• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos loopt niet meer na blokrevisie

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Joris34
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joris34 » 13 dec 2020 14:22

Enkele weken geleden heb ik mijn Tomos blok (A35) blok gereviseerd alleen heeft het alleen maar voor problemen gezorgd. specificaties van de brommer: standaard cilinder en kop, zuiger met sleuven, 14/12 aftermarket carb.
Hieronder de situatie voor en na de revisie:

Situatie voor revisie:
Brommer had voorheen geen vraagtekenveer, liep goed, niet super maar wel gewoon goed stationair en viel niet stil. Schakelde ook goed op maar kon nog wel iets beter beter.

Dus ik besloot om wat preventief onderhoud te doen en het blok wat onderhoud te geven.
Vervolgens heb ik blok helemaal uit elkaar gehaald. Krukaslagers en keerringen vervangen. 2e versnelling segmenten vernieuwd en vraagteken veer geplaatst en uiteraard alle pakkingen vervangen. Carburateur overigens ook even schoongemaakt.

Situatie na revisie: Start moeilijk tot niet meer. Valt uit bij gas geven. Alleen bij vol gas loopt die wel maar valt erg makkelijk stil. Schakelt ook bijna niet meer op naar tweede versnelling blijft heel lang hoog in z'n toeren hangen op in de eerste versnelling waarna die misschien na 5-10 seconden pas doorschakelt. Ik heb het blok weer even opgehaald maar kan niks vreemds vinden. Keerringen zitten er goed in en hij vonkt overigens ook gewoon goed. Pakkingen zitten ook allemaal goed dus valse lucht sluit ik ook uit.
Wat ik wel opmerkelijk vond is dat de vraagtekenveer zo los zit. Hoort dit veertje zo slap op de as te zitten? Blijft overigens wel gewoon zitten maar vond het opmerkelijk dat het zo makkelijk er vanaf kan komen.

Wellicht iemand een idee wat dit kan zijn? Alle suggesties zijn welkom

Gr, Joris

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 dec 2020 23:35

Valse lucht sluit je uit door een deo test, pakkingen zitten goed is geen garantie dat het dicht zit.
Wel de juiste voetpakking gebruikt, oude pakkingresten netjes verwijdert zonder het pasvlak te beschadigen.

?veer gaatje en de pin waar je hem achter haakt moet 90 graden zijn, dus er staat maar iets spanning op.
Dat hij slecht schakelt kan komen omdat hij slecht loopt en geen vermogen heeft.

Als je hem aan de gang kunt houden zou ik een deo test doen.

Joris34
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joris34 » 14 dec 2020 21:34

Vraagtekenveer bleek verkeerd te zijn heb een nieuwe en nu zit die goed dus dat is denk ik opgelost.

Heb het blok weer in elkaar gezet en meteen een nieuwe zuiger geplaatst. Vervolgens verschillende sproeiers geprobeerd maar zonder succes. Kreeg hem wel een tijdje lopend maar valt meteen stil als de eerste versnelling in werking treed. Dus zeg maar bij weerstand. "deo test' heb ik trouwens nog even gedaan maar zoals ik al dacht geen valse lucht.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 dec 2020 22:28

Welke maten heb je allemaal geprobeerd, waren dat replica sproeiers of originele sproeiers met een logo erop?

Joris34
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joris34 » 14 dec 2020 23:19

53 en 60 geprobeerd. Daar starte die beide nieteens op. Vervolgens 66,67 en 69 geprobeerd maar daar sloeg die uit op het aangrijpingspunt van de koppeling

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 dec 2020 12:28

Als je originele sproeiers hebt (staat een logo op) dan zou sproeier 54 aardig moeten kloppen.
Is het een replica sproeier dan zou 58 aardig kloppen.

Als hij daar niet mee start en je moet groter dan heb je valse lucht (met een echte originele dellorto)

Mocht je een originele carb hebben bv een 14-9 dan zou hij met spr 51 met logo aardig goed moeten lopen....replica carb gooi ik altijd in de kliko.

Joris34
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joris34 » 18 dec 2020 19:40

Geen idee of de sproeiers origineel zijn, staat wel wat op. Ben er wel achter gekomen dat het schijnbaar een 15mm carb is, idd een replica ding maar heeft het wel gewoon 1,5 jaar lang prima gedaan. Gister de tomos eindelijk lopend gekregen en een stuk mee gereden zonder problemen. Vandaag weer geprobeerd maar viel heel de tijd uit als ik afremde. Misschien toch maar een andere carb kopen want dit schiet niet echt op.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 18 dec 2020 21:29

Als hij er 1,5 jaar redelijk goed op heeft gelopen, en pas ook 1 dag zit het probleem ergens anders.
In een 15 mm moet wel een groter sproeier dan in een 12 mm carb.
Voor een 15 mm carb moet je eigenlijk het originele luchtfilter wel aanpassen zodat hij met vol gas genoeg lucht krijgt.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers