• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Valt uit bij gas geven

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Mleguijt
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 13 mei 2020 15:32

Korte beschrijving van je probleem:
Valt uit bij gas geven

Wanneer ontstond het probleem:
Sinds vervangen keerring(en)

Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):
Carb is eraf geweest voor andere sproeiers en de onsteking is volledig nieuw

Type tomos (brom of snor) en model:
Snor, quadro uit 2005

Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding)
- standaard carb
- luchtfilter ontgrenst
- nieuwe bobine/kabel/bougie en dop (B6/champion)
- speedy uitlaat
- tandwielen 26/26
- spruitstuk is ontgrenst

Nou zoals de titel al zegt.. de tomos valt uit bij gas geven. Hij is laatst helemaal uit elkaar geweest voor het vervangen van een krukaskeerring. Hij loopt zeer beroerd in zijn 1, valt uit bij gas. Als je hem start en vol gas geeft en daarin blijft dan blijft ie draaien, laat je hem langzamer lopen dan valt ie uit als je een beetje gas geeft.

Zoals ik al zei zijn de keerringen vervangen, valse lucht heeft hij niet en de bougie is nieuw (b6) ook de bobine, bougiekabel, en bougiedop (champion) zijn nieuw.

Hij loopt op sproeier 53/54, lager dan dat wil hij niet blijven draaien. Kan je hem niet eens starten.

Ik heb de demper uit de uitlaat getrokken maar die was ook niet verstopt, had ook ergens iets gelezen over een vacuum in de tank (?) Maar dat was het ook niet.

Ik begrijp er niks meer van en krijg hem niet afgesteld..

Tips zijn erg welkom!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 mei 2020 18:26

Keerring aan de koppelings kant niet beschadigt want die moet over de verdikking van de krukas en die kant is best scherp.
Heb je de keerringen zelf gemonteerd?

Mleguijt
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 13 mei 2020 18:46

Ik heb die keerring zelf een keer vervangen, daarna is ie stuk gegaan. Toen heb ik de tomos naar vrienden gebracht die dit dagelijks doen en die hebben mij verzekerd dat hij nu goed zit.

Her blok is gesplit geweest om em te plaatsen om zeker te weten dat hij er perfect in zou zitten

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 mei 2020 22:49

Blok gesplitst om keerring te vervangen? Is de middenpakking dan ook goed geplaatst? Het probleem wordt dan mogelijk nog steeds veroorzaakt door valse lucht alleen op een andere plaats. Of is de keerring achter de ontsteking misschien ook defect en is die (nog) niet vervangen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 mei 2020 00:06

Blok hoeft niet gesplitst te worden om de keerringen te vervangen.

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw vrienden werken maar als ik bv op youtupe filmpjes zie van jongen die zogenaamd kunnen sleutelen en een tomos gaan repareren-ontgrenzen of opvoeren...dan heb ik daar meestal weinig vertrouwen in.

Als de carb netje schoon is en het membraan goed sluit...toch valse lucht.

Mleguijt
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 14 mei 2020 19:49

Heb tot nu toe de keerringen altijd zelf vervangen van buitenaf, grote keerring links achter het tandwiel recentelijk omdat ie olie over de ketting lekte (dit doet ie ook nietmeer) en de keerring rechts omdat ie niet meer naar zijn 2 wou schakelen, pas na heel veel spelen met het gas en een straatlengte aan rijden ging ie naar zn 2.

Naja toen dus wat ik vertelde.. die jongens hebben het hele blok los gehad om alles te checken, nieuwe pakkingen te plaatsen en de keerring goed te zetten. Die vriend van mij zegt dat het blok niet gesplits hoeft te worden (vertel mij wat) maar dat hij het altijd zo deed omdat dat een beter resultaat zou geven.

Nu trekt ie dus enorm beroerd, je moet em goed warm laten draaien op de choke, veel vol gas nog op de bok en als ie dan blijft lopen moet je veel spelen met het gas, rustig aan rijden, in zijn 2 wil die wel weer redelijk rijden. (Vraagtekenveer is laatst ookal vervangen en is nu nog in tiptop staat)

Alles klopt aan het ding, voelt als afstelling. Ik ga dit weekend sproeiers proberen die naar mijn mening absurd hoog zijn voor mijn setup. Maar volgens meerdere mensen krijgt ie niet genoeg benzine.

Hij loopt nu op 53/54 maar we willen richting 56 tot 58 gaan proberen en kijken hoe die dan loopt

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mei 2020 22:16

Voordat je met sproeiers gaat klooien, check gewoon eerst even of er ergens valse lucht getrokken wordt. Het feit dat de motor al zo lang op chole moet draaien en dan nog gas gegeven moet worden om hem aan ye houden zegt al meer dan genoeg. In mijn optiek hangt er dan een giga rode vlag uit dat er dan iets niet goed zit. Ondanks alle mooie verhalen ten spijt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 mei 2020 22:19

Groter als sproeier 51 is gewoon valse lucht, zo simpel is het.

Mleguijt
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 14 mei 2020 22:59

Dat is het probleem. Ik vind de sproeiermaat ook absurd, heb alleen gecheckt op valse lucht bij het luchtfiler, carb, spruitstuk, membraam, cilinder.

Waar zou het hem nog meer in kunnen zitten? Ik zoek me rot maar de deobus test lijkt aan te geven dat er niks mis zit.

Mocht het nog ergens anders kunnen, hoe kom test ik het dan want de deobus komt er niemeer achter

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2020 06:24

Ik heb nog niet antwoord gehad of de keerring achter de ontsteking ook is vervangen. Krukaskeerringen kunnen beter per set vervangen worden. Als er 1 gaat is de ander meestal kort daarna ook aan de beurt, of is juist beschadigd bij het splitsen van je blok.

Mleguijt
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 15 mei 2020 07:01

Mij is verteld dat ze allebei de keerringen hebben vervangen.
De tomos had namelijk enorme problemen met schakelen terwijl de vraagtekenveer pas 4 weken oud was. En bijna niet gereden.

Ik voeg even foto bij van de keerring, zag er niet uit en ik weet ook niet hoe het kwam.
IMG-20200506-WA0029.jpg
Ik ga vandaag na werk maar even een hele grondige dubbelcheck doen op valse lucht want ben er door dit topic wel vrij zeker van. Ook even met die jongens overleggen of de 2de krukaskeerring inderdaad vervangen is

Mleguijt
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 16 mei 2020 01:52

Nou probleem is opgelost.. heb een andere carb en andere bobine op gezet. Loopt prima nu op sproeier 51.

Ik moet nog even met de eerste bobine testen of het aan de bobine lag of aan de carb. Loopt in ieder geval goed nu dus kunnen weer verder :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers