• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

bobine tomos

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Stijndekleine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stijndekleine » 30 jul 2020 14:18

ik heb laatst een ontsteking gekocht die prima werkt, het is een ontsteking zonder pickup. nu is mijn probleem dat mijn bobine stuk is, daarom wil ik een nieuwe aanschaffen. op mijn tomos zit wel een elektrische start knop maar geen startmotor, dit is misschien een projectje voor de toekomst. Mijn vraag is nu kan ik een 4 draad bobine kopen voor een ontsteking met pickup terwijl mijn ontsteking dit niet heeft(misschien in de toekomst dus wel) of moeten alle draden van deze bobine aangesloten zijn om hem te laten rijden?
mvg Stijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 jul 2020 15:56

Dat kan niet want de bobine werkt alleen als de pick up is aangesloten.

Voor een starmotor heb je geen ontsteking nodig met pick up, ontsteking moet een rode draad met witte streep hebben, en je hebt een spannings regelaar nodig waar die draad op moet....en een accu en een start relais.

Stijndekleine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stijndekleine » 30 jul 2020 16:38

Voor een starmotor heb je geen ontsteking nodig met pick up, ontsteking moet een rode draad met witte streep hebben, en je hebt een spannings regelaar nodig waar die draad op moet....en een accu en een start relais.
Kan je een pickup op je ontsteking erbij monteren of is de ontsteking dan anders en zit de pickup er al bij in

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 jul 2020 18:40

Jij hebt toch een ontsteking met een rood witte draad, waarom wil je dan een pick up?

Stijndekleine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stijndekleine » 30 jul 2020 18:54

Jij hebt toch een ontsteking met een rood witte draad, waarom wil je dan een pick up?
Anders zou ik een nieuwe bobine moeten kopen maar dat is dus denk ik wel noodzakelijk

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jul 2020 23:26

Op de ontsteking die jij hebt hoort een 2 draads bobine (CDI genoemd). Draadkleuren bruin en rood (zonder wit). Rood is voor de rode of zwarte draad uit je blok (ontstekingsdraad), de bruine is de massa. De rood-witte draad uit je blok is voor gelijkspanning, dit heeft niets te maken met de ontsteking.

Een pick-up regelt het ontstekingstijdstip. Dat betekent dat je zelf geen wijziging meer kan doen in de timing. De pick-up zit aan de buitenkant voor het vliegwiel welke is voorzien van een nok op een bepaalde plek. Een bobine met 4 draden (rood, bruin, wit en zwart) gaat niet werken op een pickup-loze ontsteking, andersom ook niet. Met een pickup ontsteking heb je ook geen afstelstreepje meer op je carter.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 31 jul 2020 01:07

Kan je een pickup op je ontsteking erbij monteren of is de ontsteking dan anders en zit de pickup er al bij in
Ontsteking met pickup is niet perse nodig om een startmotor te gebruiken.. Er zijn ook oudere tomossen van rond 2006 die ook een startmotor hebben, maar niet waren voorzien van een pickup.

Dat pickup gedeelte kan je beter maar niet hebben, want die moet wel goed staan afgesteld.. Anders heb je kans dat hij niet eens wilt starten.

Stijndekleine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stijndekleine » 13 aug 2020 18:08

Op de ontsteking die jij hebt hoort een 2 draads bobine (CDI genoemd). Draadkleuren bruin en rood (zonder wit). Rood is voor de rode of zwarte draad uit je blok (ontstekingsdraad), de bruine is de massa. De rood-witte draad uit je blok is voor gelijkspanning, dit heeft niets te maken met de ontsteking.

Een pick-up regelt het ontstekingstijdstip. Dat betekent dat je zelf geen wijziging meer kan doen in de timing. De pick-up zit aan de buitenkant voor het vliegwiel welke is voorzien van een nok op een bepaalde plek. Een bobine met 4 draden (rood, bruin, wit en zwart) gaat niet werken op een pickup-loze ontsteking, andersom ook niet. Met een pickup ontsteking heb je ook geen afstelstreepje meer op je carter.
Is het van belang dat de gelijkspanning is aangesloten voor hem om te starten?

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 14 aug 2020 02:06

Een bobine met 4 draden (rood, bruin, wit en zwart) gaat niet werken op een pickup-loze ontsteking, andersom ook niet.

Ligt eraan welke ontstekings systeem op je tomos hoort te zitten.

Als jij een stator hebt voor pickup, dan werkt een pickup loze cdi niet.. En heb je dus de cdi voor pickup nodig.
En dan is het wel handig als je alles aansluit..

Want ik denk dat je onderdelen aan het combineren bent wat niet zal werken..

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers