NGK B6HSHelaas geen ervaring met triboron hoe de kleur wordt, als het met mengsmering was is de bougie te zwart-donker.
Welk merk en warmte graad is die bougie?
hmm conclusie het is een lastig verhaal en misschien toch wat aan de ontsteking doen, heb hem dus van snor naar brom gezet, kan ik dan het beste per milimeter verschuiven kijken of het beter is? en dan ik dan beter verder dan bromstand gaan of terug richting snorstandDe meeste lopen daar goed op, als je een NGK B5HS hebt kun je die ook proberen want het is geen 35 graden buiten.
Het is verder lastig, die van mijn deed het heel soms met erg warm weer en windt mee...warm weer is een rijker mengsel dan met koud weer...windt mee heeft hij ook minder benzine nodig....dus 2x te rijk.
Met een kleinere sproeier kreeg ik het 4takten wel weg maar dan trok hij weer veel slechter, liep op top dan ook iets harder.
Een arm mengsel loopt op top harder dan een rijk mengsel...vroeger draaide ik de verstelbare sproeier onder het rijden 1/8 of 1/4 slag in van mijn Zundapp want dan ging ik een paar km/h harder....bougie is dan ook veel lichter van kleur.
Met mijn Puchje met de voorontsteking op 1,3 mm 4takten als een gek...met 1,5 mm voorontsteking nergens geen last meer van....niets aan de sproeier gedaan.
Als je een andere uitlaat hebt, ook proberen.
Tussen snor en brom zal dus nooit een oplossing zijn voor het 4takten?2 mm verder als bromstand kun je proberen, helpt het niets dan terug naar bromstand zetten.
is een 14/12 carb beter dan? ben alleen bang dat hij dan ofwel te hard gaat, ofwel overtoeren gaat maken met atw 33. Of is dit niet van toepassing als je de begrenzer niet uit het spruitstuk haalt? En is een replica wat of kan je daar beter niet aan beginnen?Ik zou zeggen probeer het maar eens, verwacht dat het niets uit haalt.
Een 9 mm carb blijft in mijn ogen een rot ding om perfect te krijgen...als het überhaupt lukt.
Ga ik aan die replica maar niet beginnen, het is hopen dat ik met sproeier 53 en een nieuw afsluitrubber een heel eind kom, al lijkt mij sproeier 53 met deze setup nog steeds wel aan de hoge kant?!Een replica is vragen om meer ellende dan je nu eigenlijk hebt.
Met begrenzer in het spruitstuk heeft een 14/12 helemaal geen zin, zonder begrenzer gaat hij idd weer te hard met een 14/12.
Een nieuwe Tomos snor loopt ook voor geen meter wat C Van Klaveren ook al schreef in het topic opvoeren zonder geld, ik deel die ervaring want 10 jaar geleden kreeg mijn buurjongen een splinter nieuwe Tomos en die was echt zo sloom dat ik hem van zijn moeder op mocht voeren zodat hij max 45 km/h op het Tomos tellertje reedt.
Je zult dus van alles moeten proberen zoals je kunt lezen in het topic opvoeren zonder geld uitgeven waar het 4takten ook vaak een probleem is.
Je demper is bv ook erg veel ingekort dus misschien heeft hij zelfs iets te weinig tegen druk....originele demper proberen te lenen van iemand om even te testen.
dank voor je duidelijke uitleg, ga maar weer dingen proberenDit schrijf je zelf.
Met spr 52 rijdt hij prima 29 km/h en 4takt (weinig weerstand), tegen een heuvel op 4takt hij niet(veel meer weerstand)....berg af 4takt hij weer (heel weinig weerstand).
Tandwiel 33 is heel weinig weerstand, als je bv 28 neemt moet het motortje harder werken (meer weerstand) en dan heeft hij iets meer benzine nodig en dan kan het 4takten op top misschien minder of over zijn.
Vorm van een verbrandingskamer kan heel veel doen (werveling in de cilinder zijn heel anders, mengsel kan bv botsen), vandaar ik ook zeg dat ik dat zou proberen....en de zuiger heeft meer weerstand als hij naar boven gaat door de hogere compressie.
Voorontsteking doet ook veel met de verbranding, zoals bij mijn Puchje die ging 4takten met 65km/h en daar bleef hangen...0,2 mm meer en hij loopt zonder problemen door naar de top.
Het is aan jouw om te testen wat het beste werkt bij je Tomos want dat kan per Tomos verschillend zijn, ik kan dat vanuit hier niet.
Een prop heb ik nooit in het luchtfilter gehad...kom ze ook zelden tegen want iedereen gooit dat ding eruit, gewoon testen en kijken wat het doet bij jouw Tomos...het kost enkel tijd en geen geld.
Telkens 1 ding proberen anders weet je niet wat het doet en wat de oplossing was.
Een vriend van mij zei dat er een beetje olie op de filter moest zodat kleine stofdeeltjes ook werden tegengehouden, dit is dus niet waar?atf olie hoort in het blok, niet in het luchtfilter.
Hoe kom je op het idee om dat te doen?
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 2 gasten