Berichtdoor peterzoetermeer » 20 apr 2019 16:13
Met deze kettingspanners is het even leren ermee om te gaan.
Na het losdraaien van de moeren kun je je ketting spannen door dat lipje een tik te geven of met een grote schroevendraaier met de moer als draaipunt verstellen. Niet te strak! als je erop gaat zitten staat hij meestal nog wat strakker en als je dan door een kuil rijdt misschien te strak waardoor er van alles kapot kan gaan.
Bij het weer vastdraaien van de moeren hebben deze spanners een zeer nare eigenschap. Als je de moer links (dus aan de kant van de ketting) aandraait, draait de spanner meestal mee, waardoor er weer een kier komt tussen de spanner en de achterbrug (zo heet die achtervork bij een Tomos). Niet goed dus! Tip, eerst alles handvast zetten, kijken of het wiel niet scheeft zit, de spanner links en rechts moeten ongeveer gelijk zitten, sleutel op de linker moer zetten en dan de moer aan de rechterkant aandraaien, oppassen dat de linker moer niet meedraait.
Ik hoop dat je de ketting voldoende kan spannen, zo niet, heb je een nieuwe ketting nodig.
Dan kun je beter ook gelijk beide tandwielen vervangen want naar mijn mening zijn die behoorlijk versleten.