• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos verzuipt, bij gas geven

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
E.Bromsie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor E.Bromsie » 11 jan 2021 14:39

Hoi allemaal,
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. ik heb 2 Tomos A35 brommers staan, met beide soort gelijke problemen.

1 snor die wel start maar geen compressie heeft. de bougie is zwart en nat maar de keerringen zijn goed, ik heb al eens een kleinere sproeier erin gestopt maar het probleem blijft bestaan.

en 1 brom. deze start ook en valt uit wanneer je (vol) gas geeft. de zuiger is vervangen, keerringen gecontroleerd en carburateur schoongemaakt.
ik ben echt ten einde raad, heeft iemand nog enig idee wat het kan zijn?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 jan 2021 18:57

Als je geen compressie hebt zal hij nooit lopen, kijken waarom hij geen compressie heeft en dat oplossen.

Als de brom stationair loopt een deo test doen.
Hoe heb je de keerringen gecontroleerd zodat je zeker weet dat ze niet lek zijn?

E.Bromsie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor E.Bromsie » 18 jan 2021 19:36

Ik kom er niet achter waarom de snor geen compressie heeft. Ik ga morgen de karterzijde nog eens openen om te controleren of het vraagtekenveer wel goed om zit. Ik las namelijk dat dit ook nog wel eens de oorzaak kan zijn van geen power, en de vorige eigenaar heeft deze toevallig vervangen.

De brom had ik weer aan de praat gekregen ! Maar na zo’n 70 kilometer rijden klapte hij opeens stil, waarna ik de zuiger vervangen heb. Hij rijd en start nu prima maar na enige tijd (+- 1 km) klapt hij steeds weer stil. De kickstart zit dan even vast maar na een paar minuten wachten kun je hem weer aan kicken. Ik ga nieuwe shimringen in het blok plaatste omdat hij hier een paar van miste en kijken of het misschien aan deze speling lag. Verder heb ik naar mijn inzien alles gecheckt..

Iemand nog suggesties ??

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 jan 2021 21:21

Geen compressie kan niet zo veel zijn toch, iets versleten (zuiger/ cilinder/ zuigerveren of combinatie) of koppaking lek?

(en voordat iemand keeringen zegt, graag een keer aantonen in een proef met en zonder keerringen, dank u :))
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 18 jan 2021 22:03

Ik snap het even niet.
De eerste tomos snor heeft geen compressie maar start en rijdt wel. Schakeld hij wel over?

De 2e tomos brom waar je de zuiger al eerder vervangen had slaat af bij vol gas....daarna weer zuiger vervangen en stopt er na 1 km mee en dan zit de kickstarter vast....klinkt als een warm loper. Welke shim ringen ben je kwijt?

E.Bromsie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor E.Bromsie » 19 jan 2021 09:51

Heel erg bedankt voor jullie reacties
De zuiger/cilinder van de snor lijken nog helemaal goed. De krukaskeerring heb ik vervangen, vergeten te melden. Ook heb ik valse lucht gecheckt met de deo test. Hij schakelt niet over, loopt echt niet sneller dan 5km/h.

Over de brom klopt helemaal, lijkt mij inderdaad ook een warmloper, maar hoe kan dit voorkomen worden ? Ik weet uit mijn hoofd niet meer welke het zijn, maar ik ga de ringen er vandaag in doen. zou het ook nog aan de vonk/bougie kunnen liggen ?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 jan 2021 11:39

Als de zuiger en cilinder van de snor goed zijn en de koppakking dan zou de compressie goed moeten zijn....jij zegt geen compressie?

Zit er nog de originele carb op en welke sproeier zit erin....omdat de bougie zwart en nat is.

Voor de brom, welke carb en sproeier.....als hij te arm loopt verklaart dat het vast of warm lopen.

Ook even kijken of er een logo op de sproeiers staan....imitatie sproeiers zijn kleiner dan de echte dellorto sproeiers.

Tank je mengsmering aan de pomp, of meng je zelf....of zit er een olie tankje op?

E.Bromsie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor E.Bromsie » 02 feb 2021 12:36

de brommer loopt eindelijk weer goed! ik heb hem rijdend overgekocht met sproeier 53 en hij loopt nu pas goed met sproeier 64. de warm lopers kwam dus inderdaad gewoon door te weinig benzine, ik ben blij dat ik mijn blok niet aan gort heb gereden..

de snor brommer doet het helaas nogsteeds niet. het probleem lijkt toch echt iets van valse lucht maar ik kan het probleem niet vinden. Wellicht dat ik binnenkort een compressie test ga doen. als niemand nog aanvullende informatie heeft mag van mij deze post op slot en ga ik nog even verder sleutelen en proberen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 feb 2021 12:47

de brommer loopt eindelijk weer goed! ik heb hem rijdend overgekocht met sproeier 53 en hij loopt nu pas goed met sproeier 64. de warm lopers kwam dus inderdaad gewoon door te weinig benzine, ik ben blij dat ik mijn blok niet aan gort heb gereden..
Je geeft totaal geen antwoord op de vragen, sproeier 64 is normaal veel te groot dus hij trekt ergens valse lucht...en dat los je niet op door een grote sproeier te gebruiken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers