• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 22 mei 2019 16:06

Hallo allemaal,

Ik lees soms dat het zin heeft om je krukaskeerringen te vervangen als je brommer een beetje "inhoudt". Als ik met vol gas rijdt dan lijkt het alsof de brandstoftoevoer af en toe een beetje minder wordt. De snelheid neemt dan een beetje af. Daar word ik zeeziek van, van dat langzame deinen heen en weer. Ik zweer het je.

Zie ook onderstaand youtube filmpje en de reacties die er bij staan [opmerking 23-5-2019: dit is niet mijn Tomos, gaat mij meer om de opmerkingen die bij het filmpje staan, duizend maal excuses voor de verwarring]:
https://www.youtube.com/watch?v=Cs_dK-Ak0-c

Sommigen zeggen dat je witte rook krijgt als die keerring lek is. Daar heb ik geen last van. Ikzelf denk dat de motor van mijn Tomos Flexer uit 2008 gewoon oud is.

Zo'n keerring is heel goedkoop maar ik heb zeer weinig ervaring met het uit elkaar halen van een brommer. Ik heb ook geen schuur/werkplaats ofzo. Als het zeker weten de moeite loont zou ik het wel willen proberen.

Groet,

Michel :)
Laatst gewijzigd door MeneerJansen op 23 mei 2019 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 mei 2019 17:27

Wat jij beschrijft is het zgn. viertakten. Dit komt omdat de ontsteking op top te laat staat (snorfiets). Door de grondplaat te draaien naar de bromstand vervroeg je de ontsteking en zou het inhouden op top moeten stoppen. Dit icm de afstelling lucht-brandstof is een veel voorkomende klacht.

Eea heeft dan geen nut om je keeringen te vervangen. Witte rook is alleen een aanwjjzing dat de koppelingskant kapot is of doorlekt. Als de ontstekingskant lekt start de brommer vaak helemaal niet of alleen op de choke.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 22 mei 2019 18:01

Wat jij beschrijft is het zgn. viertakten. Dit komt omdat de ontsteking op top te laat staat (snorfiets). Door de grondplaat te draaien naar de bromstand vervroeg je de ontsteking en zou het inhouden op top moeten stoppen. Dit icm de afstelling lucht-brandstof is een veel voorkomende klacht.

Eea heeft dan geen nut om je keeringen te vervangen. Witte rook is alleen een aanwjjzing dat de koppelingskant kapot is of doorlekt. Als de ontstekingskant lekt start de brommer vaak helemaal niet of alleen op de choke.
Bedankt voor je reactie. Ik heb een Tomos Flexer tweetakt snorfiets. Dus dan heeft het geen zin voor mij om die keerringen te vervangen?

Ik heb de carburateur schoongemaakt (benzinefilter zat vol prut). Ik ga ook mijn benzinekraan eruit schroeven want daar blijkt ook een benzinefilter in te zitten (zie mijn vraag in dit topic). Wellicht dat dat helpt tegen het inhouden.

Heb jij verder nog tips tegen het inhouden? Grotere sproeier? Die carb heb ik al eens uit elkaar gehaald dus da's een klusje dat ik met mijn twee linkerhanden (*) nog wel aankan.

(*) Ik ben linkshandig, maar het gaat om het spreekwoord, ha ha. ;)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 mei 2019 19:24

Kijk eerst of het schoonmaken helpt. Dan kun je nog de tip van mijn mbt de ontsteking doen.

Je geeft alleen niet aan of je een snor of brom versie hebt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 22 mei 2019 19:58

Kijk eerst of het schoonmaken helpt. Dan kun je nog de tip van mijn mbt de ontsteking doen.

Je geeft alleen niet aan of je een snor of brom versie hebt.
Het is een snor fiets. :)

Wat betreft de ontsteking: bedoel je het spuiten van deodorant op de onderdelen v/d carburateur? Zoals de aansluiting v/d carb op het motorblok?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 mei 2019 14:15

Welke cilinder zit erop en welke carb en sproeier?

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 23 mei 2019 14:57

Welke cilinder zit erop en welke carb en sproeier?
Cilinder weet ik niet. De carb is de "standaard" DellOrtho die op een Tomos Flexer snorfiets moet. Ik heb niet genoeg verstand van Tomossen om te weten wat voor model exact. Ik moet de sproeier eruit halen om te kijken wat voor maat het is. Ik neem aan dat dat er ergens op staat...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 mei 2019 17:21

Als ik naar het filmpje kijk is de cilinder volgens mij van aluminium en zwart gespoten, dus kan een snelle cilinder zijn.
Als het een originele Dellorto is staan er Dellorto sha en nummers op aan de rechtse kant. 14/9 of 14/12 of 15/15 of 16/16

Bij een imi carb staat niets op en moet je met een schuifmaat meten hoe groot hij is.

Zonder de maat van de carb en sproeier kan ik helaas niets

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 23 mei 2019 19:16

Als ik naar het filmpje kijk is de cilinder volgens mij van aluminium en zwart gespoten, dus kan een snelle cilinder zijn.
Als het een originele Dellorto is staan er Dellorto sha en nummers op aan de rechtse kant. 14/9 of 14/12 of 15/15 of 16/16

Bij een imi carb staat niets op en moet je met een schuifmaat meten hoe groot hij is.

Zonder de maat van de carb en sproeier kan ik helaas niets
Oeps! Ik denk dat ik de verkeerde indruk heb gewekt. De Tomos op het filmpje is niet van mij! Ging mij meer om de opmerkingen die erbij staan. Sorry!

Ik zal mijn carb nog eens uit elkaar schroeven en de maten posten hier.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 mei 2019 12:31

Wat betreft de ontsteking: bedoel je het spuiten van deodorant op de onderdelen v/d carburateur? Zoals de aansluiting v/d carb op het motorblok?
Nee, het verzetten van het ontstekingstijdstip door de grondplaat te draaien. ontsteking afstellen

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 24 mei 2019 12:58

Nee, het verzetten van het ontstekingstijdstip door de grondplaat te draaien. ontsteking afstellen
Bedankt voor de link naar die heldere tutorial. :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers