• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos maakt veel toeren met overschakelen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
56 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Brian1994
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2018 17:50
  • Citeer

Berichtdoor Brian1994 » 20 dec 2018 18:06

Goedenavond,

Ik heb een tomos A35 standard en deze maakt veel toeren met overschakelen.
Het duurt ongeveer 5 seconden voordat hij in zn 2 zit en schakelt heel langzaam over met veel toeren dus..

Twv is 26-31
Standaard uitlaat (sbocht)
Prop uit luchtfilter
Standaard carburateur sproeier 50
Koppelings segmenten vervangen
Vraagtekenveer vervangen
Membraan vervangen
Nieuwe bakolie ATF voor tomos/puch tot het overloop gaatje afgevuld

Kan het zo zijn dat de moer van het koppelingshuis te strak is aangedraaid?

Of ik misschien valse lucht trek ergens?

Ik hoor het graag
Omhoog


sturmgewehr
Tomosforummer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2017 12:53
Locatie: Oost-Souburg/Zld.
  • Citeer

Berichtdoor sturmgewehr » 24 dec 2018 09:03

Ik zou denken aan de koppeling. Waarschijnlijk iets mis met de veren of dat er een verkeerde maat ring is gemonteerd.
Omhoog

Brian1994
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2018 17:50
  • Citeer

Berichtdoor Brian1994 » 24 dec 2018 10:30

Ik heb nieuwe originele veren gemonteerd. Welke ring bedoel je ?
Omhoog

sturmgewehr
Tomosforummer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2017 12:53
Locatie: Oost-Souburg/Zld.
  • Citeer

Berichtdoor sturmgewehr » 25 dec 2018 04:22

Ik bedoel de vulringen, of die op de juiste plaats zitten?
Omhoog

Brian1994
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2018 17:50
  • Citeer

Berichtdoor Brian1994 » 25 dec 2018 14:51

Ja die zitten op de juiste plaats. Ik kwam alleen tijdens het demonteren van de eerste versnelling geen shim tegen. Er zit wel wat speling op de eerste versnelling. Kan het hier mee te maken hebben?
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 25 dec 2018 16:42

die shim is nou net om die speling op te heffen, zou kunnen dat de koppeling nu tegen het huis vastloopt
Omhoog

Brian1994
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2018 17:50
  • Citeer

Berichtdoor Brian1994 » 27 dec 2018 09:01

Bedankt voor de reacties, ik ga een paar shims bestellen om te kijken of ik de speling eruit kan krijgen, ik hou jullie op de hoogte
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 dec 2018 21:43

FF voor de duidelijkheid, de ring tussen koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling is er in 1 maat, om juist wat ruimte te krijgen tussen de 2 onderdelen. Anders loopt de koppeling idd tegen de behuizing aan. Daardoor blijft er een kleine voelbare (dwars op de draairichting) speling over wat normaal is. Wanneer de ring mist en je draait de moer strak vast kun je idd problemen krijgen met overschakelen of optrekken.

De speling op het grootste tandwiel van de middenas wordt veroorzaakt door een uitgelopen glijlager. Hierover is een topic geweest en kan worden vervangen. Op zich hoeft dit geen belemmering te zijn voor het overschakelen.

Enige wat ik kan bedenken is een te strakke veer rondom de segmenten van de 2e versnelling. In die koppeling hoort ook geen diafragmaveer te zitten zoals dit wel in de 1e versnellingkoppeling zit. Als die in de 2e versnellingskoppeling zit, dan kan dit ook stroever gaan met overschakelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 31 dec 2018 12:57

Wanneer de ring mist en je draait de moer strak vast kun je idd problemen krijgen met overschakelen snap ik even niet, koppeling kan niet verder de krukas op.
Vulringen (shim) zijn er in 0,3 mm en 0,5 mm dik.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 dec 2018 19:25

Koppeling kan idd maar tot zover op de kruktap als dat de spiebanen zijn ingefreest. Maar met het koppelingshuis erop blijft er ruimte over om de koppeling met de moer er strak tegenaan te trekken als die afstandring er niet in zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 01 jan 2019 12:29

Ik snap dat zonder shim achter de eerste koppeling het huis axiale speling heeft en dan kan hij idd tegen de eerste koppeling schuren.
Heeft niets te maken met hoe vast je de moer draait.
Als je een te dikke shim achter de koppeling legt dan klemt het zaakje natuurlijk wel.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jan 2019 08:55

Ik snap dat zonder shim achter de eerste koppeling het huis axiale speling heeft en dan kan hij idd tegen de eerste koppeling schuren.
Heeft niets te maken met hoe vast je de moer draait.
Het is dus net andersom. Met shim heb je axiale speling, zonder shim niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 03 jan 2019 13:22

Ik denk dat er verschil moet worden gemaakt tussen speling en afstand.
Het doel van een shim is afstand bewaken tussen de 2 delen.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 03 jan 2019 14:54

Ik heb het over de speling van het koppeling huis axiaal over de krukas, jij waarschijnlijk over de speling of liever gezegd de ruimte tussen koppeling en huis zodat de koppeling niet aan de achterkant tegen het huis loopt.
Best verwarrend :wink:
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 04 jan 2019 10:09

Daar heb jij het toch ook over:
Ik snap dat zonder shim achter de eerste koppeling het huis axiale speling heeft en dan kan hij idd tegen de eerste koppeling schuren.
Heeft niets te maken met hoe vast je de moer draait.
Als je een te dikke shim achter de koppeling legt dan klemt het zaakje natuurlijk wel.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 jan 2019 13:15

Ik wel Peterzoetermeer maar shadowranger volgens mij niet, hij bedoelt de ruimte tussen de koppeling en het huis.
Dit vondt ik verwarend (Het is dus net andersom. Met shim heb je axiale speling, zonder shim niet.)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jan 2019 15:06

@fons716: Probeer het maar eens zonder shim. Dan weet je wat ik bedoel. Zonder shim (onderdeel nummer 10 in de exploded view in de wiki) loopt de koppeling tegen het huis en klemt deze de axiale speling weg.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 jan 2019 15:53

Shim nr 10 doet 2 dingen, het creëer ruimte tussen huis en koppeling en heft daarmee ook de axiale speling van het huis over de kruktap op.
Het is maar wat je verstaat onder het woordje speling...verwarrend dus...hopelijk is het zo wat duidelijker.
Omhoog

Brian1994
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2018 17:50
  • Citeer

Berichtdoor Brian1994 » 04 jan 2019 21:30

Bedankt voor alle reacties. Ik heb weer wat geprobeerd. Ik heb een shim van 0,3mm achter de eerste versnelling gezet maar toen ik met de brommer achteruit wou lopen blokkeerde het wiel en was met geen mogelijkheid te starten.
Ik ben nu dus weer terug bij het zelfde probleem.

Als ik gas geef trekt hij normaal op alleen als het moment van overschakelen komt dan zit ie te pruttelen en duurt het erg lang voordat deze in de 2e versnelling zit.
Ik heb wel geconstateerd dat er valse lucht tussen mijn spruitstuk en carb is.
Als ik hier met draaiende motor remreiniger tussen spuit valt mn motor meteen uit.
Op het stuk van het membraan blijft de motor lopen

Kan dit te maken hebben met het probleem van overschakelen??

Ik heb al veel geprobeerd maar niks lijkt te werken.

Weet iemand wat ik nog zou kunnen proberen?

Alvast bedankt
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 jan 2019 21:58

Door valse lucht mist de motor kracht en toeren en twijveld de bak misschien.
Nylon bus en rubber ring nog goed in de carb?
Spruitstuk netjes rond en haaks waar je de carb op schuift?
Anders de carb monteren met een beetje vloeibare pakking.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
56 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.