de moer met keerring die er nu op zit heb ik besloten hem eraf te halen omdat het niet meer lekker paste. Het veertje is ooit een keer kapot gegaan waarna ik er geen nieuwe meer op heb gezet omdat dit mij niet belangrijk leek, of heb ik dit verkeerd en dit dit wel degelijk belangrijk? Ik heb het idee dat dit atf is omdat ik niet zou weten waar de brandstof+2-taktmix weg zou kunnen komen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2018 22:32

Je carburateur kan lekken en gezien de foto neem ik aan dat je met metalen kappen deze nidden onder het frame hebt. Er zit een gaatje in het "bakje" waar de carburateur in zit die uitkomt naast het voorste kettingwiel. Als daar dus iets uitkomt kan dit lijken op lekkage van ATF terwijl dit niet het geval is. Leg eens een vel papier of krant onder en ruik eraan de volgende dag. Ruik je benzinevdan is dat het. Is de kleur rood (geruikelijk bij ATF) dan is de lekkage idd uit de bak. Of heb je kleurloze ATF gebruikt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 05 jul 2018 14:17

Bedankt voor uw antwoord,
Dat met die krant ga ik vanavond even doen. Ik heb een 65cc Tomos waarbij de carburateur naar buiten is uitgebouwd, maar origineel had ik inderdaad eerst de carburateur onder het frame. Ik ga het even checken met de krant of het ATF of benzine is. In mijn vorige bericht gaf ik aan waarom mijn kickstart er zo bijhangt. Kan dit kwaad?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jul 2018 17:10

Op zich niet tenzij hij omlaag hangt en je in een bocht ergens kan blijven haken. Het is wel beter om deze op de een of andere wijze omhoog te houden. Kun je het gat in die plaat niet opboren oid dat de moer er niet tegenaan loopt en je de kickstart op de juiste wijze weer kan laten veren?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

BramW123
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 aug 2017 19:44
  • Citeer

Berichtdoor BramW123 » 09 jul 2018 11:08

Ik ga wel even wat proberen.
Bedankt!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.