• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verbranding langs zuiger

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
73 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 11 dec 2018 16:09

geen flauw idee, jij moet het verschil kunnen zien
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 dec 2018 17:59

Er zijn 6 verschillende schuiven voor de sha carb

He means that when your moped is idling or at low RPMs, the slide has some effect on the fuel/air ratio. Changing the slide may make you run richer or leaner at the lower throttle ranges, which can be a good thing if it was off with the stock slide and the new one makes it go the right way, or it can be a bad thing if you were right and the new slide makes it off, or if you were off and the new slide makes it more off. I'm not sure what the numbers signify and whether the plastic slide would make you richer or leaner, though. Perhaps Wayne will deign to answer, but if not, you might try looking for a SHA manual somewhere, since I'd think that would tell you.

nr 12 zit in een 15 mm en is van plastic en is schuin aan de onderkant.
nr 1 zit in een 12 mm en is haaks aan de onderkant.
https://www.dellorto.co.uk/shop/dellort ... sha-slide/
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 19 dec 2018 09:03

De afgelopen dagen niet heel veel tijd gehad om er aan te prutsen.
Het loopt stationair allemaal redelijk, krijg het een keer in de toeren en valt daarna weer uit.
Soms zijn de resultaten wat beter, soms wat slechter, beetje remmenreiniger wil soms veel helpen.
Wat me vooral opvalt is dat ik het een keer in de toeren kan jagen voor 3 seconden en daarna valt het blok uit.
De ontsteking loopt gewoon nog (zie bougie dop met lampje) en heb de vlotter, vlotternaald, filter en passage tussen filter en vlotterkamer gecontroleerd en alle gaten zijn vrij en schoon.



Hopelijk lukt het me vandaag om de 14/12 te monteren met een 56 sproeier (iets te rijk normaal gesproken) en zien of het
stationair wil draaien.
Daarna de ontsteking een klein stukje richting de snor stand draaien en zien of het blok wat toeren wil pakken.
Ik kan geen valse lucht ontdekken en verder klinkt het blok wel gezond.
De enige angst die ik heb is dat misschien een van de membraan plaatjes wat vast geplakt zit met een druppel vulpakking of dat de kop net niet lekker strak zit.
Een van de oude tapeindjes voelde heel zacht aan bij het aandraaien (ik heb een moment sleutel gebruikt op 11Nm).
Rond de aankomende feestdagen zal het sleutelen wat minder zijn gok ik maar zal proberen dit topic niet stil te laten vallen.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 04 jan 2019 10:37

Update.
brommer loopt als ie koud is redelijk.
Na 3 minuten warm lopen wordt het matig en daarna wil het niet echt meer lekker lopen.
Met de sproeiers het blok afstellen is nog niet echt goed gelukt.
Misschien dat de zuigerveren nog wat moeten inslijten.
ook ga ik nog een keer zoeken naar vacuum lekken en de uitlaat dichthouden.
Daarna ga ik de de ontsteking een klein stukje richting de brom stand draaien en kijken of dit een positieve invloed heeft.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 jan 2019 12:52

Welke carb en sproeier? sproeier 53 in een 12 mm al geprobeerd want 56 lijkt mij te groot?
Normaal als hij koud is moet je hem starten met choke en dan kun je de eerste minuut niet rijden omdat hij inhoud en uitvalt als je gas geeft (mengel te arm) Naarmate hij warm wordt gaat hij beter lopen omdat de aangezogen lucht opgewarmd wordt door de temperatuur van de cilinder en het carter (mengsel wordt dan een stuk rijker omdat het volume van warme lucht veel groter is dan koude lucht, koud komt er dus meer lucht-zuurstof in je cilinder)
Dus koud redelijk goed lopen is vaak een te grote sproeier, wordt hij warm dan is het mengsel veel te rijk omdat er dan minder lucht-zuurstof in de cilinder komt.
Carb stel je daarom af zodat het mengsel goed is bij warme motor...verschil tussen zomer en winter scheelt ook 1 maatje in sproeier en dat heeft ook weer te maken met het volume van de lucht.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 21 jan 2019 10:39

De laatste test die ik heb geprobeerd is een 14/12 Carb met een 54 sproeier.
Weer het zelfde resultaat, 5 minuten redelijk stationair en reageren op gas.
Als het blok eenmaal warm is wou die voor geen meter lopen.
Na een half uurtje afkoelen (het is toch flink koud buiten) liep alles weer redelijk voor 5 minuten en daarna was het weer niks.


Heb de cilinder nog maar een keer los getrokken en zag direct groeven/slijtsporen in mn nieuwe zuiger.
Nog een keer naar de cilinder gekeken en die is toch echt meer heen dan ik dacht.
Kon geen bramen of scherpe kantjes ontdekken op de poorten maar de cilinder wand zelf heeft ook echt de beste tijd wel gehad.

Heb nu een alu cilinder besteld, 50cc airsal (nicasil wand heeft me nooit in de steek gelaten :) ).
volgens mij is zoals eerder al gepost mn cilinder ovaal ingesleten of gewoon helemaal op.
Het was nooit hoge kwaliteit maar dit moet het laatste gezeur oplossen.
Sinds kort is er wat meer budget vrij dus de cilinder kon er wel van af, ipv goedkoper repareren wordt het een mooi hobby project.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jan 2019 13:01

Wel bij de nieuwe cilinder de scherpe kanten van de poorten weg schuren, boven en onderkant van poorten is het belangrijkste waar de zuigerveer overheen loopt.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 21 jan 2019 14:02

Yes daar was ik inderdaad van op de hoogte.
Heb sinds kort een ontbraam tooltje, is zien of dat ook op de cilinder werkt.
En anders even pielen met een kort vijltje.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jan 2019 21:53

Als er een nieuw membraan bij zit, de 2 boutjes vast zetten met loctite.
Als ze los komen kan het je cilinder kosten.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 27 jan 2019 18:17

De nieuwe cilinder zit erop met nieuw membraan en verse pakkingen.
Het verschil in compressie was direct al merkbaar.
Deze week wordt het de carburateur afstellen l.
De eerste slagen zijn al gelopen en het klonk prima.
Nu fine tunen en zien wat het resultaat wordt.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 31 jan 2019 18:49

Een van de laatste updates.
Alles zit erop
15/15 carb met sproeier 60, volgens mij nog 1 maat te groot maar het loopt al aardig.
De eerste rondjes door de wijk zijn gereden.
In ieder geval bedankt voor alle hulp!!
Het nieuwe doel wordt alles mooi egaal spuiten en er een knik stuur op zetten.
Waarschijnlijk loopt dit uit op een (rijdend) sleutel en "pimp" project.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 07 feb 2019 09:44

Wat mij betreft tijd voor het slotje.
Mocht ik nog vragen hebben of nieuwe updates komt er een nieuw topic.
Thanks voor alle hulp mensen!!!
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 07 feb 2019 11:12

Mocht je met een origineel luchtfilter rijden dan kun je die aanpassen zodat de 15 mm genoeg lucht kan aanzuigen, sproeier moet dan wel een stuk groter.
Ik heb er een PVC sok 19mm grijs 3/4 erin gelijmd en het randje in de sok weg geschuurd met een Dremel.

Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
73 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.