• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verbranding langs zuiger

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
73 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 30 nov 2018 13:02

Volgende vraag en die zal vast wel dom klinken maar ik begin nu echt overal aan te twijfelen.
Het membraan moet zo geplaatst worden dat de lipjes richting de cilinder staan dat snap ik.
Maar kan je het membraan ondersteboven plaatsen?
Welke kant moeten de lipjes opwijzen, richting de cilinder kop of richting het carter?
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 nov 2018 13:20

Voordat ik de cilinder terug plaatste heb ik het membraan vervangen en ook het spruitstuk (was ook niet meer de beste).
Dit is een met olie aansluiting (netjes de bijgeleverde schroefjes en koper ring ingedraaid).

Die heb ik laatst nieuw gekocht en die was alles behalve vlak, dus controleren en indien nodig vlakken.
Sproeier 58 in een 12 mm is te groot, 66 in een 15 mm ook voor een std cilinder, dus zoals shadowranger al aangaf valse lucht.
Slotspeling van 0,20 is prima.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 30 nov 2018 13:42

Top.
Vanmiddag even een paar kleinere sproeiers halen (50, 52) bij de lokale brommerboer en testen of er uberhaupt iets veranderd.
Van het weekend gaan er nieuwe keerringen in en alles rondom het spruitstuk ga ik nalopen.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 30 nov 2018 14:03

Op de exploded views die ik kan vinden staat het membraan getekend met de lipjes naar beneden, dus zal dit wel de goede stand zijn.
Aan beide zijden moet er een pakking zitten, lijkt me.
Op de exploded views staat er maar 1 getekend.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 nov 2018 16:54

Je hebt bij een origineel membraan een zijde die gevulkaniseerd is met een soort rubber en dan heb je maar 1 pakking nodig.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 30 nov 2018 18:12

weer wat geleerd

blijkbaar zijn de originele niet meer te krijgen:

volgens Tomos-parts:

pakking membraan.GIF
pakking membraan.GIF (8.42 KiB) 5676 keer bekeken
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 30 nov 2018 18:58

Het originele membraan is in het ronde archief beland dus ik zal het moeten doen met de vervanging.
Net gauw voor 6 uur nog een een sproeier 50 en 60 gehaald (de andere maten komen morgen maar had geen geduld over).
Het wordt er wel iets beter van maar nog niet echt heel veel soepel.
Morgen de keerringen vervangen, spruitstuk vlakken en verder experimenteren met de sproeiers.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 nov 2018 22:05

Volgende vraag en die zal vast wel dom klinken maar ik begin nu echt overal aan te twijfelen.
Het membraan moet zo geplaatst worden dat de lipjes richting de cilinder staan dat snap ik.
Maar kan je het membraan ondersteboven plaatsen?
Welke kant moeten de lipjes opwijzen, richting de cilinder kop of richting het carter?
Membraan past maar op 1 manier, 2 bevestiging gaten zitten korter bij elkaar.
Omhoog

bromscoot
Vaste forummer
Berichten: 269
Lid geworden op: 02 okt 2018 03:25
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 01 dec 2018 20:22

Ja inderdaad het membraan heeft een afmeting van een trapezium vorm. Boven is smaller als de onder zijden.

Dus is niet vierkant of rechthoeking. De kleppen wijzen dus naar beneden..

Omhoog gaat niet omdat het mengsel de cilinder `invalt` en niet inhoog vliegt.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 dec 2018 12:43

weer wat geleerd

blijkbaar zijn de originele niet meer te krijgen:

volgens Tomos-parts:


pakking membraan.GIF
Origineel zijn ze best duur dus dan maar 1 pakking extra.
https://www.tomoshop.nl/tomos-membraan-a35.html
http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... tnr=222238
https://www.m2trading.com/nl/webshop/mo ... 6WEALw_wcB
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 02 dec 2018 14:57

De zondag ochtend is weer nuttig gespendeerd.
De keerringen zitten erin, "oude" 12mm spruitstuk gevlakt en erop met 2 pakkingen (die dingen waren verrekte dun, net papier).
14/12 carb erop en verschillende sproeiers geprobeerd.
Uiteindelijk met sproeier 58 (veels te groot, maar andere maten hadden matig resultaat) wil het een beetje.

Grootste probleem is het op toeren krijgen.
Stationair loopt het prima, maar bij gas geven wil die uitvallen, als ik dan kort wat remmenreiniger inspuit bij het filter pakt ie op in de toeren en blijft het blok maximaal toeren draaien.
Het is dus niet met constant inspuiten maar kort een spray en dan volgens gaan.

Ik ga zo zelf googlen maar heeft iemand een idee. Valse lucht? Slecht membraan? Omtsteking timing? (staat nu op brommer stand zoals die was). Of toch andere afstelling.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 02 dec 2018 15:24

Het lijkt er toch op dat ondanks de te grote sproeier hij te weinig benzine krijgt, in verhouding met de hoeveelheid lucht dan.
Immers, met wat remmenreiniger erbij, komt hij wel op toeren.
Kan best zijn dat er toch valse lucht wordt aangezogen tussen de carburateur en het spruitstuk.
Zit die rubber ring er wel in?
Of anders kan hij ook lucht aanzuigen bij de voetpakking.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 02 dec 2018 16:16

Check, ik ga vandaag of van de week de deo test (remmenreiniger in mijn geval) doen en kijken of er ergens duidelijke reactie is.
Ook probeer ik de uitlaat los te halen en dan zien hoe die reageert.
Het zou me niet verwonderen dat die nog steeds zo dicht geslibd is dat die de flow afknijpt.
Kop zit nu met 11nm vast gedraaid. Misschien vaster draaien naar 15nm?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 02 dec 2018 18:32

Met een dichtgeslibt uitlaat kun je ook de symtomen krijgen die je beschreef.
Stationair en laag in toeren gaat nog goed, maar zodra je meer gas geef gaat die inhouden.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 dec 2018 20:10

Als de uitlaat dicht zit dan 4takt hij met sproeier 58 in een 12 mm als hij wat toeren maakt, of valt helemaal uit omdat hij dan helemaal verzuipt.
Uitlaat en bocht goed uitbranden en dan sproeier 54 of 55 in een 12 mm proberen.
Voorontsteking minimaal 1,5 mm.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 02 dec 2018 22:48

Top. Takenlijst deze week:
-uitvoerige deotest
-uitlaat los op een kiertje (evt tegelijk sproeier maat veranderen).
-ontsteking controleren/experimenteren
-carb afstelling naar verbetering aanpassen.


De ontsteking staat nu strak op de bovenste streep (bromstand).
Ik heb geen stroboscoop dus de precieze voorontsteking meten is wat lastig (vroegah had je contact puntjes :p ).
De 1.5mm voorontsteking, is dat op bromstand of zou ik nog iets verder met de klok mee kunnen draaien?
Kan ook wel in het wilde weg gaan knoeien maar heb nog wat veel variabelen die tegelijk samen moeten vallen.
Alle tips en adviezen zijn welkom.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 03 dec 2018 11:19

De taak uitlaat los kan me al niet meer boeien.
Voor een paar knaken een nieuwe uitlaat besteld (bullet).
Dan is die variabele al weggevallen en kijk ik wat er gebeurd met een fatsoenlijke 52 sproeier.

Nog een vraag over de ontsteking.
Over het algemeen lees ik dat het experimenteren met de ontstekings timing veel uit de losse pols wordt gedaan.
Is dit uberhaupt nuttig/verstandig of kan ik het beter professioneel oplossen?
Nu heeft een maat van me een strobe lamp en ik heb een fatsoenlijke digitale schuifmaat (niet echt ultiem), dus ik kan wel iets gerichter experimenteren.
Een micrometer voor het bougie gat was nog niet echt mn plan om te bestellen omdat dit waarschijnlijk voor eenmalig gebruik zal zijn als alles loopt.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 03 dec 2018 13:00

dat instellen op die streepjes voor brom- of snorstand, is, in combinatie met de elektronische ontsteking, door de fabrikant zo bepaald.
Het enige wat je ermee kan is een snorfiets op de bromstand zetten, die krijgt dan meer trekkracht. Vele mensen denken dat de voorontsteking hiermee vroeger afgesteld word. Zou kunnen, maar, de elektronische ontsteking bepaalt wat hiermee gebeurd. Het zou zomaar kunnen dat het ontstekingstijdstip wordt geregeld met het toerental.****
Met een strobe lamp kun je dit kontroleren en kijken of het tijdstip veranderd met het toerental. Leuk, en dan?
Met een schuifmaat of micrometer kun je meten (na vergelijk met het bdp) hoeveel mm voor het bdp de streepjes overeen komen (als de motor niet loopt), maar nogmaals, leuk, maar wat heb je eraan?
Overigens, in de tijd van de contactpuntjes, was het tijdstip 1,5 mm voor BDP voor zowel de brom als de snor uitvoering, volgens het boekje (als je zo'n boekje zoekt, staat gewoon op internet).

edit: ***** ik weet dit dus niet, heb het ook nooit gemeten. Misschien zijn er mensen die dit wel eens gemeten hebben, graag een reactie.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 03 dec 2018 14:00

Eeh voor zo ver ik weet met een elektronische onsteking regel je gewoon het moment door aan je grondplaat te verdraaien.
Van de kokusan ontsteking op de zundapp weet ik dat deze het punt bepaald met een pickup en een magneetje/verdikking oid in het vliegwiel, elke keer als dit voorbij kwam werd er een vonk losgelaten.
Nu is de elektronische ontsteking op mijn tomos zonder pickup dus gok dat het inductief werkt samen met de ontstekingsspoel.
Er zit geen mechanische vervroeger bij een tomos dus het tijdstip zou niet mogen veranderen met het toerental (althans ik heb em niet gevonden).
Wat ik uit het verleden weet is dat de ontstekings timing wel degelijk invloed kan hebben op het fatsoenlijk lopen van de motor.

Mijn doel is vooral om te zorgen dat het blok goed loopt, en dan kan de timing ook verkeerd zijn terug gezet over de jaren heen.
Het is niet dat ik geen vertrouwen heb in jullie, maar meer in de vorige eigenaars en de onbekende historie van dit beun object.
Daarom ben ik ook benieuwd wat er gebeurd als ik (gericht) aan de timing knoei.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 03 dec 2018 17:19

Latere Tomossen hebben ook een uitvoering met een pick-up, zoals beschreven in de wiki regelt die zelf het ontstekingstijdstip en heeft het verdraaien van de grondplaat geen effect, ergo, de streepjes ontbreken zelf. Deze versie versteld het tijdstip wel afhankelijk van het toerental.
Deze uitvoering heb jij dus niet (ook niet gehad en ook geen contactpuntjes ontsteking) gezien de streepjes, die staan op het carter.
En dan heb je weinig keuze: brom- of snorstand. Om een snorfiets wat meer vermogen te geven kun je de plaat richting de bromstand verdraaien en dan is het een kwestie van uitproberen, zo staat er in de wiki.
Jij hebt weinig keus, de bromstand.
Nog verder draaien, dus nog vroeger is link, voor je het weet heb je een terugslag.
Je zou wel met een stroboscoop kunnen kijken hoe het merkteken t.o.v. de streepjes staat en dan meten hoeveel voor het BDP staat. Als dat minder is dan 1,5 mm kun je iets verder draaien. Ik kan me voorstellen dat dit punt door slijtage iets verschuift, in dat geval zal de zuiger dus tegen de compressiedruk in, iets lager komen en wordt de afstand dus juist meer dan 1,5 mm. Als dit te meten is, natuurlijk.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
73 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.