• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Zit mijn tomos aan z'n top?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 04 nov 2018 20:41

Allereerst, ik wou in opvoeren posten maar om een of andere reden gaat dat niet dus plaats ik m'n vraag maar hier.

Ik lees hier op de site het volgende.
55KM per uur.
- Originele cilinder + bromcilinderkop
- 12mm Carburateur
- Standaard-snel, Proma GP, Bullet, Tecno CC
- TWV 26-26

Nu heb ik het volgende op mijn Tomos.
50cc + bromkop + brom zuiger.
14,9 mm carb, 53 sproeier.
Snelle bullet uitlaat
Twv 26-24
Ontsteking op brom.
Hij rijd nu met wind mee ongv 46 / 47 op de gps. Wind tegen 42.

Ik heb alle soorten spoeiers geprobeerd maar 53 geeft de hoogste top met mooie koffiebruine kleur op de bougie.
Waarom haal ik de 55Kmh niet?
Zodra hij wel de 55khm aantikt zou ik een 26 tandwiel achter doen om niet over de 50 te gaan. Maar ik heb gewoon het gevoel dat mijn tomos niet het maximale loopt wat hij kan. 22 tandwiel achter heb ik ook gehad maar dan komt hij niet boven de 35/38 uit bij tegenwind. 24 trekt wel lekker weg.
Wil graag 45/50 rijden met een 26 tandwiel achter, maar als ik die er nu opzet dan ga ik denk ik 40khm.

Zou een powerfilter helpen? Is de sproeier gewoon te klein? heb al gaten gemaakt in de standaard luchtfilter voor extralucht. Zou er niet gewoon een 58/60 sproeier in moeten in combinatie met een powerfilter?

Kan iemand mij helpen?

NiekP
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor NiekP » 04 nov 2018 22:44

Hoi!, het zou er aan kunnen liggen dat je met een 14/9 carb rijdt, deze is namelijk bedoeld voor snor brommers. Als je de maximale snelheid wil bereiken zul je een grotere carb nodig hebben zoals een 14/12.

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 04 nov 2018 23:29

Hoi!, het zou er aan kunnen liggen dat je met een 14/9 carb rijdt, deze is namelijk bedoeld voor snor brommers. Als je de maximale snelheid wil bereiken zul je een grotere carb nodig hebben zoals een 14/12.
De carb die erop zit is een 14,9 delorto.
Ik dacht dat deze 14,9 stond voor 14,9 mm, dus zeg maar 15mm?
Staat die 9 voor de luchtinlaat? dus met een 14/12 is de luchtinlaat groter?

Wat ik er nu op heb is deze https://www.tomos-parts.nl/de-luxe/moto ... o-sha-14-9

Maar ik moet dus deze https://www.tomos-parts.nl/de-luxe/moto ... -sha-14-12

Of 15/15 voor betere prestaties? https://www.tomos-parts.nl/de-luxe/moto ... uchtfilter

Het spruitstuk heb ik opgemeten is wel 15mm voor zover ik weet.
Wat is het verschil dan exact?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 nov 2018 13:52

Het 2e getal is de grote van de carb.
Voor de beste prestatie een 15/15 nemen (geen replica kopen want dat is niet af te stellen)
En vergeet niet een paar sproeiers te kopen om hem af te stellen, 68 zit standaard in een 15 mm maar dat is te groot voor een std cilinder, denk dat je rond de 60-61-62 aardig goed zit.

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 05 nov 2018 16:28

Het 2e getal is de grote van de carb.
Voor de beste prestatie een 15/15 nemen (geen replica kopen want dat is niet af te stellen)
En vergeet niet een paar sproeiers te kopen om hem af te stellen, 68 zit standaard in een 15 mm maar dat is te groot voor een std cilinder, denk dat je rond de 60-61-62 aardig goed zit.
Heb ik vandaag gedaan. Heb deze gehaald https://www.tomos-parts.nl/de-luxe/moto ... uchtfilter

Nu toevallig gaat mn teller kabel kapot maar kon wel meten op de gps.
Begon met 62 die was te klein, 69 te groot. 66 leek precies goed. 42khm op de gps.
Oftewel, zelfde prestaties als de 14/9 met 5 sproeier, alhoewel die volgens mij nog net iets harder loopt richting de 43/44khm op de gps.

Heb het geprobeerd met de luchtfilter die erop zat en ook met de standaard lucht filter.
Ik snap er niet veel meer van, krijg hem niet tegen de 50 aan. Ik heb ook de powerfilter nog liggen en niet geprobeerd, zou dat helpen? Vraag me echt af waarom hij niet beter presteert.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 nov 2018 20:05

Wind mee zou hij toch 50 km/h moeten halen.
Hoe is de compressie en heb je een zuiger met 2 sleuven aan de inlaat kant? ( heb ook wel eens zuigers gezien met 1 gaatje van 8 mm)
Op welk streepje heb je de ontsteking gezet?
Uitlaatpoort of uitlaat dicht zitten met kool.
Al een deo test gedaan want 66 is normaal te groot.

Powerfilter heeft geen zin en maakt net als dat gaasfilter veel herrie.

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 05 nov 2018 20:24

Wind mee zou hij toch 50 km/h moeten halen.
Hoe is de compressie en heb je een zuiger met 2 sleuven aan de inlaat kant? ( heb ook wel eens zuigers gezien met 1 gaatje van 8 mm)
Op welk streepje heb je de ontsteking gezet?
Uitlaatpoort of uitlaat dicht zitten met kool.
Al een deo test gedaan want 66 is normaal te groot.

Powerfilter heeft geen zin en maakt net als dat gaasfilter veel herrie.
42 op gps is ongv 45khm echt, ik ga hem nog beter afstellen hoop ik maar dat loopt hij nu.
2 Sleuven ja, en die zuiger zit goed. Compresie bij het kicken is ook goed, zuiger zit er nu 500km in, vrij nieuw dus.
Hij staat op brom stand, pas nog laten doen. Al moet ik er wel bij zeggen dat hij richting de monteur die het deed 45 liep, en op de terug weg nog maar 42khm. Kan zijn dat ik wind tegenhad maar het viel me wel op, had juist harder moeten gaan.
Uitlaat is gloednieuw, de hele brommer is vrij nieuw. Alles is schoon. Met deze uitlaat liep hij ook 5khm harder als met de speedy.
Geen deo test gedaan maar hij loopt verder als een zonnetje, trekt goed lekt niet, niets dat je kan horen althans.

Hij liep voorheen 48khm (GPS) op een dichte standaard luchtfilter en die oude 14/9 carb met een 53 sproeier.
Dat was nog met de speedy uitlaat. dat loopt hij nu plots niet meer.

Ik zit er aan te denken de standaard luchtfilter gaten weer dicht te plakken en er is een 60 in te gooien.
Voorheen op de 14/9 carb deed ik dit toen ook, toen sproeier van 58 naar 53 en hij liep plots beter. (48khm)

Ook twijfel ik of het zal helpen naar twv 26/26 gaan, nu 26/24. Maar ik denk niet dat dit snelheid zal opleveren.

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 05 nov 2018 23:57

Net bezig geweest de ideale afstelling te vinden voor de carb.
Sproeier 62 met std lucht filter 40khm (gps)
Sproeier 64 met gaas filter trekt beter doet ook 40khm (gps) doen het beide het beste. Dus valse lucht lijkt me uitgesloten. Heb nu het gaas filter er op laten zitten.
En op de powerfilter met sproeier 62/64/66 kom ik niet verder dan een 38khm, die gaat de ballenbak in dus.

Volgens mij is het m'n ontsteking die niet 100% goed staat.
Kan iemand mij bevestigen dat een standaard ontgrenst spruitstuk op een snor tomos 15mm is? Heb de ring eruit gehaald maar begin nu te twijfelen of mn spruitstuk niet te smal is. Toen ik heb ging opmeten was hij meer dan 1,5cm (15mm).

*EDIT*
Nee gecheckt, spruitstuk moet geschikt zijn voor 15/15 https://www.tomos-parts.nl/de-luxe/moto ... mm-en-19mm

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 nov 2018 10:16

Als de hele brommer vrij nieuw is ben ik benieuwt hoeveel draden de bobine/cdi heeft, heeft de bobine/cdi meer als 2 draden dan kun je deze niet op brom stand zetten.
Je meet het spruitstuk op de plaats van het busje en daar is hij altijd 15 mm, aan de membraan zijde is hij kleiner...ook de spruitstukken die verkocht worden als 15 mm

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 06 nov 2018 14:08

Als de hele brommer vrij nieuw is ben ik benieuwt hoeveel draden de bobine/cdi heeft, heeft de bobine/cdi meer als 2 draden dan kun je deze niet op brom stand zetten.
Je meet het spruitstuk op de plaats van het busje en daar is hij altijd 15 mm, aan de membraan zijde is hij kleiner...ook de spruitstukken die verkocht worden als 15 mm
Hij is van 2010, de luxe model.
Weinig op gereden zeg maar toen ik hem kocht, zo goed als nieuw.

Ik ga dat zeker is nakijken als ik weer tijd heb.

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 06 nov 2018 23:42

Er komen 2 draden uit, neem aan dat dit goed is? Vermoed dat mn ontsteking gewoon niet goed staat?
Of het is de ontsteking, bougie of het spruitstuk. Met een 14/9 53 sproeier 45khm lopen en een 15/15 63 sproeier 40khm lopen o|O
Bijlagen
20181106_231759.jpg

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 07 nov 2018 14:11

Nou ik heb eens naar de stand van de ontsteking gekeken en gezien dat hij dus gewoon op snor stand staat :/
Maar ik krijg zelf de imbus schroefjes van de grondplaat niet los omdat m'n imbus sleutel er doorheen draait.

Dat wordt dus weg brengen ben ik bang, maar het euvel lijkt wel gevonden.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 nov 2018 18:16

Je hebt redelijk wat ruimte dus misschien kun je met een griptang erbij, of je kunt een sleufje in de kop slijpen met een dremel met een slijpschijfje zodat er een platte schroevendraaier in past.

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 07 nov 2018 23:41

Je hebt redelijk wat ruimte dus misschien kun je met een griptang erbij, of je kunt een sleufje in de kop slijpen met een dremel met een slijpschijfje zodat er een platte schroevendraaier in past.
Ik heb de tijd en de motivatie momenteel niet om daar aan te beginnen, en geen dremmel bovendien.
Zal iemand moeten vinden voor zo'n klus denk ik want de brommer winkel wil er 3 dagen voor inplannen. Beetje lastig want ik heb dat ding nodig.
Dus als er iemand in omgeving Delft evt tegen betaling dit zou kunnen oplossen in 1 dag dan zou dat misschien een optie zijn.

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 22 nov 2018 19:04

Inmiddels wat aanpassingen gemaakt.

Mijn set up is nu als volgt.

Tomos A35 snor
50 cc, brom kop, zuiger met sleuven.
ontgrenst spruitstuk.
14/12 Carb sproeier 58, std luchtfilter zonder slangetje.
Onsteking staat nu op Bromstand vd week laten doen.
Bullet uitlaat
Twv 26/26

Nu heb ik de 15/15 carb geprobeerd maar dat leverde niets aan verschil op.
Nu de 14/12 erop gezet en won weer geen snelheid ten opzichte van de 14/9, wel ietsje trekkracht maar top bleef 40 (gps)
Toen maar eens 24 naar 26 achtertandwiel geprobeerd, resultaat, veel beter trekken, top 40 khm (gps) dus waarschijnklijk 43khm echte kilometers.
Nog steeds krijg ik hem niet richting de 50 of 55, het moment dat hij dat wel doet wil ik een groter achtertandwiel eropzetten om rond de 45 op de top te gaan, vind dat hard zat voor een snor.

Maar waarom wil dat ding niet harder dan 40/45 ...?
Wat ik ook probeer, 40/45 is z'n top op zowel 22, 24 of 26 achtertandwiel.

Zou het het spruitsuk kunnen zijn? deze is de standaard die er altijd op gezeten heeft maar die is zover ik weet 15mm?
Is het de ontsteking of bobine die hem afremt in toeren?
Als de top toch 40 met elk tandwiel blijft denk ik eraan om er een 28 achtertandwiel op te zetten zodat hij nog beter gaat trekken, toch?
Iemand die nog een idee heeft? Dat ding is nu volledig brommer, maar rijdt niet de top van een brommer.
Rijdt verder als een zonnetje, kofie bruine kleur op bougie, start meteen ect.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 nov 2018 10:58

Wat je kunt doen is een dikke voetpakking 1,5 mm dik van een puch maxi pas maken (spoelpoorten groter snijden) en een koppakking van zundapp van 0,1 mm dik pas maken (gaten tapeinden) dan gaat je timing een stukje omhoog.
Verder kun je de bromkop vlakken zodat het opstaande randje helemaal weg is.

Of de uitlaatpoort 25 mm breed maken en 1 mm omhoog halen.

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 23 nov 2018 13:21

Wat je kunt doen is een dikke voetpakking 1,5 mm dik van een puch maxi pas maken (spoelpoorten groter snijden) en een koppakking van zundapp van 0,1 mm dik pas maken (gaten tapeinden) dan gaat je timing een stukje omhoog.
Verder kun je de bromkop vlakken zodat het opstaande randje helemaal weg is.

Of de uitlaatpoort 25 mm breed maken en 1 mm omhoog halen.
Ok maar hij zou nu al harder moeten lopen, ik zoek eigenlijk de oorzaak daarvan. Dat wat jij nu aangeeft dat ga ik zelf niet doen. Dan knal ik er nog eerder een 65cc op met 31 tandwiel achter

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 nov 2018 15:55

De timing van een tomos cilinder is erg laag en daarbij gaan de spoelpoorten niet helemaal open als de zuiger in het odp is (spoelpoorten zitten 2 mm te laag)
Afbeelding
55 km/h gps ga je nooit halen, 50 op een tomos teller en het is op.

Rappe_henkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rappe_henkie » 23 nov 2018 17:14

De timing van een tomos cilinder is erg laag en daarbij gaan de spoelpoorten niet helemaal open als de zuiger in het odp is (spoelpoorten zitten 2 mm te laag)
Afbeelding
55 km/h gps ga je nooit halen, 50 op een tomos teller en het is op.
Ok dus wat elders op het forum staat is dikke koek? Dus daarom de poorten vergroten zodat er meer benzine de cilinder in komt? Ga dat zelf niet doen overigens. 50Khm heeft hij op een gegeven moment gereden, met de 14/9 carb 26/22 twv windje mee. Maar windje tegen was het 35khm, daarom achter tand wiel vergroot. Heb er nu 28 opgezet en daarmee rijdt hij 38/39. Trekt nu lekker ook dus laat het voorlopig maar zo. Even sparen voor een 65cc airsal + kop en spruitstuk :lol: en kijken of dat wil trekken als een malle.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 24 nov 2018 00:08

Spoel poorten vergroten kan alleen met speciale haakse frees.
Ik heb de cilinder boven 2 mm af gefreesd en de uitlaat poort 2 mm omlaag gefreesd en ook nog 25 mm breed gemaakt, onder de cilinder ligt nu een vulplaatje van 2 mm dik zodat de spoel poorten helemaal open zijn in het odp.
Bromkop is gevlakt en met een speedy snel met twv 26-26 rijdt dat 60 km/h op de tomos teller met een 12 mm carb, met een 15 mm trekt hij iets beter maar de topsnelheid blijft ongeveer gelijk.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki