• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt uit tijdens rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
35 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 04 feb 2021 14:15

Korte beschrijving van je probleem: motor start niet meer
Wanneer ontstond het probleem: na een paar kilometer rijden na aankoop
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): niks
Type tomos (brom of snor) en model: tomos revival A5
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):

Hallo, ik heb van de week een tomos revival gekocht uit 2005, heeft A5 motorblok en loopt op euro 95.
toen ik hem net had gekocht deed hij het prima en liep hij uitstekend.
ik heb er nieuwe bezine in gegooit en had een test rondje gedaan.
echter na een paar kilometer viel hij opeens uit. ik was aan het rijden en ik reed niet al te hard. En toen opeens viel alle power weg. ik probeerde hem toen weer te starten maar hij deed niks meer dan een paar keer pruttelen.

ik ben hier al nu een paar dagen mee bezig en heb zelf wel een beetje verstand van motortjes.
de volgende symptomen zijn,
-met geen gas (zonder choke) pruttelt hij een paar keer
-met vol gas of een beetje gas (zonder choke) doet hij helemaal niks, dus ook niet een paar keer pruttelen.
-met geen gas (met choke) doet hij ook een beetje pruttelen,
-met een beetje gas (met choke) pruttelt hij het langst.

ik heb zelf al de cabarateur 2 keer grondig schoon gemaakt, echt alles.
na het schoonmaken was er geen verbetering.

ik heb toen gecheckt of de bougie het wel deed.
hij was pik zwart en klets nat, niet zo gek want ik heb hem best vaak lopen aantrappen daarvoor zonder resultaat.
maar de bougie vonkte nog uitstekend. Ik heb uiteraard rekening gehouden dat de motor verzopen was. dus vaak genoeg de motor aangetrapt met geen benzine om hem weer leeg te krijgen, het *standaard rideltje voor als je denkt dat je motor verzopen is. geen succes.

ik heb 2 tomosjes, nog een quadro. ik heb daar de cabarateurs van verwisselt maar de cabarateur van de quadro heeft een veel kleinere lucht inlaat dus ik wist al dat dat niet ideaal was. maar die erop gezet en met de choke en wat gas kon ik hem heel licht laten draaien. maar toen ik vervolgens de choke eraf haalde met vol gas viel hij meteen uit.

wat mij ook opviel is dat als ik hem probeer aan te trappen met de normale cabarateur erop dat er bezine uit de lucht inlaat loopt (waar hij is aangesloten op het lucht filter) en er komt ook brandstof mengsel weer uit. dus hij krijgt wel brandstof denk ik.

ik weet niet meer wat ik nou nog meer moet proberen. Heel misschien is het dat hij te weinig compressie heeft en dat hij daardoor niet genoeg kan aanzuigen om te lopen. maar als ik hem aan trap voel ik wel gewoon normale weerstand zoals erop hoort.

weet iemand toevallig wat het zou kunnen zijn want ik ben ten einde raad :cry:

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 feb 2021 14:45

wat mij ook opviel is dat als ik hem probeer aan te trappen met de normale cabarateur erop dat er bezine uit de lucht inlaat loopt (waar hij is aangesloten op het lucht filter) en er komt ook brandstof mengsel weer uit. dus hij krijgt wel brandstof denk ik.
Daar mag het wel iets vettig zijn naar een tijdje rijden, komt er gelijk met het starten al benzine uit lopen dan lijkt het erop dat het membraan niet afsluit en dus het mengsel terug blaast.

Euro 95 E10 is niet best voor je Tomos en is dus om problemen vragen.

Ethanol tast kunststof en rubber aan. Ethanol lost de weekmakers in kunststoffen op, waardoor zij poreus worden en kunnen gaan lekken. Ook kunnen deze kunststof materialen kleverig gaan worden. Met 10% ethanol in de E10 benzine zal deze kans sterk toenemen.

Voorbeelden van deze materialen zijn: spruitstuk afdichtingen, rubbers, benzineslangen, kunststof vlotters in carburateurs, krukas keerringen, benzinekraan afdichtingen en filter, rubber afdichting membraan, benzine filter in carb.

Water-ophoping in de brandstoftank.
Ethanol absorbeert water uit de lucht. Het water condenseert in de tank en de ethanol ondersteunt niet meer de benzine. Dit is slecht nieuws voor onze brommer, want het verlaagt het octaangetal van de benzine, waardoor je een laag octaan-brandstof bovenin de tank krijgt en een water-ethanol-mengsel op de bodem van de tank. Als dit wordt meegezogen in de verbrandingskamer, ontstaat een slechte start en zeer ruw lopen van de motor. Dit kan ook schade veroorzaken aan de motor.
Fiberglas of glasvezel wordt opgelost.
Bromfietsen met glasvezel brandstoftanks kunnen structurele problemen krijgen aangezien de ethanol bepaalde ingrediënten in fiberglas oplost.
Hoger brandstof verbruik.
Ethanol bevat minder chemische energie dan benzine, en dit betekent dat er minder kilometers per liter brandstof gemaakt kunnen worden. 3-5% daling van het aantal de kilometers kan verwacht worden.
Corrosie van aluminium delen als gevolg van ethanol in de benzine leidt tot beschadiging en verstopping van de carburateur. Corrosie van aluminium als gevolg van ethanol in de benzine is een proces wat versneld wordt door de aanwezigheid van water in de brandstof.
Daarnaast is ethanol hygroscopisch (dat wil zeggen, ethanol onttrekt waterdamp uit lucht). Dit is eveneens van negatieve invloed op de brandstofkwaliteit en corrosie van aluminium delen.
E10 veroudert sneller dan Euro95. De houdbaarheid van Ethanol is circa 3 maanden.

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 04 feb 2021 15:02

Daar mag het wel iets vettig zijn naar een tijdje rijden, komt er gelijk met het starten al benzine uit lopen dan lijkt het erop dat het membraan niet afsluit en dus het mengsel terug blaast.

ja maar hij loopt toch gewoon op normale benzine en zo ver ik weet is Euro 95 normale benzine. wat moet ik dan er dan in gooien?

Er komt idd bij het eerste aantrappen al meteen best veel benzine uit de cabarateur (in mengsel staat en vloeibare staat).
maar u stelt dus voor dat het membraan lek is?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 feb 2021 19:20

Euro95 bestaat niet meer, dat is nu E10 brandstof met maximaal 10% aanvulling met ethanol. Brandstof met meer dan 5% ethanol moet niet gebruikt worden in motoren met carburateur tenzij je de gevolgen daardoor wil ondergaan.

Dus beter 98 octaan brandstof tanken ( meeste premium brandstoffen zijn dit als V-power, Excellium, etc) waar max 5% ethanol in zit. Fons716 heeft al uitgebreidt aangegeven waarom.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 feb 2021 19:48

De dure ‘premium’ brandstoffen van sommige maatschappijen bevatten geen ethanol, bijvoorbeeld BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+. Maar heel verwarrend is dat die bij de pomp toch het label E5 hebben. Het doet vermoeden dat ze wel degelijk tot 5 procent ethanol bevatten, maar dat is niet zo. Europese regelgeving bepaalt namelijk dat zo’n label verplicht is bij maximaal 5 procent ethanol. Dus zelfs als het percentage nul is.

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 05 feb 2021 14:15

Ik heb er de oude benzine eruit gehaald, en v power erin gedaan. Maar zonder succes, hij pruttelt een heel klein beetje met gas en choke aan maar zonder choke met gas helemaal niks. En nu is mn cabarateur ook nog lek, bij hij rubbertje om de schroef die het dekseltje dichthoud waar de brandstof binnen komt met het brandstof filter.

Maar ik wordt niet echt super vrolijk wat voor geluid mn motor maakt als ik hem aan probeer te kicken. Er komt een tik geluid uit de cilinder.

Iemand een idee wat dit kan zijn.
En of het verstandig is om mn hele motortje maar open te leggen om te kijken of ik iets vind?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 feb 2021 15:51

Heb je al het membraan gecontroleerd want daar geef je helemaal geen antwoord op.

Zuiger omhoog zetten zodat de inlaat goed open is en aan het spruitstuk zuigen, als het membraan goed afsluit lukt dat NIET...lekt hij dan kun je wel lucht aanzuigen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 feb 2021 02:01

Misschien heeft de E10 al genoeg schade gemaakt waardoor je motor nu met V-power ook niet meer wil lopen.

Idd een goed plan om alles na te lopen en zaken te vervangen en goed schoon te maken.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 feb 2021 12:55

ja maar hij loopt toch gewoon op normale benzine en zo ver ik weet is Euro 95 normale benzine. wat moet ik dan er dan in gooien?

Er komt idd bij het eerste aantrappen al meteen best veel benzine uit de cabarateur (in mengsel staat en vloeibare staat).
Mij is het nog niet duidelijk, lekt de carb benzine of blaast hij het aangezogen mengsel terug in het luchtfilter.
Wat gebeurt er bv als je de benzinekraan open laat staan....lekt de carb dan.

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 06 feb 2021 21:02

Mij is het nog niet duidelijk, lekt de carb benzine of blaast hij het aangezogen mengsel terug in het luchtfilter.
Wat gebeurt er bv als je de benzinekraan open laat staan....lekt de carb dan.
Ja ik zie inderdaad mengsel terug geblazen worden in het luchtfilter. En de carb lekt nu omdat het rubberen ringetje om het schroefje bij het brandstof filter kapot is gegaan maar dat kan ik wel makkelijk fixen.

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 06 feb 2021 21:08

Heb je al het membraan gecontroleerd want daar geef je helemaal geen antwoord op.

Zuiger omhoog zetten zodat de inlaat goed open is en aan het spruitstuk zuigen, als het membraan goed afsluit lukt dat NIET...lekt hij dan kun je wel lucht aanzuigen.
Ja goede, ik ga dat morgen proberen.

Maar over dat getik, als ik de bougie eruit haal dan is er geen getik meer en als ik hem er half in draai dan is het getik wel.

Ik heb ook nog met een zaklamp in de cilinder kunnen kijken via het bougie gat en ik zag pik zwarte aankoek op de cilinder.

Helaas kan ik op dit moment nog niet de cilinder kop eraf halen omdat mijn ratel van mn doppenset stuk is gegaan, dus nog ff wachten totdat mijn nieuwe setje wordt bezorgt.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 feb 2021 23:52

Een zuiger wordt zwart door de verbranding en dat is normaal.

De bougie moet er een zijn met korte schacht...korte draad, welk merk en type bougie heb je?

Voor de zuiger omhoog te zetten hoeft de kop er niet af, bougie eruit en bv een schroevendraaier voelen waar de zuiger is en dan heel rustig de kickstarter iets omlaag drukken om de zuiger te verplaatsen..hij hoeft niet precies op de millimeter boven te zijn.
Dan rustig zuigen aan het spruitstuk, het membraan is zeg maar een terugslag klep die dicht hoort te zijn dus je kunt geen lucht aanzuigen als het klepje goed afsluit...lukt dat wel dan lekt dat klepje.

Klepje heet het membraan en zit tussen het spruitstuk en cilinder, dit dingetje https://www.tomoshop.nl/index.php?route ... h=membraan

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 28 feb 2021 18:21

Een zuiger wordt zwart door de verbranding en dat is normaal.

De bougie moet er een zijn met korte schacht...korte draad, welk merk en type bougie heb je?

Voor de zuiger omhoog te zetten hoeft de kop er niet af, bougie eruit en bv een schroevendraaier voelen waar de zuiger is en dan heel rustig de kickstarter iets omlaag drukken om de zuiger te verplaatsen..hij hoeft niet precies op de millimeter boven te zijn.
Dan rustig zuigen aan het spruitstuk, het membraan is zeg maar een terugslag klep die dicht hoort te zijn dus je kunt geen lucht aanzuigen als het klepje goed afsluit...lukt dat wel dan lekt dat klepje.

Klepje heet het membraan en zit tussen het spruitstuk en cilinder, dit dingetje https://www.tomoshop.nl/index.php?route ... h=membraan

Ik heb dus inderdaad de zuiger omhoog gezet en aan het spruitstuk gezogen maar hij liet geen lucht door (misschien 1 keer als ik heel hard zoog).

Maar ondertussen heb ik de cilinderkop ervanaf gehaald en wat me opviel is dat 1 draadeinde langer was dan de ander. Verder zat we een aluminium pakking. De cilinder en de pakking zagen er allebij gloednieuw uit. Ik vermoed dus dat er al eerder problemen waren met deze motor.

Maar ondertussen heb ik vanmiddag een nieuwe koppakking erop gezet en de carburateur weer gerepareerd (want die was lek gegaan door de E10 benzine). Alles erop gezet en weer geprobeerd te starten maar zonder succes.

Precies weer hetzelfde als eerst. Met choke en een beetje gas pruttelt hij een beetje en blijft hij lopen voor 5 seconden. En als ik zonder choke zonder gas doe pruttelt hij ook voor een paar seconden. En als ik zonder choke met gas doe dan pruttelt hij niet eens een beetje. En hij spuwt soms ook mengsel terug uit de lucht inlaat van de carb.

Ik heb met remrijniger in de carb gespoten terwijl ik de e start liet draaien, daar reageerde hij niet op.

Ik heb de carb 3 keer al schoon gemaakt dus dat helpt nier.

Weet iemand wat het kan zijn? Want ik weet het echt niet meer.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 feb 2021 21:41

Ik vermoed dat de krukas keerringen behoorlijk lek zijn en daardoor zuigt hij geen lucht aan door het spruitstuk en carb, anders had hij wel goed op remmenreiniger moeten reageren als je dat door de luchtinlaat van de carb spuit...spul verdampt namelijk als een gek en brandt dus ook zeer goed.

Normaal als je wat remmenreiniger onder de gasschuif door spuit start hij al voor een paar tellen...dan hoeft er zelfs geen benzine in de carb te zitten.

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 01 mar 2021 12:23

Ik vermoed dat de krukas keerringen behoorlijk lek zijn en daardoor zuigt hij geen lucht aan door het spruitstuk en carb, anders had hij wel goed op remmenreiniger moeten reageren als je dat door de luchtinlaat van de carb spuit...spul verdampt namelijk als een gek en brandt dus ook zeer goed.

Normaal als je wat remmenreiniger onder de gasschuif door spuit start hij al voor een paar tellen...dan hoeft er zelfs geen benzine in de carb te zitten.
Ja dat zou best kunnen, ik ga het blok er gewoon af halen. Als inderdaad het membraan nog goed is dan ga ik hem helemaal uit elkaar halen. Ik ga er dan denk ik ook maar meteen een revisie van maken want hij heeft meer dan 12000 km op de tellen.

Maar als ik hem dan open maak, hoe kan je dan zien dat het membraan en de keringen lek zijn?

En zijn zijn er verder nog onderdelen van de motor die ik moet checken of die aan vervanging toe zijn?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 mar 2021 17:25

Ik zou toch eerst even een andere bougie proberen omdat je schrijft dat die pik zwart was, bougie kan buiten de cilinder soms goed vonken maar in de cilinder onder compressie kan de vonk slecht zijn.

Weet je welke maat sproeier er in de carb zit, en gaat het over een brom of snor?

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 02 mar 2021 11:32

Ik zou toch eerst even een andere bougie proberen omdat je schrijft dat die pik zwart was, bougie kan buiten de cilinder soms goed vonken maar in de cilinder onder compressie kan de vonk slecht zijn.

Weet je welke maat sproeier er in de carb zit, en gaat het over een brom of snor?
Er zit een nieuwe bougie in van NGK, ook de bougie kabel is van NGK. Er ze zien er allebij nieuw uit.
Het gaat om een snor model a52 met e start en olie injectie.

Ik heb het blok er gister onderuit gehaald maar heb nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken.

Is er trouwens een manier om de compressie te checken zonder dat ik een compressie meter hoef te kopen?

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 02 mar 2021 11:41

En uit mn hoofd zat er 56 sproeier op.

Maar het gekke was dat toen ik hem kocht hij het wel gewoon deed.

Toen reed ik er de volgende dag 2 km op en toen verloor hij TIJDENS het rijden al z'n power en viel hij uit, en vanaf dat moment start hij niet meer

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mar 2021 13:10

Als een motor zo plots stilvalt, is er meestal iets fataals aan de hand. Krukaskeering(en), verkeerde benzine (E10 getankt?), valse lucht, pakkingen doorgeblazen. Benzine uit de tank loop twel goed door? Welk model frame heb je, vierkant plaatwerk of rond?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 mar 2021 13:47

Als er op de sproeier een logo staat en het getal 56 is er al een probleem geweest met valse lucht want std zou je spr 49-50-51 moeten hebben in een 14/9 dellorto carb...als er GEEN logo op de spr staat is de spr vergelijkbaar met een echte dellorto spr 52 met logo.

Dus even kijken of het een echte dell spr met logo is.

Als je de carb eraf hebt kun tijdens het starten voelen of het spruitstuk goed zuigt....hij mag absoluut geen lucht uit het spruitstuk blazen want dan is het membraan lek.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
35 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen