• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos ratelt, geen idee waar door.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Joeperd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joeperd » 16 feb 2019 16:42

Sinds ik deze Tomos overgekocht heb, ratelt hij. Hij loopt voor de rest prima, maar hij maakt altijd dit geluid als 'ie stationair loopt. Daarnaast maakt mijn bougie sinds korte tijd een geluid wat je aan het eind van de video hoort. Dit hoorde je eerst niet en weet niet of het normaal is. Ik vraag me af of hier mensen zijn met ideeën hierover, ik heb al rondgekeken op het forum, maar niet echt een antwoord kunnen vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=sd21w-8ebvo

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 feb 2019 21:41

Dat ratelen is de koppeling, dan is de drukveer wat slapper geworden. Is helaas een tomos kwaaltje.
https://www.tomos-parts.nl/drukveer-kop ... osparts_nl

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 feb 2019 10:47

Je kan die diafragmaveer in de 1e versnelling koppeling ook weer iets meer buigen op de "vingers" om het klapperen te verminderen. Scheelt weer een paar centen. Dit onderdeel vangt eventuele speling op tussen koppelingsegmenten en de montageplaat. Doordat de 1e versnellingskoppeling rechtstreeks wordt aangedreven door de krukas en de motor stationair minder gelijkmatig loopt hoor je dit geluid. Als je gas geeft is het weg doordat de segmenten aangrijpen op het koppelingshuis.

Afbeelding

Het "geluid" van je bougie herken ik niet. Je bedoelt het geknetter als je je telefoon erbij houdt? Is dat niet gewoon de invloed van de hoge spanningen (en daardoor electrische velden) die op de microfoon van de telefoon inwerken? Misschien heb ik het fout en staat de bougiedop gewoon te knetteren, dan moet je de aansluiting(en) van de bougiekabel op de dop eens nalopen en eventueel een stukje afknippen om mooi nieuw koper te hebben voor maximale stroomdoorgifte (ook aan de boibine-/ CDI zijde). Zorg dat alles goed vastgedraaid zit om te voorkomen dat vonken ergens anders overspringen dan alleen bij de bougie electroden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Joeperd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joeperd » 17 feb 2019 20:33

Je kan die diafragmaveer in de 1e versnelling koppeling ook weer iets meer buigen op de "vingers" om het klapperen te verminderen. Scheelt weer een paar centen. Dit onderdeel vangt eventuele speling op tussen koppelingsegmenten en de montageplaat. Doordat de 1e versnellingskoppeling rechtstreeks wordt aangedreven door de krukas en de motor stationair minder gelijkmatig loopt hoor je dit geluid. Als je gas geeft is het weg doordat de segmenten aangrijpen op het koppelingshuis.

Afbeelding

Het "geluid" van je bougie herken ik niet. Je bedoelt het geknetter als je je telefoon erbij houdt? Is dat niet gewoon de invloed van de hoge spanningen (en daardoor electrische velden) die op de microfoon van de telefoon inwerken? Misschien heb ik het fout en staat de bougiedop gewoon te knetteren, dan moet je de aansluiting(en) van de bougiekabel op de dop eens nalopen en eventueel een stukje afknippen om mooi nieuw koper te hebben voor maximale stroomdoorgifte (ook aan de boibine-/ CDI zijde). Zorg dat alles goed vastgedraaid zit om te voorkomen dat vonken ergens anders overspringen dan alleen bij de bougie electroden.
Het geluid van de bougie is altijd te horen. Ik vond het vreemd want ik herkende het niet en leek me niet normaal. Maar ik zal er eens naar gaan kijken!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 feb 2019 21:39

Ok.ik denk dat jij een ander tikkent geluid bedoeld. Dit is meer afkomstig van zuigerveren, een uitgelopen small-end lagee (waar de pistonpen door gaat in je drijfstang) of kantelen van de zuiger in de cilinder.

Of zit er een afgevlakte kop of HD kop op? Dan kun je last hebben can een zogenaamde "koptikker".
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers