• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vragen over cilinder en andere afstelzaken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
96 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 27 jan 2021 14:52

Geen idee welk tapeind je hebt gekocht, de kwaliteit van de goedkopere tapeinden is niet al te best.

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 27 jan 2021 15:31

Geen idee welk tapeind je hebt gekocht, de kwaliteit van de goedkopere tapeinden is niet al te best.
ja dat heb ik gemerkt :lol: nog een vraagje over die cilinder met de dremel, qua groote van de gaten gewoon de pakkingen aanhouden? lees online allerlei dingen over poortmappen dat hoef ik niet te doen toch?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 27 jan 2021 16:47

Poortmappen hoef je niets mee te doen want je gaat de poorten niet groter maken.

Het belangrijkste is.
Scherpe kanten van poorten weg halen zodat de zuigerveer minder haakt-hapt op dat scherpe randje van de poorten, zijkanten van de poort hoeft niet.
Waar het membraan in ligt, rode lijn op foto.
Afbeelding

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 31 jan 2021 08:58

Heb de cilinder nu helemaal afgewerkt, bromzuiger er in, vraagtekenveer vervangen, begrenzer uit de luchtfilter gehaald en sproeier 51 er in gedaan.

hij trekt nu erg snel op top ligt rond de 32. Alleen op de top stottert/happert hij soms, is dit vanwege een te grote sproeier of vanwege het weghalen van de begrenzer uit de luchtfilter?

Ook wil ik de ontsteking nog op bromstand zetten maar ik kreeg de moer van het vliegwiel niet goed los (kwam er niet goed tussen) moet daarvoor nog even een andere sleutel vinden. Wat zou het effect zijn van ontsteking op brom stand? komt er dan nog 3/4 km op de top bij?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 31 jan 2021 10:39

Op bromstand trekt hij beter en loopt wat mooier.
Bedoel jij met stotteren het 4 takt geluid het bekende prrrr geluid op topsnelheid?

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 31 jan 2021 10:54

Op bromstand trekt hij beter en loopt wat mooier.
Bedoel jij met stotteren het 4 takt geluid het bekende prrrr geluid op topsnelheid?
zal dus geen verschil zijn van meer dan 4km per uur? heb je toevallig een voorbeeld van het geluid? dan herken ik het misschien. Ik las ook dat het misschien te maken kan hebben met het verwijderen van de luchtfilter begrenzing, moet ik deze terug plaatsen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 31 jan 2021 11:30

Een 2takt vonk bij iedere omwenteling van de krukas en heeft dan een verbranding en levert dan vermogen.
Een 4takt vonkt pas bij 2 omwentelingen van de krukas en heeft dan pas een verbranding en levert dan vermogen...heeft dus de helft van de verbrandingen tov een 2 takt.

Als een 2takt de helft van de verbrandingen mist-overslaat noemen ze dat het 4takt geluid....hij klinkt dan een beetje als een 4takt motor.....voor een 2takt motor klinkt hij dan sloom.

Als hij gaat 4takten op topsnelheid komt dat door een te rijk mengsel.

Lees hier eens doorheen en je ziet dat het soms lastig is met een snor Tomos https://wiki.tomosforum.nl/index.php/Op ... _tot_50%2B

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 31 jan 2021 22:25

Een 2takt vonk bij iedere omwenteling van de krukas en heeft dan een verbranding en levert dan vermogen.
Een 4takt vonkt pas bij 2 omwentelingen van de krukas en heeft dan pas een verbranding en levert dan vermogen...heeft dus de helft van de verbrandingen tov een 2 takt.

Als een 2takt de helft van de verbrandingen mist-overslaat noemen ze dat het 4takt geluid....hij klinkt dan een beetje als een 4takt motor.....voor een 2takt motor klinkt hij dan sloom.

Als hij gaat 4takten op topsnelheid komt dat door een te rijk mengsel.

Lees hier eens doorheen en je ziet dat het soms lastig is met een snor Tomos https://wiki.tomosforum.nl/index.php/Op ... _tot_50%2B
Vandaag de ontsteking op bromstand gezet, merkte eigenlijk niet veel verschil. Toen luchtfilter begrenzer terug geplaatst in de hoop dat dit het stotteren zou verminderen, gebeurde niet veel. Sproeier 50 er terug in (had 51 geprobeerd) en het stotteren was weg maar de top lag weer veel lager (25), begrenzer er dus maar weer uitgehaald. Toen op sproeier 50 was er nog steeds een raar geluid op de top. Ook leek het soms alsof hij ineens wel genoeg benzine kreeg en dan schiet hij even wat harder en dan weer terug naar een inhoudende top, zie video:

https://youtu.be/QoD3KjHS0fo

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 31 jan 2021 23:02

Hij 4takt gewoon in het filmpje, dan krijgt hij dus iets te veel benzine op topsnelheid ...hij verzuipt tekens heel even en slaat dan 1 verbranding over...het bekende prrr geluid.
Soms helpt het als hij de uitlaatgassen beter kwijt kan, uitlaatbocht ontkolen omdat je demper ook al dicht zat.
Zit er een lange of korte demper in? als het een lange is, afzagen op de koperen las https://www.bol.com/nl/p/binnendemper-t ... jcQAvD_BwE

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 01 feb 2021 09:09

Hij 4takt gewoon in het filmpje, dan krijgt hij dus iets te veel benzine op topsnelheid ...hij verzuipt tekens heel even en slaat dan 1 verbranding over...het bekende prrr geluid.
Soms helpt het als hij de uitlaatgassen beter kwijt kan, uitlaatbocht ontkolen omdat je demper ook al dicht zat.
Zit er een lange of korte demper in? als het een lange is, afzagen op de koperen las https://www.bol.com/nl/p/binnendemper-t ... jcQAvD_BwE
Afbeelding

Wat ik nu er in heb zitten is dit bovenstaande, ik zou hem bij de rode streep kunnen afzagen maar dat bedoel je niet denk ik. uitlaatbocht is ontkoold heb een stuk of 4 keer met wasbenzine hem in de fik gestoken. Moet ik dan naar sproeier 49/48 toe? lijkt mij wel apart aangezien hij voorheen (oude cilinder en oude setup) niet 4takten met sproeier 50....

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 feb 2021 09:38

Die demper op de foto is al ingekort, niet verder inkorten anders gaat hij teveel herrie maken.

Je kunt kijken of hij met een kleinere sproeier niet meer 4takt op topsnelheid maar dan heb je wel kans dat hij onderin weer net te weinig benzine krijgt en slecht trekt....helaas heeft een dell sha geen gasnaald die je armer of rijker kunt zetten om dat probleem te kunnen oplossen.

Je kunt ook even testen zonder luchtfilter met de sproeier die er nu in zit, loopt hij ook armer.

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 01 feb 2021 09:41

Die demper op de foto is al ingekort, niet verder inkorten anders gaat hij teveel herrie maken.

Je kunt kijken of hij met een kleinere sproeier niet meer 4takt op topsnelheid maar dan heb je wel kans dat hij onderin weer net te weinig benzine krijgt en slecht trekt....helaas heeft een dell sha geen gasnaald die je armer of rijker kunt zetten om dat probleem te kunnen oplossen.

Je kunt ook even testen zonder luchtfilter met de sproeier die er nu in zit, loopt hij ook armer.
Stel hij loopt dus zonder luchtfilter goed qua snelheid en 4takt niet zou sproeier 48 een oplossing zijn?! ik zie sproeier 49 niet staan op tomoshop...

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 01 feb 2021 12:00

Zonder luchtfilter rijden werd iets beter maar nog steeds soms gestotter. Getest op valse lucht met remreiniger, tomos viel uit bij spuiten rond afsluitrubber van carb naar spruitstuk. Waarom is het gestotter dan alleen op de top? Komt dat doordat er vanwege de hoge snelheid meer wind langs komt?

De ring en afsluitrubber waren nog wel aanwezig dus denk dan alleen het afsluitrubber vervangen toch?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 feb 2021 13:27

Met optrekken-accelereren heb je een iets rijker mengel nodig dan op topsnelheid, zet je er bv sproeier 48 of 49 in dan 4takt hij niet meer op top maar krijg je waarschijnlijk het probleem dat hij slecht optrekt door een te arm mengsel.

Het is soms erg lastig om een simpele carb helemaal goed te krijgen kwa afstelling, bv tegen de windt in loopt hij perfect zonder te 4takten....met windt mee 4takt hij dan soms omdat hij dan minder hoeft te trekken....geld ook als je van een heuvel af rijdt.

In de zomer moet je eigenlijk ook 1 maatje omlaag met de sproeier...zoek maar eens op waarom er een intercooler op een auto's met turbo zit.

afsluitrubber vervangen toch...soms helpt het als je de carb stevig aandrukt op het spruitstuk tijden het vastdraaien.

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 01 feb 2021 14:38

Met optrekken-accelereren heb je een iets rijker mengel nodig dan op topsnelheid, zet je er bv sproeier 48 of 49 in dan 4takt hij niet meer op top maar krijg je waarschijnlijk het probleem dat hij slecht optrekt door een te arm mengsel.

Het is soms erg lastig om een simpele carb helemaal goed te krijgen kwa afstelling, bv tegen de windt in loopt hij perfect zonder te 4takten....met windt mee 4takt hij dan soms omdat hij dan minder hoeft te trekken....geld ook als je van een heuvel af rijdt.

In de zomer moet je eigenlijk ook 1 maatje omlaag met de sproeier...zoek maar eens op waarom er een intercooler op een auto's met turbo zit.

afsluitrubber vervangen toch...soms helpt het als je de carb stevig aandrukt op het spruitstuk tijden het vastdraaien.
Heb maar gewoon een nieuw afsluitrubber besteld, zag er redelijk versleten uit en de carb kwam eigenlijk ook te simpel op het spruitstuk. Hopen dat het de problemen gaat verhelpen

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 01 feb 2021 22:50

Nog een korte vraag, je zegt hij krijgt te veel benzine, kan het ook dat hij dan te weinig lucht krijgt? en kan het ipv te veel benzine te weinig benzine zijn/ te veel lucht of gebeurd er dan iets anders dan 4takten

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 feb 2021 01:05

4takten is altijd een te rijk mengsel, dat kan door een te grote sproeier of door een luchtfilter wat vies is....en dus te weinig lucht kan aanzuigen.

Het is maar een simpele carb waar je enkel de sproeier kunt veranderen, met een injectie en een computer waar diverse sensors aan hangen om alles te meten kunnen ze het mengsel veel nauwkeuriger regelen....een carb vindt je daarom niet meer.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 02 feb 2021 09:53

Even een uitleg over het effect van een vervuild luchtfilter. Te weinig lucht aanzuigen is maar de vraag, er wordt per omwenteling gewoon 50 cc aangezogen, lucht-benzine mengsel. Vervuiling betekent wel meer weerstand voor de lucht door het luchtfilter, wat betekent dat er dus een hogere onderdruk in de carburateur ontstaat. Gevolg: er wordt meer benzine aangezogen, een rijker mengsel dus. Ook bij eventuele lekkage (valse lucht) tussen luchtfilter en cilinder wordt er hier meer valse lucht aangezogen. Het effect hiervan zal minimaal zijn, als er minder lucht door het luchtfilter gaat dan daalt en onderdruk weer. In totaal blijft het 50 cc. Een vervuild luchtfilter veroorzaakt dus een rijker mengsel.

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 02 feb 2021 14:38

Hmm het blijft een lastig verhaal, ik begrijp je punt @peterzoetermeer, heb alleen bij de heropbouw van deze tomos een nieuwe luchtfilter geplaatst, deze ingevet met een klein beetje atf olie. heb hem vandaag weer open gehad maar er is niks van vervuiling te zien of verstopping.

heb vandaag ook weer een paar test ritjes gedaan, het nieuwe afsluitrubber komt pas morgen binnen dus of mijn tests dan helemaal correct zijn is de vraag.

sproeier 50 -> zonder luchtfilter = top rond de 32/33 4takt wel maar niet extreem veel
sproeier 50 -> met luchtfilter = top rond de 25 4 takt niet meer

Omdat ik merkte dat het 4 takten ophield bij het plaatsen van de luchtfilter waardoor het mengel dus rijker wordt (als ik het goed begrijp) dacht ik misschien dat een grotere sproeier toch de oplossing was, heb ook tijdens het testen een paar keer de bougie bekeken deze was telkens droog en zwart/grijzig.

sproeier 52 -> met luchtfilter = top rond de 31/32/33 4 takt ook weer maar naar mijn idee minder dan bij sproeier 50.

omdat de bougie maar niet van kleur veranderde heb ik een andere bougie er in gedaan (links op de foto) deze ging op setup 52 + luchtfilter naar mijn gevoel naar een lichter bruin dan dat hij er voor was. Hij was toen de bougie er in ging op zijn perfecte koffie bruin kleur.

Wat ik overigens nog niet had verteld is dat deze tomos op triboron rijdt, weet niet of dit nog veel veranderd aan de zaak.

Afbeelding

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 02 feb 2021 16:55

Update, dacht probeer het dan maar even met sproeier 54, 4takten was zo goed als weg, reed redelijk stabiel op de top maar was wel langzamer 25/26/27. Dit lijkt mij niet echt logisch dat een grotere sproeier een lagere topsnelheid heeft?!

van bovenstaande bougies de linker zag er na het rijden met sproeier 54 zo uit:
Afbeelding

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
96 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende