• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start slecht en valt meteen uit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
TomosFlexer2005
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:34
  • Citeer

Berichtdoor TomosFlexer2005 » 28 aug 2018 18:46

Hoi allemaal,

Mijn Tomos heeft wat kuren. Na enkele malen met choke aankicken hoor je wat geknetter en dan houdt hij er weer mee op. Hierna zelfde verhaal zonder choke, maar na paar keer start hij niet meer en moet ik weer met choke doen om te starten.

Ik heb de krukaskeerringen vervangen, alle pakkingen vervangen, uitlaat is niet verstopt en carburateur is schoon gemaakt. Hij vonkt goed, dus snap niet zo goed wat het probleem is..

Standaard carburateur met sproeier maat 49 en standaard uitlaat.

Kan het aan de sproeier liggen? Welke maat zal ik dan proberen? Of iemand anders een idee waar het aan kan liggen?

Ik ben een beetje ten einde raad..

Groetjes,

TomosFlexer2005
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3874
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 29 aug 2018 17:54

Heeft hij hiervoor wel redelijk gelopen.
Heb je het blok gesplitst gehad?
Keerring aan de koppelings kant misschien beschadigt met monteren, krukas is aan die kant niet taps en heeft een verdikking waardoor de kans bestaat dat je hem sloopt met onjuist monteren...(valse lucht)
Sluit het membraan nog goed?
Omhoog

TomosFlexer2005
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:34
  • Citeer

Berichtdoor TomosFlexer2005 » 29 aug 2018 18:20

Ik heb dit blok zo gekocht, hij zou daarvoor wel goed gelopen moeten hebben.

Heb het blok niet gesplitst gehad, alleen keerringen vervangen, maar verwacht niet dat het probleem hierbij ligt.. Bij valse lucht zou hij nog wel moeten starten toch? En cilinder wordt niet erg heet.

Het membraan heb ik ook al vervangen, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3874
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 29 aug 2018 19:29

Met redelijk wat valse lucht zuigt hij de lucht niet door de carb aan en heb je dus amper of geen mengsel.
Als het een snor is met een 9 mm carb moet hij op spoeier 49 gewoon kunnen lopen.
Omhoog

TomosFlexer2005
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:34
  • Citeer

Berichtdoor TomosFlexer2005 » 30 aug 2018 10:51

Dat klopt, maar hoor geen valse lucht en bovendien start hij in eerste instantie wel. Dit houdt alleen altijd maar enkele seconde aan en doet hij pas na enkele keer kicken met choke. Na eerste keer starten, doet hij het vervolgens aantal keren meteen (ook zonder choke), maar nooit langer dan enkele seconden.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 aug 2018 17:28

Valse lucht hoor je niet echt. Wel kan je dit ontdekken met de deo-test zoals dit op het forum genoemd wordt. Spuit op plekken waar je valse lucht vermoed (met draaiende motor uiteraard). Waar de motor anders gaat draaien wanneer je op een bepaalde plek spuit zit daar je valse lucht. Meest verdachte plekken zijn spruitstuk/ aansluiting carburateur en voetpakking/ blokaansluiting. Uit het feit dat je aangeeft dat de motor wel even op de choke wil draaien, is dat voor mij een indikatie dat het probleem zit bij de aansluiting op het spruitstuk. Dit is een bekend probleem en makkelijk op te lossen door de carburateur goed aan te drukken wanneer je hem vastdraait. Wat voor vulbus zit er op je carburateur? Eentje met kraag of een zonder?
Ik heb dit blok zo gekocht, hij zou daarvoor wel goed gelopen moeten hebben.
Heb je de verkoper zo geloofd op zijn blauwe ogen? Heb je het blok niet zien/ horen draaien?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomosFlexer2005
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:34
  • Citeer

Berichtdoor TomosFlexer2005 » 31 aug 2018 11:55

Het probleem is een beetje dat de motor niet lang genoeg loopt voor de deo test. Ik heb een hele set met nieuwe pakkingen gekocht + vloeibare pakking om zeker te weten dat valse lucht niet het probleem is tussen blok en cilinder en tussen cilinder en cilinderblok. Tussen spruitstuk en cilinder zitten net nieuwe pakkingen.

Wat is het verschil tussen met en zonder kraag?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3874
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 31 aug 2018 15:02

Geen idee of je vloeibare pakking hebt gebruik bij de koppakking, maar dat spul kan niet tegen die druk, dus kans op valse lucht.
Kop netjes kruislings aangedraaid en niet in 1 keer vast?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 aug 2018 20:10

......Wat is het verschil tussen met en zonder kraag?
Het verschil is dat in het geval van de bus met kraag er een rubber ring achter zit dat voor de afdichting van de carburateur naar het spruitstuk moet zorgen. Druk je de carburateur niet goed aan tijdens het vastzetten, krijg je gegarandeerd valse lucht tussen carburateur en spruitstuk,.

In geval van een bus zonder kraag moet je de bus eerst goed tot achterin de aansluituing van de carburateur drukken voordat je de carburateur op het spruitstuk zet.

Het gaat erom dat de spleet van de SHA gedicht wordt zodat er geen valse lucht kan ontstaan.

Ik bedoel de spleet bij de pijl.
Bijlagen
SHA valse lucht probleem.jpg
SHA valse lucht probleem.jpg (47.05 KiB) 6503 keer bekeken
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomosFlexer2005
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:34
  • Citeer

Berichtdoor TomosFlexer2005 » 04 sep 2018 18:54

Oke, het probleem is er nog steeds. Alle pakkingen vervangen, geen resultaat.
Ook keerring nogmaals vervangen, geen resultaat.

Deotest doet niets.

Ik heb twee video's gemaakt van het probleem, misschien weten jullie het daardoor

https://www.youtube.com/watch?v=I3ZfkHfj0Dc
https://www.youtube.com/watch?v=G7U7ixJJZfw

Ik hoop dat jullie er wijzer van worden.
Omhoog

TomosFlexer2005
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:34
  • Citeer

Berichtdoor TomosFlexer2005 » 04 sep 2018 18:58

Vergeten te zeggen: wanneer ik hem zonder choke start als hij wat warmer is, zoals in de tweede video, hoor je af en toe hele harde knallen uit de uitlaat. Wellicht hebben jullie daar nog iets aan.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 sep 2018 13:02

Klinkt mij als een verkeerde timing van de ontsteking als deotest geen resultaat geeft. Zeker na wat je in je laatste post aangeeft is dit bij mij verdachte nr.1.

Vliegwiel zit goed op en over de spie op de krukas? Wat voor ontsteking heb je? Punten, electronisch of met pick-up? Welke CDI/ bobine gebruik je erbij?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomosFlexer2005
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:34
  • Citeer

Berichtdoor TomosFlexer2005 » 05 sep 2018 13:14

Ik heb punten ontsteking en gebruik een standaard tomos CDI/bobine.

Moet ik dan de ontsteking anders afstellen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 sep 2018 16:35

Hoe staat ie nu, heb je dat al gecheckt? Punten afstelling 0,35-0,45 mm opening (eerst dit afstellen), dan timing op 1,8 - 2,0 mm voor BDP. Zorg er wel voor dat het vliegwiel goed op de spie zit, dus niet verdraaid is doordat de spiebaan is doorgeslagen , spie gebroken is of het vliegwiel slingerd omdat deze nog half op de spie rust.

Wat voor vonkkleur heb je nu? Wat voor bougie gebruik je?

Btw, die knallen zijn onverbrande benzine(resten) uit de cilinder die in de uitlaat terecht komen die door een vlamfront uit de cilinder alsnog tot ontbranding komen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 22 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.