• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

het A3 motorblok en het nieuwe A5 motorblok@wiki

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Milan
Vaste forummer
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 jun 2005 10:28
Locatie: Bussum
Contacteer:
Contacteer Milan
Website

Berichtdoor Milan » 10 jan 2006 16:52

Het A3 Motorblok, en het nieuwe A5 motorblok.

Ooit afgevraagd waarom de Revival, Streetmate en Young'str
meer vermogen hebben? Deze beschikken over het nieuwe A5
motorblok. Ik heb er wat over opgezocht, met dank aan Tomos
Nederland, want ik wilde meer weten.


Afbeelding
doorsnede van een Tomos A3 motorblok

Tomos Techniek
''Eerst even de Tomos motor, dit is een 2 versnelling automaat met een zgn. centrifugaal koppeling –dit is een systeem waar door middelpunt vliegende kracht de koppeling segmenten van de ene as in een trommel op een andere as naar buiten worden gedrukt, waardoor een verbinding tussen deze twee assen onstaat.

Bij een Tomos motor wordt de 1e verbinding = versnelling automatisch tot stand gebracht door het toerental van de krukas - waar de eerste set koppelingsegmenten opzitten- te verhogen, dit is dus gewoon gas geven, de 2e verbinding = versnelling wordt automatisch ingeschakeld d.m.v. het aantal omwentelingen dat het achterwiel maakt, dus als de snelheid oploopt schakelt bij ± 18 km/u automatisch de 2e versnelling in.''

Met dank aan tomos Nederland
Afbeelding
Tomos A5 motorblok (35/40 procent meer vermogen)

A3 blok
''Bij de A3 motor wordt de cilinder die het vermogen afgeeft via een membraam gevuld met brandstof wat wordt gevormd in een vrij simpele carburateur, die de benzine en lucht in de juiste verhoudingen mengt.''

A5 blok
''Bij de A5 motor wordt de cilinder zonder memraam ook gevuld door een carburateur, maar dan wel een carburateur met meer instelmogelijkheden, zoals luchtstelschroef, meerdere soorten sproeiers, gasnaald etc.

Ook is de poorten timing van deze cilinder anders dan de A3 cilinder en is deze cilinder gemaakt van aluminium met aan de binnenkant een zeer harde en slijtvaste nikasil laag.

Door deze veranderingen is een motorblok ontstaan met een trekkracht die in het middelste toerengebied veel hoger is dan het tot dusver gangbare, maar die ruim aan de huidige en komende milieu eisen kan voldoen zonder dat daarbij gebruikt moest worden gemaakt van allerlei elektronische (soms kwetsbare) onderdelen, zoals brandstofinjectie en/ of afgeregelde computer gestuurde ontsteking systemen.''

Met dank aan Tomos Nederland

Discriptie A5 blok:
nieuwe carburatie
nieuw spruitstuk
nieuwe zuiger
nieuwe cilinder
nieuwe cilinder positie
nieuw uitlaat systeem
geen sproeier meer
*standaard met E-start
automatische shoke
=
meer power
meer acceleratie | dit alles met dezelfde betrouwbaarheid
loopt beter

blok type: A55 één cilinder, tweetakt, luchtgekoelt
verplaatsing v. d. zuiger: 49cc
vermogen: 2.3 kW bij 5700 r.p.m.
compressie verhouding: 10 : 1
versnellingen: 2-speed automaat
koppel: 4.7 Nm bij 3800 r.p.m.
ontsteking: CDI (12V / 80W)

Kortom het A5 blok is op vele punten verbeterd. Wat resulteerd in hogere prestaties zonder compromieen mbt betrouwbaarheid. Tenminste dat zal Tomos waar moeten gaan maken, en dat gaan we van jullie horen.
Ik ben hier zeer entousiast over, en wil ook Tomos Nederland bedanken voor hun sympatieke uitleg.


Misschien is er iemand die zelf een ervaring heeft gehad met de a5. Of iemand die de a3 en de a5 met elkaar kan vergelijken (tekst en foto's). Dan zou ik dat graag horen.

groeten MILAN
Laatst gewijzigd door Milan op 13 jan 2006 18:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Omhoog


dombo
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 29 mei 2005 21:29
Locatie: terneuzen

Berichtdoor dombo » 10 apr 2006 20:56

Hoi
Ik heb indertijds een hele ouwe tomos gehad dan een iets nieuwere en nu een van '98
De allereerste daar zat de carb onder het frame en had een ei cilinder ,maar zonder membraam
Ik zelf vond dat die erg goed optrok
De 2e tomos was wel met membraam en grote cilinder,maar de carb zat onder het frame (kut om sproeiers te verwisselen),was wel leuk als je remlichten werkten ,zodra je in de remhendels kneep,maar wat prestaties betreft vond ik hem minder
Degene die ik nu heb trek goed op en de remmen ed zijn beter dan de vorige 2 tomossen
En het grote voordeel is dat de carb nu naast de cilinder zit
Dat is mijn mening
Maar hoe zit het nu precies?
Zijn alle blokjes waar de carb naast de cilinder zit een A5 blok ?
Ik moet er wel bij vermelden dat ik ze niet opgevoerd had,wel uitlaatje en zo ,maar cilinder bleven org.
Ik hoop dat je iets aan mijn mening hebt
gr Dombo :wink:
eindelijk een rooie gestrikt .......tomos bedoel ik é
foto link komt als ie opgeknapt is
Omhoog

Gebruikersavatar
Marco
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 okt 2005 12:41
Locatie: breda
Contacteer:
Contacteer Marco
Website

Berichtdoor Marco » 10 apr 2006 21:32

even ter info:

niet alle revivals zijn uitgerust met een A5 blok. dat is maar bij echt de laaste modellen. de eerdere modellen ( tot +/- oktober 2005 hebben gewoon een A35 blok )
Tomos Revival: A35 blok, 65cc airsal / eurokit (44mm), doppler race membraam, standaard kop, aangepast standaard filter ,15.15 Dell‘orto SHA, 15mm olie injectie spruitstuk, sproeier 70, Homoet 4P uitlaat, 26-24 vertanding. Top : 80
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website

Berichtdoor JooL » 11 apr 2006 18:44

De nieuwe snor rivivals hebben daarom ook tandwiel 37 achter
Afbeelding
Omhoog

Tuning
Tomosforummer
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mar 2006 19:48
Locatie: Nieuwveen ZH

Berichtdoor Tuning » 12 apr 2006 15:50

Als je nu een nieuwe Quadro e-start koopt zit er toch ook een A5 blok onder??
Omhoog

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10

Berichtdoor TQ Rider » 12 apr 2006 16:34

ik heb een tomos e-start met zo'n blok als op dat teken figuur plaatje staat maar dan emt een carburateur en een ijzer schuin spruitstuk met membraam is dat dan een a5 blok op me cillinder staat a5[/quote]
Omhoog

Gebruikersavatar
Marco
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 okt 2005 12:41
Locatie: breda
Contacteer:
Contacteer Marco
Website

Berichtdoor Marco » 12 apr 2006 19:15

ik heb een tomos e-start met zo'n blok als op dat teken figuur plaatje staat maar dan emt een carburateur en een ijzer schuin spruitstuk met membraam is dat dan een a5 blok op me cillinder staat a5
[/quote]

nee is igg geen A5 staat bij mij ook op me cilinder, maar Dit geeft aan dat het hier om een bromfiets cilinderkop gaat, dit kun je tevens terugvinden op het type plaatje links onder op het frame.

Dit is niet meer dan een merkteken.

Als het goed is zit onder jou bromfiets een andere cilinder, inlaatsysteem, carburateur en uitlaat gemonteerd.

Het blok op het plaatje is inderdaad een A5 blok.



Het zou dus zo moeten zijn dat jou motorblok op bovenstaande punten afwijkt van het A5 blok.
Tomos Revival: A35 blok, 65cc airsal / eurokit (44mm), doppler race membraam, standaard kop, aangepast standaard filter ,15.15 Dell‘orto SHA, 15mm olie injectie spruitstuk, sproeier 70, Homoet 4P uitlaat, 26-24 vertanding. Top : 80
Omhoog

Tuning
Tomosforummer
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mar 2006 19:48
Locatie: Nieuwveen ZH

Berichtdoor Tuning » 13 apr 2006 18:52

Op een nieuwe Quadro e-start zit een A52 blok
Omhoog

Gebruikersavatar
michiel-tomos
Tomosforummer
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 dec 2005 23:34

Berichtdoor michiel-tomos » 20 jun 2006 17:49

het nieuwe blok is wat moderner en lijkt in de meeste situaties wat beter te starten (automatische shoke e.t.c) maar verder valt het allemaal mee en brengt Tomos het mooier dan het is. dat 35/40 % meer power is al helemaal onzin, vriend van mij heeft een niet- opgevoerde revival (nieuw met A5) en ik heb een niet (toen nog niet inmiddels wel) opgevoerde Taxxity en hij trok mij er net uit. Maar maak van die 40% maar gauw 10%. Hij rijdt gewoon wat soepeler en moderner. Het A3 blok is heel ouderwets, maar ik zou toch voor het A3 blok gaan omdat je daarvan gewoon weet dat het betrouwbaar is.... inmiddels heb ik mijn taxxity een beejte aangepast, hij gaat nu 60 en ik trek hem er op alle fronten uit. Ik denk dat als hij hem opvoert hij mij er weer ietsje uit trekt, maar toch die 40% is nergens op gebaseerd
In bezit per 16 - 02 - 2006:
Tomos Classic
Omhoog

thomash
Vaste forummer
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2006 22:37
Locatie: Hoofddorp

Berichtdoor thomash » 20 jun 2006 21:35

wat ik hoop is dat ze de electrische start hebben verbeterd vind die ze hadden (modellen 2003) niet veel soeps, maar mischien ook kwestie van goed afstellen van mijn kant ;)
Snelheidsrecord59 KM/H op digiteller. Uitlaat met dikkebocht rest *standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
nearox
Tomosforummer
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 jul 2006 15:40
Locatie: halsteren

Berichtdoor nearox » 25 jul 2006 20:39

tomos a5 blok heb stukken grotere spoelers en sluiten perfect aan op 70cc daarom zijn ze ook sneller ik wil er eigelijk ook wel een :lol:
i don't drive fast i just fly low
Omhoog

Gebruikersavatar
chief
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2006 14:14
Locatie: tilburg

Berichtdoor chief » 02 sep 2006 17:37

er zijn nog geen nieuwe cilinders en de oude passen niet :x
life sucks and then we die
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03

Berichtdoor Volty » 04 sep 2006 10:51

'oude' membraancilinders met schuin spruitstuk passen gewoon hoor. Zelfs een eicilinder kan er ook op, al moet je daar wel zelf een spruitstuk voor maken zodat de carburateur aan de zijkant hangt.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog

Stoney3K
Tomosforummer
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mei 2007 21:51
Locatie: Eindhoven
Contacteer:
Contacteer Stoney3K
Website

Berichtdoor Stoney3K » 19 aug 2007 22:11

Het maakt allemaal niet al te veel uit. De A5 serie is weer een doorontwikkeling van de de A35, met een nieuwere carburateur en een wat aangepaste poortentiming. Natuurlijk moet Tomos ook met zijn tijd meegaan, dus ze bouwen snufjes als een elektrische start en mengpomp nu standaard op de A5 serie (wat overigens ook op een A35 te bouwen is, de Revival heeft het immers ook) maar de basistechniek is al bijna 30 jaar niet veel veranderd.

Het A5 blokje presteert op sommige fronten iets beter, heeft wat beter aanloopkoppel, maar op rauw vermogen wint het niet veel t.o.v. de A35. Voorzie een A35 van een wat betere uitgevoerde uitlaat en het loopt ook al top.
Omhoog

Stoney3K
Tomosforummer
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mei 2007 21:51
Locatie: Eindhoven
Contacteer:
Contacteer Stoney3K
Website

Berichtdoor Stoney3K » 19 aug 2007 22:13

er zijn nog geen nieuwe cilinders en de oude passen niet :x
De standaard cilinders MOETEN passen. De montagepunten, boring en slag zijn hetzelfde, waarschijnlijk zal de uitlaat er alleen niet onder passen (de uitlaatpoort op een A55 zit net op een andere plek).
Omhoog

Gebruikersavatar
vdWal
Vastgeroeste forummer
Berichten: 869
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:24
Locatie: in een Huis!

Berichtdoor vdWal » 20 aug 2007 11:36

anders haal je ff wat op van een jaar terug :roll:
Baby Blue Street Racert!!
Omhoog

Stoney3K
Tomosforummer
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mei 2007 21:51
Locatie: Eindhoven
Contacteer:
Contacteer Stoney3K
Website

Berichtdoor Stoney3K » 20 aug 2007 13:35

anders haal je ff wat op van een jaar terug :roll:
Sorry, my bad. Maar dat valt niet zo gauw op als alle topics van een jaar geleden op dezelfde pagina staan.

Bovendien heb ik van allerlei kanten gehoord van issues met het A55 blok (oa Revival TS en Streetmate), weet iemand daar meer over?
Omhoog

blackfuntastic
Tomos Supporter
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 mar 2008 16:17

Berichtdoor blackfuntastic » 14 mei 2008 11:50

Ik heb zelf de tomos funtastic met het nieuwe blok
Ik vind de cilinder + carburateur + spruitstuk van het nieuwe model een stuk slechter.
Spruitstuk is van rubber dus minder makkelijk de begrenzer eruit te halen :P
De trek prestaties zijn erg zwak. Ik heb er een tecnigas next (moest op maat worden gemaakt )onder gehad. Maar hij bleef altijd haken bij 30km/u.
na een kwartier te hebben warm gereden ging hij pas naar de 50 ( topspeed ).
Ik vond het zelf helemaal nix.
Er waren ook bijna geen onderdelen te krijgen. Uitlaat moest op maat worden gemaakt en spruitstukken waren niet te koop onbegrenst dus had een grotere carburateur ook geen nut.
Dus heb ik er een A35 cilinder (70cc airsal) onder gegooid met een oud model spruitstuk ( ijzeren naar rechts ) en oude carburateur (1 sproeier, klik shoke ):D
Nu heb ik ook geen gedoe meer met het kopen van een uitlaat omdat ik nu de standaard uitlaatjes kan kopen die ook onder de oude tomosjes zitten.
Alleen mijn versie heeft scooterwieltjes dus heb ik bij standaard uitlaat last dat hij heel iets tegen het wiel aan komt.

dat was het wel ongeveer :lol:
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen / Onderhoud”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.