Wanneer ontstond het probleem: na een paar kilometer rijden na aankoop
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): niks
Type tomos (brom of snor) en model: tomos revival A5
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):
Hallo, ik heb van de week een tomos revival gekocht uit 2005, heeft A5 motorblok en loopt op euro 95.
toen ik hem net had gekocht deed hij het prima en liep hij uitstekend.
ik heb er nieuwe bezine in gegooit en had een test rondje gedaan.
echter na een paar kilometer viel hij opeens uit. ik was aan het rijden en ik reed niet al te hard. En toen opeens viel alle power weg. ik probeerde hem toen weer te starten maar hij deed niks meer dan een paar keer pruttelen.
ik ben hier al nu een paar dagen mee bezig en heb zelf wel een beetje verstand van motortjes.
de volgende symptomen zijn,
-met geen gas (zonder choke) pruttelt hij een paar keer
-met vol gas of een beetje gas (zonder choke) doet hij helemaal niks, dus ook niet een paar keer pruttelen.
-met geen gas (met choke) doet hij ook een beetje pruttelen,
-met een beetje gas (met choke) pruttelt hij het langst.
ik heb zelf al de cabarateur 2 keer grondig schoon gemaakt, echt alles.
na het schoonmaken was er geen verbetering.
ik heb toen gecheckt of de bougie het wel deed.
hij was pik zwart en klets nat, niet zo gek want ik heb hem best vaak lopen aantrappen daarvoor zonder resultaat.
maar de bougie vonkte nog uitstekend. Ik heb uiteraard rekening gehouden dat de motor verzopen was. dus vaak genoeg de motor aangetrapt met geen benzine om hem weer leeg te krijgen, het *standaard rideltje voor als je denkt dat je motor verzopen is. geen succes.
ik heb 2 tomosjes, nog een quadro. ik heb daar de cabarateurs van verwisselt maar de cabarateur van de quadro heeft een veel kleinere lucht inlaat dus ik wist al dat dat niet ideaal was. maar die erop gezet en met de choke en wat gas kon ik hem heel licht laten draaien. maar toen ik vervolgens de choke eraf haalde met vol gas viel hij meteen uit.
wat mij ook opviel is dat als ik hem probeer aan te trappen met de normale cabarateur erop dat er bezine uit de lucht inlaat loopt (waar hij is aangesloten op het lucht filter) en er komt ook brandstof mengsel weer uit. dus hij krijgt wel brandstof denk ik.
ik weet niet meer wat ik nou nog meer moet proberen. Heel misschien is het dat hij te weinig compressie heeft en dat hij daardoor niet genoeg kan aanzuigen om te lopen. maar als ik hem aan trap voel ik wel gewoon normale weerstand zoals erop hoort.
weet iemand toevallig wat het zou kunnen zijn want ik ben ten einde raad