• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hardnekkig getik in motorblok, help!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
31 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Humaxima
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Humaxima » 02 sep 2020 22:27

Het blok vandaag gedemonteerd.
Krukas eruit.
Het lijkt erop dat de lagers minimale speling hebben.
De big end heeft geen speling als ik de drijfstang op/neer beweeg.

Nu heb ik op aanraden van iemand hier dunne pakking (bruinig) gekocht 0,3 mm omdat er doorgaans dunne pakking tussen zit, is hier gezegd.
Maar wat blijkt nu, er zit 0,5 mm (groene) tussen.
Het gaat om de pakking die in het midden van het blok zit.

Kan ik de 0,3 mm gebruiken?
Of moet ik weer 0,5 mm speciaal gaan halen?

Of kom ik in problemen met speling of shim ringen etc.

Trouwens kan ik wat aan dat naaimachine geluid van het tomos blok doen nu het toch open licht?

Gr
Dag allen

Even en terugkoppeling.
De krukas lagers zijn vervangen.
Nieuwe pistonpen lager.
Heb ook de big end lager gevoeld en voel geen speling.
Alles in elkaar en wat denk je?
Het geratel is er nog steeds ☹️

Als ik bij het ratelen mij beide handen stevig tegen de cilinder en vooral kop druk dan dempt dat het geluid.

Ok weet niet meer wat het nu nog kan zijn.
Om moedeloos van te worden.
Heeft iemand nog een idee?

Dank alvast
Dit is ongeveer het geluid (is niet mijn video)

https://youtu.be/JTMGN1uqkZ8

Humaxima
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Humaxima » 03 sep 2020 00:32

Maak anders eens een filmpje waarbij het geluid duidelijk hoorbaar is.
Zoiets. (Is niet van mijn brommer maar klinkt hetzelfde) en soms is het even minder bij bepaalde toeren. Als het warm is en ik rij rond 30 km constant dat hoor ik het amper. Neem ik gas terug op trek op dan wordt het weer luider. Iemand zij bij deze video dat het een kantelende zuiger kan zijn. Day zou vreemd zijn bij een nieuw setje, geen idee.

https://youtu.be/JTMGN1uqkZ8

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 sep 2020 16:19

Dat geluid komt van de zuigerveren en daar hebben de goedkope budget cilinders en zuiger vaak last van.
Bij de goedkope cilinders moet je de poorten netjes afwerken zodat ze geen scherp randje meer hebben, bevels aanbrengen kan helpen tegen het irritante geluid...al gaat het nooit helemaal weg.

Merlijn98
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn98 » 03 sep 2020 20:34

Ik rij al jaren met mijn tomos met dit geluid. In mijn opzicht kan het geen direct kwaad. Misschien heb ik dit verkeerd maar ik heb hier nooit last van ondervonden. Als de motor warm is is het getik bij mij minder hoorbaar.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 04 sep 2020 00:41

Zijn er dan tap-end afgebroken.. Want je zegt als je tegen de kop drukt dat dan het geluid meer dempt, dan zit gewoon de cilinderkop niet goed aangedraait.. Zit er wel genoeg spoed aan die draad-end.. Misschien dat je de cilinderkop moeren over draait en dus feitelijk gewoon nog los zitten.

En heb je wel alle shim in het blok zitten van de tandwielen. Want een gebroken vraag teken veer zegt toch wel iets dat er iets niet goed geinstalleerd zit.

Ja dat blikkerig geluid is dat de kop niet goed afdicht.. Misschien het het pas vlak van de cilinder of kop niet meer vlak genoeg.

Wat je ook kan proberen is om de dunne normale kop moeren te demonteren.. En verhoogde moeren er voor terug draaien, dan pakken ze namelijk veel meer draad.. Want bij mij waren de spoed van de draad-end ook wat beschadigd.
Maar kon dit prima oplossen om verhoogde moeren te gebruiken.

Humaxima
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Humaxima » 04 sep 2020 00:59

Zijn er dan tap-end afgebroken.. Want je zegt als je tegen de kop drukt dat dan het geluid meer dempt, dan zit gewoon de cilinderkop niet goed aangedraait.. Zit er wel genoeg spoed aan die draad-end.. Misschien dat je de cilinderkop moeren over draait en dus feitelijk gewoon nog los zitten.

En heb je wel alle shim in het blok zitten van de tandwielen. Want een gebroken vraag teken veer zegt toch wel iets dat er iets niet goed geinstalleerd zit.

Ja dat blikkerig geluid is dat de kop niet goed afdicht.. Misschien het het pas vlak van de cilinder of kop niet meer vlak genoeg.

Wat je ook kan proberen is om de dunne normale kop moeren te demonteren.. En verhoogde moeren er voor terug draaien, dan pakken ze namelijk veel meer draad.. Want bij mij waren de spoed van de draad-end ook wat beschadigd.
Maar kon dit prima oplossen om verhoogde moeren te gebruiken.
Nee, met aandrukken bedoel ik niet op de bovenkant van de kop maar aan de zijkanten van de alu dmp Bromkop.
Dan demp je als het ware het geluid vd alu kop en ijzeren cilinder.
Eerder heb ik ook vloeibare pakking grbruikt. Nu zit er een alu pakking tussen.
De moeren zitten goed vast. Hij lekkage zou je denk ik nattigheid en gerook tussen cilinder en kop zien. Het is daar kurk droog. Ik hen ook meerdere cilinders geprobeerd. Ook met snorkop.

Alle shims zijn terug gebouwd, ik houd niks over. ;-). Ik heb blok zelf voor het eerst open gehaald. Die vraagteken veer was denk ik al een tijdje kapot. Trouwens ik merk geen verschil met of zonder veer, schakelt hetzelfde

Het geluid komt niet uit het blok maar meer uit de cilinder en kop.
Wat overblijft is de bid end lager of een kantelende zuiger. Dat laatste zou niet moeten bij een nieuwe cilinder setje. Of zijn die ook niet altijd goed passend qua zuiger?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 sep 2020 02:10

Verwacht niet te veel van een dmp zuiger en cilinder, dingen maken gewoon meer herrie.

Humaxima
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Humaxima » 04 sep 2020 13:11

Verwacht niet te veel van een dmp zuiger en cilinder, dingen maken gewoon meer herrie.
Is gekocht als bobotech setje bij tomosshop. Maar goed je kunt er niet vanaf lezen of het bobotech is of dmp. Ik zag trouwend wel een minimale kraterje in de cilinderwand. Met je nagels voel je het. Mailtje gestuurd naar die shop maar tot Nu toe nul reactie en je kunt ze niet bellen, lekkere handel is dat.
Ik zou bv die originele cilinder kunnen proberen met een overmaatse zuiger? (Of hoe dat ook heet)

Watvoor soort geluid hoor je als de big end versleten is?
Als ik rond 30 km rijd dan hoor ik het geluid amper.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 sep 2020 16:20

De overmaat zuigers zijn 0,25 mm groter en 0,5 mm groter...dat past dus niet in de cilinder.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 sep 2020 17:46

Is gekocht als bobotech setje bij tomosshop. ........ Mailtje gestuurd naar die shop maar tot Nu toe nul reactie en je kunt ze niet bellen, lekkere handel is dat.
Ik neem aan dat je Tomoshop (met 1 s) bedoelt? Dit is een internetbedrijf dat onderdelen doorschuift uit hun andere firma Puchshop.DE. Ze zitten aan de Industrieweg 36 in Wageningen.

Persoonlijk ben ik nooit zo'n fan van internetshops met alleen een postadres en mailadres zonder fysiek telefoonnummer dat je kan bellen in geval van klachten e.d.

Misschien kun je nog eens proberen te mailen naar info@tomoshop.nl met referentie aan je eerder gestuurde mail. Vergeet ook niet je bestelnummer te vermelden, dan weten ze meteen waar het over gaat (staat in hun voorwaarden in geval van vragen/ klachten). Verget ook niet dat i.v.m. vakantie er misschien weinig actie is geweest aangaande jouw mail en dat ze dit nu aan het inlopen zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Humaxima
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Humaxima » 04 sep 2020 19:14

Is gekocht als bobotech setje bij tomosshop. ........ Mailtje gestuurd naar die shop maar tot Nu toe nul reactie en je kunt ze niet bellen, lekkere handel is dat.
Ik neem aan dat je Tomoshop (met 1 s) bedoelt? Dit is een internetbedrijf dat onderdelen doorschuift uit hun andere firma Puchshop.DE. Ze zitten aan de Industrieweg 36 in Wageningen.

Persoonlijk ben ik nooit zo'n fan van internetshops met alleen een postadres en mailadres zonder fysiek telefoonnummer dat je kan bellen in geval van klachten e.d.

Misschien kun je nog eens proberen te mailen naar info@tomoshop.nl met referentie aan je eerder gestuurde mail. Vergeet ook niet je bestelnummer te vermelden, dan weten ze meteen waar het over gaat (staat in hun voorwaarden in geval van vragen/ klachten). Verget ook niet dat i.v.m. vakantie er misschien weinig actie is geweest aangaande jouw mail en dat ze dit nu aan het inlopen zijn.
Dat is inderdaad dat bedrijf.
Toen ik het kocht heb ik wel telefonisch contact gehad. Ik heb gereplyd op hun mail met bestelgegevens en vandaag via hun website gemaild.
Ik ben benieuwf

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
31 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki