• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Na schokkerig rijden start tomos helemaal niet meer!!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
bramo123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bramo123 » 14 sep 2020 16:26

Beste lezers,
Ik heb onlangs een tomos a35 gekocht met een 65 cc motor. Deze werkte een weekje prima, daarna viel constant de ketting eraf. Na deze strakker gezet te hebben, maar ook nadat ik hem een dag heb moeten achterlaten in de regen en de tomos een eind plat in de auto heb moeten leggen (denk overigens dat dit er niets mee te maken heeft), reed de tomos weer een klein stukje oke. Op een begeven moment begon, met volle tank tijdens het rijden, continu het gas weg te vallen en reed hij erg schokkerig. Hij viel een aantal keer uit en startte met moeite op. nu start hij helemaal niet meer, maar werkt de kickstart nog wel gewoon zoals hij hoort alleen pakt hij hem nooit met gas geven. Toen ik door een vriend naar huis werd geduwd ging de motor vanzelf aan en bleef die ook pruttelen. Als ik dan vol gas gaf kreeg ik opnieuw af en toe een schokje vooruit van het gas geven, maar als ik dan weer trager ging viel de motor weer uit.

Nu heb ik de vonk gecheckt, welke het niet doet. Ik heb hierna de bougie vervangen maar de vonk doet het nog steeds niet.

Iemand die naar aanleiding van deze reeks gebeurtenissen enig idee heeft wat er kapot kan zijn?
Alvast ontzettend bedankt!!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 sep 2020 18:24

Welk type ontsteking heb je, kun je aan de bobine-cdi zien. https://www.tomos-parts.nl/catalogsearc ... /?q=bobine

Massa van de bobine kan soms ook problemen geven, extra massa kabel van blok naar bobine-cdi maken.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 sep 2020 20:02

Platleggen kan wel degelijk invloed hebben op wat je nu ervaart. Ik spreek uit eigen ervaring.

Hoe heeft de motor gelegen, met de versnellingsbak boven of onder? Hoe is de staat van de krukaskeerringen? Zit er troep in de carburateur/ filters/ kraan/ etc. Kijk al je ontstekingsdelen eens goed na op contact, check of er ergens niet toevallig wat kapot of los is geraakt.

Een beetje regen moet ie wel kunnen hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

bramo123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bramo123 » 16 sep 2020 16:57

Welk type ontsteking heb je, kun je aan de bobine-cdi zien. https://www.tomos-parts.nl/catalogsearc ... /?q=bobine

Massa van de bobine kan soms ook problemen geven, extra massa kabel van blok naar bobine-cdi maken.
Ik heb op allerlei sites met dit cdi nummer gezocht, maar kan niet de link naar een type ontsteking vinden... Het cdi nummer is 16.754. 114, misschien dat dit jullie iets zegt?

bramo123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bramo123 » 16 sep 2020 17:00

Platleggen kan wel degelijk invloed hebben op wat je nu ervaart. Ik spreek uit eigen ervaring.

Hoe heeft de motor gelegen, met de versnellingsbak boven of onder? Hoe is de staat van de krukaskeerringen? Zit er troep in de carburateur/ filters/ kraan/ etc. Kijk al je ontstekingsdelen eens goed na op contact, check of er ergens niet toevallig wat kapot of los is geraakt.

Een beetje regen moet ie wel kunnen hebben.
De uitlaat zat aan de bovenkant! Ik durf niet te zeggen aan welke kant de versnellingsbak zit maar hopenlijk weet jij op basis van de uitlaat of deze onder of boven zat!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 sep 2020 18:29

Uitlaat boven = versnellingsbakzijde boven.

Kan zijn dat de keerring achter de koppeling toch atf heeft doorgelaten en daarna lek is geraakt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 sep 2020 19:38

Kan zijn dat de keerring achter de koppeling toch atf heeft doorgelaten en daarna lek is geraakt.
En het ontluchting gaatje ligt dan naar beneden waardoor hij olie kan lekken...als er nog voldoende olie in het blokje zit.

bramo123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bramo123 » 20 sep 2020 12:37

Hebben we het dan over de krukaskeering en zou deze vervangen dan voldoende moeten zijn?
Is dit dan ook een verklaring dat de bougie niet vonkt maar al wel vervangen is? Je zou toch zeggen dat er dan eerder iets rondom de bougie stuk is of zeg ik nu iets heel raars?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 sep 2020 13:13

Een niet vonkende bougie kan meerdere oorzaken hebben. Kijk of de spanning uit de ontsteking (zwarte draad) voldoende is. Check of er geen bekabeling is beschadigd en bloot ligt tegen het frame (met name kill-switch) waardoor valse massa of sluiting ontstaat. Als je hier niets vindt kun je door met het volgende.

Een verse bougie die niet vonkt kan oorzaak hebben dat de kabel, dop of cdi/ bobine defect zijn of onvoldoende contact maken. Van de bougiekabel kun je een stukje afknippen (bij voldoende lengte), en kijk of de aansluiting op de cdi niet is weggebrand en de dop geen oxidatie heeft op de kabel. Check ook de massa tussen blok en frame, want bij het plat vervoeren kan de massaverbinding tussen blok en frame veranderen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers